2025.05.11. 16:12
Gondolkodó fiatalokat neveljünk! – Némethné Ódor Edit az Oladi Technikum igazgatóhelyettese
Magas színvonalú munkája, példamutató tevékenysége elismeréseként nemzeti ünnepünkön Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át a Vas Vármegyei Szakképzési Centrum Oladi Technikum közismereti igazgatóhelyettese. Némethné Ódor Edit Anna történelmet és rajzot oktat – vele beszélgetve szépen kirajzolódott, mit takarnak az elismerő szavak.
Mozgalmas hét elején találkozunk: érettségi elnöki továbbképzésen, osztályozó értekezleten és szerenádon túl, ballagáson és érettségi írásbeliken innen, amikor minden perc be van osztva és a végzősöknek mindössze három napjuk van a tanévzárásig. Sűrűn kopognak az irodája ajtaján, Némethné Ódor Edit mégis nyugodt, közel negyven év pedagógusi tapasztalatával és bölcsességével a háta mögött, körülvéve egy „nagyon jó csapattal”, a kollégáival, akikkel a legapróbb dolgokról is egyeztetnek, s akikkel egyfelé húzzák az iskola szekerét.

Fotó: Cseh Gábor
1987-ben a Berzsenyi Dániel Főiskolán szerezte az első diplomáját. A pályát rögtön középiskolában kezdte: frissen végzett pedagógusként az akkori 411. számú szombathelyi Ipari Szakmunkásképző Iskolában kezdett félállásban kulturális nevelőtanárként, félállásban történelemtanárként. Kitartott a munkahelyén – az azóta eltelt idő rengeteg élményt, szakmai-emberi fejlődést is hozott az életébe.
Befogadó közegre talált
– Nincs a családból pedagógusmintám, de a Nagy Lajos Gimnázium harmadik évétől, osztályfőnöki segítséggel, már szilárdan elköteleződtem a pálya felé. Dallos Gyuláné példaképként szolgált történelemtanárként is. A választott szakpárom pedig, a történelem-rajz csak látszólag állnak távol egymástól. Nagyon sok közöttük az átfedés – mondja.
Munkahelyén rögtön befogadó közegre talált, amely a mai napig pozitív, megtartó erőt jelent számára. Egykori kollégái közül sokakkal a munkakapcsolatból több évtizedes barátság alakult, akárcsak hajdani tanítványai közül jó párral.
– Az elmúlt 35 év alatt sok minden változott. az oktatáspolitikai elképzelésektől a szervezeti struktúrán keresztül a körülményekig. Akkoriban pedagógusnak lenni egészen más volt, mint napjainkban a katedrán állni. Nagyot változott a világ, változtak a gyerekek, és természetesen én is. Ami viszont állandó maradt, az a szándék bennem, hogy tanítványaimból felelősséggel dönteni képes, gondolkodó fiatalokat neveljek.
A kezdetekre úgy emlékezik: a társadalom olyan rétegeit ismerte meg, amelyekkel korábban nem találkozott. Minden új volt, de nagy lelkesedéssel közeledett a gyerekekhez, akik érezték a jó szándékot és a szeretetet. Közben egyetemi tanulmányokba kezdett a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán. 2002-ben avatták történelem szakos bölcsésszé, illetve középiskolai tanárrá.
