A munkahelyi siker titka

2025.05.18. 10:00

Karakter és kémia a munkahelyen: hogyan hoz össze vagy választ el a személyiségünk?

A munkahelyi teljesítményt és elégedettséget gyakran technikai tudáshoz és szakmai készségekhez kötjük, pedig a valódi siker titka sokszor jóval árnyaltabb. A munkahelyi légkört, a csapatdinamikát és a hosszú távú együttműködések minőségét legalább annyira formálja a „karakter és kémia” – vagyis az, hogy milyen személyiségi jegyeket hordozunk, és mennyire tudunk ráhangolódni a körülöttünk lévő emberekre, írja a HR Blogon Kacsur Eszter, a munkavállalói fejlesztés szakértője.

Karakter és kémia a munkahelyen: hogyan hoz össze vagy választ el a személyiségünk?

Elsőként a karakter fogalmát határozza meg: ez személyiségünk mélyebb rétegére utal. Azokra a belső motivációkra, értékekre, meggyőződésekre és érzelmi mintázatokra, melyek a mindennapi viselkedésünket, döntéseinket és reakcióinkat meghatározzák. karakter

Karakter és kémia
Karakter és kémia: egyes vállalatoknál a rendszeres csapatépítők, szakmai napok, közös reggelik vagy éppen sportesemények stabil keretet adnak a személyes kapcsolódásokra.  
Forrás:  Shutterstock

Karakter és kémia

A karakter kulcsszerepet játszik abban, hogy hosszú távon mennyire marad valaki megbízható, elkötelezett, valamint képes-e következetesen képviselni bizonyos értékeket. A „kémia” a kapcsolatokra, a csapatdinamikára utal: az a bizonyos „valami”, ami miatt két ember vagy egy több-fős kollektíva harmonikusan (vagy épp diszharmonikusan) működik együtt. S hogy mindez miért fontos a munkahelyen? A csapaton belüli személyiségbeli és kulturális feszültségek jelentősen csökkenthetik a termelékenységet. Egy rosszul menedzselt „kémia” oda vezet, hogy a konfliktusok elszaporodnak, csökken a bizalom, és a kollégák kevésbé mernek nyíltan kommunikálni vagy kreatívan gondolkodni. Ezzel szemben, ha a karakterek és a kémia összehangolása tudatos, a csapatok tehetsége és sokszínűsége katalizátorként hat a fejlődésre, innovációra és a jólétre céges és egyéni szinten is. 

Kémia az állásinterjún

Az állásinterjúk során a kémia legalább annyira számít, mint a jelölt szakmai felkészültsége. Vajon hogyan reagál a jelölt a stresszhelyzetekre? Mennyire empatikus, mennyire nyitott a csapatmunka során? Ezekre a kérdésekre a viselkedésből, a testbeszédből és a kommunikáció stílusából következtethetünk. 

Szerepek és emberi különbségek

A szerepek és az emberi különbségek egymásra hatnak a munkahelyen. Egy csapat működését jelentősen befolyásolja, hogy a tagok milyen szerepekbe kerülnek, és ezek a szerepek milyen karakterrel párosulnak. Példát is hoz a szerző: ha van egy projektmenedzser, aki kimagasló analitikus készséggel és precizitással dolgozik (ez a karakter része), de hiányzik belőle a lazaság vagy a játékosság és ehhez a projektcsoporthoz csatlakozik egy kreatív ötletgyáros, aki nem nagyon foglalkozik a részletekkel, akkor felmerül a kérdés: lesz-e kémia köztük, vagy inkább folyamatos konfliktus? Ha túl sok „hajtós”, domináns karakter kerül össze, fennáll a veszély, hogy versengő légkör alakul ki. Ha pedig túl sok óvatos, konfliktuskerülő személyiség dolgozik együtt, lehet, hogy megreked az innováció. A kémia abban rejlik, hogy megtaláljuk az egyensúlyt: legyenek kreatívak, de realisztikusak, legyenek kezdeményezők, de empatikusak is. 

Optimális kémia és konfliktuskezelés

  • Egy csapatban az optimális kémia azt jelenti, hogy a tagok közös célok mentén együttműködve dolgoznak, mégis mindenkinek helye van a saját egyéni stílusával. A csapatokban óhatatlanul felmerülnek konfliktusok. Ilyenkor a karakterek és a kémia határozzák meg, hogyan kezeljük ezeket. Az egymás iránti tisztelet, a konstruktív kommunikáció és a közös értékek lehetnek azok a „kémiai” tényezők, amelyek segítenek kilábalni a válságból, szemben a személyeskedéssel vagy az aláaknázással. 

A vezető, mint katalizátor

Egy vezetőnek kulcsszerepe van abban, hogy a csapatban megfelelő kémia alakuljon ki, és a különböző karakterek összehangolódjanak. Mint egy karmester felismeri az egyes hangszerek sajátosságait (karakter), és gondoskodik róla, hogy a zenekar összhangban szólaljon meg (kémia).

A visszajelzés kultúrája

A vezetőnek olyan környezetet kell teremtenie, ahol a karakter- és stílusbeli különbségek nem tabuk, hanem nyíltan megvitathatók. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres és őszinte visszajelzés. Ha valamelyik kolléga túlzottan dominál a megbeszéléseken, vagy éppen túl visszahúzódó, a vezető feladata, hogy finoman, de határozottan jelezze: „Figyelj, fontos a véleményed, szívesen hallanánk rólad többet” vagy éppen „Értékeljük a lendületedet, de adj teret másoknak is.”

Hogyan építsünk karakteren alapuló, mégis „kémia-barát” vállalati kultúrát? Erről is ír Kacsur Eszter, valamint gyakorlati módszereket is ajánl a karakter és kémia fejlesztésére.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában