2025.04.26. 07:00
Határ a csillagos ég: közel félmillióba is kerülhet már a jogosítványszerzés
Harminc óra vezetés után a vizsgázók több mint fele elbukik első alkalommal. Egy átlagos tanulóvezető másfélszer annyit vezet, mint amennyi minimálisan elő van írva, így mire kézhez veheti a jogosítványát, nagyjából félmillió forintot költött.
Lassan harminc éve van jogosítványom, harmincezer forintba került, könyvből tanultam a KRESZ-t, vizsgáztam rutinpályán, és ahhoz, hogy megkaphassam a jogsit, még kereket is kellett cserélnem. Ma már egészen másképp zajlik a vezetői engedély megszerzésének folyamata, a KRESZ tanfolyam és vizsga is online megy, már nem követelmény, hogy bármit is kicseréljünk az autón, ahogyan rutinvizsga sincs már rég és változtak az árak is.

Nagyjából félmillió forintba kerül ma megszerezni egy jogosítványt – tudtuk meg Pintér Csabától, az egyik szombathelyi autósiskola vezetőjétől, miközben az autósiskolák honalapjait böngészve mi ennél jóval kisebb összeget kalkuláltunk. Csakhogy mint kiderült, 400 ezer forint alá szorítani a költségeket csak azon keveseknek sikerül, akik minden akadályt elsőre megugranak, és csak a kötelező 30 vezetési óraszámot veszik igénybe. Akiknek ez sikerül, azoknak legtöbbször már van némi vezetési gyakorlatuk, vagy van jogosítványuk például motorra.
Egy átlagos tanuló nagyjából 45 órát vezet, de nem ritka, hogy valakinek 60 órára is szüksége van, hogy a forgalomban az önálló, balesetmentes közlekedéshez szükséges ismereteket, készségeket elsajátítsa, így a jogosítvány ára elérheti akár a 800 ezer forintot is.
- Pintér Csaba, a néha indokolatlanul soknak tűnő pótórák beiktatásának okairól is beszélt. Az online KRESZ oktatásnak és vizsgának sok előnye lehet, de van valami, amiben biztosan rosszabb, mint a hagyományos módszer. Az online tanulással kiválóan el lehet sajátítani a vizsgakészséget, csakhogy sokszor az így megszerzett tudás nehezen hasznosítható, hiszen az összefüggésekre és a miértekre nem kapnak választ a tanulók. Illetve dehogynem, az autóban. Az a tapasztalat ugyanis, hogy a vezetési órákból sok idő megy el arra, hogy az oktatók elmagyarázzák mi miért történik. Mindezekhez hozzávehetjük, hogy a forgalom mérete, bonyolultsága, dinamikája sokat változott az elmúlt évtizedekben, emiatt sokkal nehezebb most helytállni az utakon mint régen. Mindezektől függetlenül, sok tanuló – leginkább anyagi okokra hivatkozva – mégis úgy dönt, nem szeretne pótórákat venni, hanem vizsgázni akar. Közülük mindössze 41 százalékuk volt elsőre sikeres az elmúlt negyedévben, a többiek első körben mind sikertelen vizsgát tettek. Sajnos az arány az utóbbi időben lett ilyen rossz, régebben hatvan százalékuk tett elsőre sikeres vizsgát (ők sem feltétlenül a minimum óraszámmal).
- Ami pedig a jogosítványszerzési trendeket illeti, egyrészt látványosan megfogyatkoztak a tanulók vármegye szerte az elmúlt időszakban, nem tudni, hogy miért, valamint a korábban időről időre felbukkanó idősebb tanulók, gyakorlatilag teljesen eltűntek. Ha valaki elmúlt harmincéves és oktatóautóban ül, akkor az biztosan maga az oktató. Egyikük Szabó Miklós, aki sok más tanuló mellett, a 17 éves Tóth Emmát készíti fel májusban esedékes vizsgájára. Emma környezetében gyakorlatilag mindenki vezetni jár, és neki is célja volt, hogy minél előbb megszerezze a jogosítványt, mivel hosszú távon nagyon hasznosnak tartja, ha valaki tud vezetni – mondta, majd jobbján oktatójával, háta mögött hasonló korú társával, magabiztosan elhajtott.
- A fiatalok dominanciáját erősítheti az is, hogy néhány éve a végzős, 16 évnél idősebb tanulók, a középiskolai oktatás részeként ingyenesen végezhetik el a KRESZ- és az egészségügyi tanfolyamot, jó pár tízezer forintot spórolva így, ami nem rossz, de a tavaly szeptembertől beígért ingyenes jogosítványhoz képest ez persze csak zsebpénz. Szolnokon egyébként kísérleti jelleggel átvették már a katonák a fiatalok oktatását, akik így ingyen juthatnak vezetői engedélyhez, de a program országossá bővítéséről egyelőre nincsen információ. Elképzelhető – és ezt már csak mi tesszük hozzá – hogy a tanulóvezetői szám visszaesésének oka, hogy sokan kivárnak, bízva abban, hogy rövidesen tényleg ingyen lesz a jogsi.