2025.07.05. 17:30
A gépészmérnöki pálya nőként is vonzó: Alexandra a gépészetben találta meg az örök kihívást
Markovits Alexandra példája bizonyítja, hogy a gépészmérnöki pálya nőként is lehet vonzó, sikeres és izgalmas karrierút. Kitartása és szenvedélye segítette abban, hogy az ELTE IK Savaria Műszaki Intézet és a Schaeffler Savaria Kft. duális képzéséből kiindulva mára egy nemzetközi vállalat egyik legizgalmasabb területén dolgozhasson, ahol napról napra új kihívások és a fejlődés öröme várja.

Fotó: Schaeffler
Markovits Alexandra gépészmérnöki végzettséget szerzett, jelenleg a Schaeffler Savaria Kft. e-mobility üzemében dolgozik, és a special design csapatban termékfejlesztő mérnök pozícióban járul hozzá a termékek sikeréhez. Szenvedéllyel mesél munkaköréről, és azt mondja, pályaválasztáskor a fő mozgatórugója azt volt, hogy tudta, ezt a munkát soha nem lehet megunni.

- Hogyan esett a választásod erre a pályára?
- A közvetlen környezetemből semmi nem terelt ebbe az irányba. A családomban jellemzően technikumot végeztek. Személyiségemből fakadóan számomra soha nem volt visszatartó erő, hogy a gépészmérnökszakmában jelentősen kisebb számban lesznek lányok. Mindenképpen felsőfokú végzettséget szerettem volna szerezni, olyat, ami érdekel, és amiben látok jövőt, fejlődési lehetőséget. Amire igazán szükségem volt ehhez a pályához, szakirányhoz: kitartás, szorgalom, céltudatosság és tenni akarás.
- Miért pont a gépészmérnök-tanulmányok?
- A gépészmérnökszakma annyira szerteágazó, rengetegféle különböző területtel foglalkozik. Engem minden érdekelt, sok mindennel szívesen foglalkoztam, ha pedig valamit elkezdtem, végigcsináltam, soha nem hagytam félbe semmit.
Egy lapra tettem fel mindent, az érettségin a választott tárgyam a gépészet volt, sok más továbbtanulási lehetőségem nem lett volna. De nem bántam meg. Jól döntöttem, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ha újra kellene választanom, akkor is ugyanígy döntenék.
- Hogyan kerültél a Schaeffler Savaria Kft-hez?
- A Schaefflernél a kuplungtárcsa-és kuplung-összeszerelő területen kezdtem el dolgozni diákmunka keretein belül 2016-ban, de a forgácsolási terület munkájába is beleláttam kicsit. Két évet töltöttem el itt, megismertem a céget, az irányelveket, a kultúrát, a lehetőségeket és rengeteg kollégát. Ezután kézenfekvő volt, hogy duális egyetemi hallgatóként, majd főállásban is a Schaefflernél szeretnék elhelyezkedni. A duális képzés alatt ugyanezen a területen folyamatmérnök-gyakornok lettem. A szakdolgozatomban a minőségbiztosítással és a Lean-irányokkal foglalkoztam. Ákos volt a konzulensem, őt nagyon szerettem, nagyon jó egyensúlyt talált az önállóságra való késztetés és a támogatás között, ha kérdeztem, éppen elégséges útmutatást adott. Értékelése teljesen korrekt volt, objektív és építő jellegű. Jobb konzulensem, mentorom nem is lehetett volna.
- Most mivel foglalkozol?
- Az iskola, diploma után pályakezdő mérnökként a Schaefflerben kezdtem el dolgozni. Jelenleg az e-mobility területen a special design team tagjaként, termékfejlesztő mérnök pozícióban dolgozom.
Konstruktőröknek nevezném inkább magunkat. Mi teremtjük meg részben az egyes szériába szánt különböző termékek tesztelésének lehetőségeit, vagyis a termékek (rotor, státor és komponensei) teszteléséhez szükséges kiegészítő elemeket, gépegységeket, környezetet, gépházakat tervezzük, modellezzük és rajzoljuk meg.
Továbbá a telemetriás alkalmazások is a csoport kompetenciái közé tartoznak.
- Mit szeretsz a munkakörödben?
- Szeretem a munkámat. Ma már a telemetria is globális szinten hozzánk tartozik, itt a szenzorika is megjelenik. A telemetria megtervezése esetén a villanymotor és a szimulációs mérnök által készített lista, amely tartalmazza a kívánt mérési helyeket, a két kiindulópont. A mi munkánk pedig ezen mérések lehetőségének biztosítása: utómunkák megtervezése, kábelutak és kivezetések megtervezése, szenzorválasztás, szerelési utasítások kidolgozása stb. Egészen izgalmas és kihívásokkal teli feladatok szoktak lenni ezek is. Amit nagyon szeretek, hogy számos projektünk a teljes gépegységekre terjed ki. Az első önálló, nagyobb volumenű projektem sokáig húzódott, belső céges fejlesztés volt, mindent a nulláról kellett felépíteni, sok újszerű elgondolást tartalmazott. Miután az alkatrészeket legyártották, kiutaztunk Németországba, hogy részt vegyünk a főbb összeszerelési lépéseken. A kinti szerelő kollégák véleményezték – remek visszajelzéseket kaptam.
