2025.06.20. 09:04
Kártalanítja a Google-csalásban károsult ügyfeleit az MBH Bank!
Több százan estek áldozatául adathalász csoportoknak az elmúlt hónapokban. Annak ellenére, hogy nem az MBH Bank hibázott, az ellopott pénz nagy részét most visszafizetik.
Az MBH Bank bejelentette, hogy méltányossági alapon megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti Google-csalás típusú adathalász támadás áldozatául esett és panaszt tett ügyfelek kárának 70%-át. A bank annak ellenére teszi mindezt, hogy a Google-csalás néven elhíresült elkövetések hátterében nem a banki rendszerek sérülékenysége áll, hanem az adathalász támadások során az ügyfelektől megszerzett érzékeny személyes és banki adatok, valamint a Google keresőben meghirdetett hamis banki oldalak.

Az év jelzett időszakában rendkívüli módon megszaporodtak a bankok ügyfelei elleni adathalász támadások. Ennek egyik leggyakoribb formája volt, hogy a csalók az adott bank online felületéhez megtévesztésig hasonló weboldalakat hoztak létre, amelyeket a Google keresőben szponzorált hirdetésként népszerűsítettek, vagy link formájában küldtek el az ügyfeleknek.
Ezek az oldalak az adott bank arculatát és nevét használták, de webcímük eltért a hivatalos címtől. Az ügyfelek által ezeken az oldalakon megadott azonosítók, jelszavak és SMS-kódok birtokában a csalók bejutottak a valódi netbankba, ahol tranzakciókat kezdeményeztek. A csalók tehát nem a banki rendszereket támadták, az adathalász támadásokkal az ügyfeleket vették célba, hogy az ügyfelek közreműködésével megszerezzék az érzékeny személyes és banki adatokat, és visszaéljenek azokkal.
Az MBH Bank együttérez a csalások áldozataival
Elkötelezett az ügyfelek pénzügyi biztonsága és a bizalom megtartása iránt, ezért az ilyen típusú csalásban érintett ügyfelek érdekében egy kompenzációs folyamatot dolgozott ki kártalanításukra.
Ennek alapján a bank méltányossági alapon megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti adathalász csalás áldozatául esett és már panaszt tett ügyfelek kárának 70%-át, egyedi megállapodás aláírását követően.
Az MNB újonnan bejelentett irányelvével és a nemzetközi gyakorlattal összhangban a lehetőséggel azok élhetnek, akik első alkalommal estek csalás áldozatául. A jelzett időszakban keletkezett, már lezárt és jelenleg még folyamatban lévő panaszok egyaránt kompenzálásra kerülhetnek. Az ettől eltérő esetekben a bank egyedileg mérlegel. Az érintett ügyfeleket tervezetten 2025. augusztus végéig keresi meg a bank, addig nincs teendőjük.
- A bank közölte azt is, a hitelintézet együttműködik a hatóságokkal és a Google Magyarországgal, hogy az MBH Bank nevével visszaélő csaló oldalakat eltávolítsa. Az együttműködés hatására, valamint a téma iránti fokozott figyelemnek köszönhetően jelentősen csökkent az MBH Bank nevével és arculatával visszaélő adathalász csaló oldalak száma. Bár a fejlesztések és a szigorúbb ellenőrzések csökkentik a csalások kockázatát, a csalás elkerülése az ügyfelek körültekintő magatartása nélkül nem lehetséges, akik hasznos tanácsokat kaphatnak az MBH bankbiztonsággal foglalkozó oldalán.
Mindez különösen annak fényében jó hír, hogy a Portfolio a múlt hónap végén, miközben beszámolt a nagyszabású adathalász támadásról, még arról írt, hogy hasonló esetekben majdnem mindig az ügyfelek viselik a teljes elszenvedett kárt.
Magyarországon tavaly közel 8 milliárd forintot loptak el a bankok ügyfeleinek számláiról, miközben a veszteségek mindössze 1 százalékát állták a pénzintézetek, a többi az ügyfelek kára maradt.