Mindig újabb feladatok
– Szaktanárként, osztályfőnökként mindig újabb feladatok vártak – főleg a kamaszok és a szülők közötti probléma megoldásában voltam tanácstalan. Szaktantárgyaim tanításában sikereket értem el, egy tanítványom például megyei 1. helyezett lett a szakiskolásoknak kiírt tantárgyi versenyen. Később teljes státuszt kaptam, így rajzot is taníthattam a szakiskolai és a szakközépiskolai osztályokban egyaránt. Időközben a szabadkézi rajz mellé megszereztem a budapesti Divatiskolában a modellrajz és modelltervezés tantárgyak tanításához szükséges végzettséget, emellett nőiruha-készítő szakmát is szereztem az iskolában. A kezdetektől 2015. augusztus 31-ig, amikor felkértek igazgatóhelyettesnek, osztályfőnök voltam. 1996-tól az osztályfőnöki munkaközösséget irányítottam iskolai, 2004-től pedig megyei szinten is, szaktanácsadóként. Folyamatosan képeztem magam: elvégeztem a „NAT és nevelés” tanfolyamot, később a Gordon Iskola „Tanári eredményesség tanulása” nevű tréninget. 2004-ben tanúsítványt szereztem a „Közép- és emelt szintű érettségi vizsgáztató középiskolai pedagógus programról, azóta rendszeresen kapok megbízást történelemből emelt szintű érettségi dolgozatok javítására és látok el kérdezőtanári teendőket közép- és emelt szintű érettségi vizsgákon történelem és vizuális kultúra tantárgyból is. Fejlesztettem a digitális kompetenciámat is és csatlakoztam a Tanulásmódszertan tanítása programhoz. Pályakezdésem óta hangsúlyos a munkámban az oktatás mellett a nevelés is. Fontosnak tartom a diákok személyiségképének harmonikussá formálását, szociális kompetenciáik fejlesztését. Ugyanilyen fontos a diákok korai iskolaelhagyásának megelőzése – erre 2016-ban készítettünk egy képzési anyagot – és sikeres elhelyezkedésük elősegítése is. A kitűzött cél teljesítése a pedagógusok számára sem egyszerű, amiről akkor győződtem meg igazán, amikor 2006-ban az életpálya-építési kompetenciaterület trénerévé váltam és ezt oktattam általános- és középiskolai tanároknak. A 2010’-es évek elején okleveles gyakorlatvezető mentortanári, majd szakvizsgázott gyakorlatvezető mentortanári végzettséget szereztem. 2017-ben szakvizsgázott tankerület-igazgatási és köznevelési vezető, egy évvel később közoktatás-vezető lettem.

Némethné Ódor Edit: 2015. szeptember 1-jétől felkérés a vezetői feladatra
Edit 2015. szeptember 1-jétől kapott felkérést a vezetői feladatra. Hite szerint a felnövekvő nemzedéknek meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen használja. Intézményük minden tanévben teremt alkalmakat ennek gyakorlati megvalósítására. Igazgatóhelyettesként koordinálja ezeket, például a környezetnevelési projektnapot. Meggyőződése, hogy a pedagógiai folyamatokban elengedhetetlen a konkrét tényeken alapuló elemző tevékenység. Az iskolában működő Eqavet alapú Minőségirányítási Csoport patronálójaként, minőségügyi vezetőjeként számtalan alkalommal készítenek intézkedési vagy fejlesztési terveket. Az aktív tanulói együttműködésre alapoz a projektnapok rendszere. A napi munka során jelentkező tanulási problémákat – zavarokat vagy éppen nehézségeket – pedig jellegüktől függően egyedileg vagy csoportosan orvosolják.
– Fejlesztjük a gyerekek szociális érzékenységét, figyelünk az egyéni szükségletekre, a differenciálásra, arra, hogy sikerhez juttassuk őket. A tanórán kívüli tehetséggondozást és hátránykompenzációt is megvalósítunk. Az öt éve kialakított orientációs osztályunkban működő struktúra nagyon eredményes. Jómagam életpálya-építési trénerként, mestertanárként minden adandó alkalmat megragadok arra, hogy ezt a pedagógiai szemléletet, gyakorlati tudást átadjam pedagógus társaimnak és a hallgatóknak. Kidolgoztunk egy módszert, melynek rövid filozófiája: iskolai jóllétben nincs lemorzsolódás – sorolja. 2018-ban bekapcsolódtunk az Erasmus+ programba. Sikeres pályázatom nyomán jutott el 22 diák három hétre Milánóba, aztán Mallorcára és Erdélybe is, több turnusban.
Úgy összegez: – A mai diákok is értékesek, motiválhatók. De természetes, hogy a mai kor, az őket körülvevő társadalmi közeg lenyomatai. Nekünk, pedagógusoknak kell rugalmasan változtatnunk a módszereinken, nekünk kell hozzájuk alkalmazkodnunk, hogy értelmes, felnőtt, boldog generációt nevelnünk.
Végül diákközpontú iskolájuk büszkeségeit említi az utóbbi időszakból:
- az MCC által szervezett országos történelemversenyen elért 10. helyezést, egyedüliként a technikumokból;
- a Zonta Club Szombathely nemzetközi szintű képviseletét,
- rajz- és sportverseny-eredményeket,
- szakmai sikereket, például a Kossuth Kupán.
– Köszönet illeti valamennyi kollégámat, hiszen ezek a sikerek az ő kiváló munkájukat tükrözik. Egyetlen vezető sem tudna egymaga ilyen eredményeket elérni, ezek a közösség érdemei, ahogy a kitüntetés is a kollektíva közös munkáját dicséri.