2025.04.05. 14:00
Mennyi van a rovásán, avagy mire használták egykor a rováspálcát?
Napjaink szóhasználatában a „megrovás”, a rovott múltú”, vagy a „sok van a rovásán” kifejezések hallatán egyértelműen negatív dolgokat feltételezünk. Ez azonban nem volt mindig így. A rovásnak egykor egészen konkrét jelentése és jelentősége volt. Most megtudhatja, mire használták egykor a rováspálcát.
A 19. századig a magyar népesség többsége írástudatlan volt, ezért a házakra kivetett adót, dézsmát, robotot bárki számára kezelhető, érthető eszközön, az ún. rováspálcán lehetett nyilvántartani. A rováspálca a legtovább a juhászatban maradt használatban, ez a módszer a gazda és állatainak őrzője közötti korrekt elszámolást tette lehetővé. Az írni és olvasni nem tudó pásztoroknak a rováspálca volt a nyilvántartó és számadó eszköze. Tavasszal a nyájak mezőre való kihajtásakor fapálcát metszettek, amelyre annyi jelet róttak, amennyi a kihajtott állatok száma volt. A rováspálcák általában 15-20 centiméter hosszúak, ujjnyi vastagok voltak.

Fotó: Feiszt György
Rováspálca: kik használták?
A pálcára szükség szerint, a juhok, a kosok, a fejős állatok, a bárányok, esetleg a meddők darabszámát vésték. A számolás végeztével a rováspálcát a rovásjeleket felező módon elvágták, egyik felet a juhász vitte magával, a másikat a gazda őrizte. Ősszel, az állatok faluba történő behajtása után, a számadáskor a pálcákat összeillesztve ellenőrizték a darabszámokat.
A juhász a legeltetés során bekövetkezett változásokat, az állatállomány szaporodását az esetleges elhullásokat előre meghatározott rovásjegyekkel egy másik pálcán rögzítette.
Az elmúlt évszázadokban, amikor a készpénzforgalom még nem volt napi gyakorlat, a rovásos elszámolás az élet más területein is elfogadott volt. Lehetővé tette például a kereskedők áruinak nyilvántartását, elfogadott volt a kocsmákban is, ahol a pálcára vésett barázdák száma mutatta a ki nem fizetett italfogyasz- tást.
Horváth Sándor néprajzkutatótól tudjuk, hogy a Vas Vármegyei Bíróság előtt 1781-ben folyó perben Taródháza község kocsmárosa egy 45 rovással jelölt pálcát bemutatva igazolta a más téren is eladósodott Bejczi István földbirtokos italfogyasztását. A fennmaradt rovásjeleket mutató pálcák napjainkban a múzeumok néprajzi gyűjteményeinek nagy becsben tartott relikviái. Nap mint nap tanúi lehetünk annak, hogy a rovásjelek milyen intenzíven megmozgatják sokak fantáziáját.
Ha egy rovásírással foglalkozó könyvet kézbe veszünk, megtapasztalhatjuk, hogy a minden, első látásra érthetetlen dolog mögött misztifikációt feltételező személyiségek mi mindent belelátnak a rovásokba, benne egy rég letűnt, írástudatlan világ kulturális hagyományát, nota bene! „nemzeti kultúrkincset” fedeznek fel.
Ha még többet hallana a rováspálca történetétől, hallgassa meg podcastunkat!
vaol.hu podcast
- Barber shopok: meglátogattuk a Vas vármegyei győztest, és egy jót beszélgettünk vele!
- Relikviaként őrzik a korabeli tűzoltókocsit ezeken a vasi településeken
- Van segítség! - Áldozatsegítésről Szombathelyen
- Érdemes-e már cserélnünk nyári gumira? - Podcastüknben a válasz
- Ki és mikor építette a körmendi narancsházat? Az mikor lett mellőzött, mi a mai sorsa? - Aki válaszol Móricz Péter