Jó látni, hogy tényleg megvalósul a terved, a konstrukciód.
A tesztek eredményéről értesítést kapunk, és mindig örülök, mikor látom, hogy sikerült a teszt, tudtak vele dolgozni. Az alkotás öröme hatalmas motiváció. Ezt a mérnöki munkában is nagyon szeretem.
- Mi az előnye a mérnöki munkának?
- Ezt nem lehet megunni. A műszaki világ folyamatosan fejlődik. Ha megnézzük, hol tart a világ, és mennyi mérnök kell, figyelembe vesszük, hogy mivel kísérletezünk, és hány terület használja fel ezeket a kísérleteket: ez a szakma soha nem lesz kiváltható semmivel.
l. Ahhoz, hogy valami létrejöjjön, kell mérnöki munka. Soha nem fogod azt érezni, hogy haszontalan a munkád. Ha egy területet meg is unnál, átmehetsz más területre, ahol új kihívások várnak. Remek alapszakma a gépészmérnöki, rengeteg irányba el lehet vele indulni. Lehetsz fejlesztőmérnök, gyártástámogató mérnök, folyamatmérnök, prototípusgyártást támogató mérnök – mind más munkakör, más jellegű feladatok. Ha az egyik nem lesz az igazi, választhatsz egy másik irányt. Nekem is ez volt az egyik mozgatórugóm: ezt a munkát soha nem lehet megunni, a világ és a szakma folyamatosan fejlődik, én pedig szeretek folyamatosan tanulni, képezni magam, így pedig kénytelen is vagyok.
- Mi az az egy dolog, ami a Schaefflerről eszedbe jut mint pozitívum?
- Több dolog is eszembe jut. A duális program például remek! Érzem azt a törekvést a cégen, hogy támogatni akarja az oktatást, és elő akarja segíteni, hogy a pályakezdő, friss diplomás mérnököknek is legyen már gyakorlati tapasztalatuk, mikor a munka világába lépnek. Emellett a vállalat a nyelvi készségek erősítését is támogatja, ami szintén pozitívum, hiszen a legtöbb szellemi munkakör megköveteli az idegennyelv-tudást. Továbbá kiemelném, hogy van területváltásra lehetőség, mellyel a vezetőség támogatja az egyének új kihívások iránti igényének kielégítését.
+1 extra kérdés: Mi a hobbid, mivel foglalkozol szabadidődben?
Hobbiszinten főzni szeretek. Szívesen kipróbálok új ízeket, sütök-főzök, szívesen veszek részt különböző gasztronómiai eseményeken.
Emellett kirándulni is szeretek, Egerszegen és a Badacsony környékén többször voltunk már, legutóbb pedig Szlovéniában túráztunk. Szabadidőmben vállalok korrepetálást műszaki rajz, matek, fizika témakörben. Az egyetem utolsó félévében tanulástámogató módszerek kapcsán szerveztek elő- adásokat, amelyeket örömmel tartottam az elsőéves hallgatóknak. Jelenleg rendszeresen részt veszek a vállalati pályaorientációs programokon, például a lányos napon, amelyen 7–8. osztályos diáklányoknak mutatjuk be néhány kolléganővel az egyes szakmákat. Emellett az új duális mentorprogramhoz is csatlakoztam, szívesen támogatom a diákok szakmai fejlődését. Jelenleg is van hallgatóm, akivel együtt dolgozom.
Duális képzés Szombathelyen
ELMÉLET ÉS GYAKORLAT KÉZ A KÉZBEN
- A Schaeffler Savaria Kft. és az ELTE Informatika Karán belül működő Savaria Műszaki Intézet közös programja révén Szombathelyen olyan duális képzési forma valósul meg, amely ötvözi az egyetemi elméleti oktatást a vállalati gyakorlati tapasztalatszerzéssel. A gépészmérnök alapszakos hallgatók az egyetemi tanulmánya-ik mellett a Schaeffler gyárában sajátíthatják el a gyakorlati ismereteket, így már a képzés során értékes munkatapasztalatot szereznek.
- A program előnyei közé tartozik a kiemelkedő juttatási csomag: a hallgatók havi 190 ezer forint ösztöndíjban részesülnek, emellett cafeteriajuttatás, ingyenes buszjárat és egyéb vállalati kedvezmények is elérhetők számukra. A modern technológiai környezet és a támogató oktatók biztosítják a magas színvonalú képzést, amely megalapozza a hallgatók szakmai jövőképét és karrierjét.
- Az együttműködés keretében a Schaeffler Savaria Kft. az ELTE B épületében egy töltőkkel, asztalokkal és kijelzővel felszerelt közösségi teret, a Schaeffler Cornert is kialakította, amely a hallgatók tanulását és közösségi életét egyaránt szolgálja.
- Ez a duális képzési forma kiváló lehetőséget kínál azoknak a fiataloknak, akik már tanulmányaik során szeretnének gyakorlati tapasztalatot szerezni, és egy nemzetközi háttérrel rendelkező vállalatnál megalapozni jövőbeli karrierjüket.