2025.07.05. 13:00
Torlódik a nyári égbolt – újra késések lehetnek a reptereken
Idén nyáron is komoly fennakadásokra kell számítani az európai légi közlekedésben: az Eurocontrol jelentése szerint kilenc légiforgalmi irányító körzetben okozhatnak gondot a kapacitáshiányok. Miközben a kontinens légterében nő a forgalom, a léginavigációs szolgáltatók egy része nem tud lépést tartani a terheléssel. Magyarország javított a tavalyi helyzethez képest, ami a késéseket illeti, de a térségben így is várhatók torlódások.
Az Eurocontrol friss elemzése alapján a nyári csúcsszezonban ismét számítani kell a repülőjáratoknál késésekre Európa-szerte, elsősorban a légiforgalmi irányítási kapacitások hiánya miatt. A kontinens légi forgalma az év első hónapjaiban már 5 százalékkal nőtt, és az előrejelzések szerint ez a tendencia folytatódik a nyári hónapokban is - írta meg a turizmus.com.

Forrás: Illusztráció/Pixabay
A késés okai
A problémák fókuszpontja a magas légtéri irányítóközpontok, úgynevezett ACC-körzetek, ahol kilenc régióban – például Marseille, München, Karlsruhe, Athén, Makedónia, Barcelona és Sevilla térségében – már most is túllépik az uniós szinten elfogadott napi átlagos késési küszöbértéket. Ezekben a térségekben a munkaerőhiány a fő akadálya a gördülékeny forgalomkezelésnek.
Az Eurocontrol szerint a helyzetet tovább súlyosbíthatják az időjárási szélsőségek, például a nyári zivatarok, valamint az időszakosan fellépő sztrájkok is. Ezért a szervezet #thinkNetwork nevű akcióterve sürgeti a léginavigációs szolgáltatókat, hogy biztosítsák a vállalt kapacitást, és kiemelten kezeljék a nap első járatainak pontos indítását, ezzel is csökkentve a nap folyamán halmozódó késéseket.
Magyarországon ezzel szemben kedvezőbb a helyzet: a HungaroControl kapacitásnövelő intézkedései, a szektorok újraszervezése és a személyzeti elérhetőség javulása mérsékelte a repülő késéseket. Ugyanakkor a régióra továbbra is hatással van az ukrán légtér zárva tartása, ami megemeli a hazai légtér forgalmát, így teljes megszűnésről nem beszélhetünk.
A hosszabb távú megoldást a szervezet a légiforgalmi irányítók számának növelésében, a légtérhasználat rugalmasabbá tételében, a szerkezeti átalakításokban és a technológiai fejlesztésekben látja.