2018.05.25. 07:00
Nézze meg, kire bízza! – Tönkretette a szerelő a csákányi férfi autójának motorját
Baj van az autójával? Ne kapkodjon, nézze meg jól, kire bízza a javítást! Röviden ez a tanulsága Vaspöri József esetének.
Vaspöri József a négy éve még csak turbóhibás autója „maradványait” mutatta Fotó: Szendi Péter / Vas Népe
Kicsivel több mint négy éve kezdődött Vaspöri József kálváriája és nemrégiben zárult – már ami a hivatalos részt illeti. Megelégedésre azonban nincs oka – ezt mondta, már csak a kártérítési összeg miatt sem. Egy autóról van szó: az akkor kilencéves személykocsiban tönkrement a turbó. Szerencsének tűnt: a család közeli ismerőse volt egy autószerelő. Legalábbis azt mondta, ért hozzá. Azt is, hogy baráti áron, mindössze 160 ezer forintért lecseréli a hibás rendszert a kocsiban.
József külföldön dolgozott, csak hétvégente járt haza, ezért is nehezen kerített volna szakembert, jól jött az ismerős. Rábízta tehát az autóját a „szerelőre”, aki el is vitte a kocsit rönöki műhelyébe. A következő hétvégére „kész lett” a kocsi. Ment érte a tulajdonos, de abban nem volt köszönet.
Akkor kezdődött a kálvária
- Próbáltam az autót, de úgynevezett turbó-lyuk effektust mutatott. Tehát lepadlóztam az autót, két-három másodperc után kezdett gyorsulni – magyarázta.
Az sem mellékes, hogy József sofőrként legalább 2 millió kilométer utat tudhat már maga mögött, vagyis egyértelműen érezte a dízelautó-problémát. – Felhívtam a figyelmét, hogy ezt így nem veszem át, javítsa ki. Innentől kezdődött a kálvária a történetben – mesélte.
Többször elvitte még a szerelő úgymond garanciális javításra, de az autó nem lett jobb. Más szerelőkkel is megnézette a tulajdonosa, kapott szakmai javaslatot az ismerős – ennek ellenére sem lett jó az autó. – Gyakorlatilag vésővel, kalapáccsal szétvéste, csak anyagárban számolva ez újabb 65 ezer forint volt. Onnantól fogva már a fedélzeti számítógép is hibát jelzett – mesélte a károsult.
Nem foglalkozott vele tovább
Nyár volt már, amikor legutoljára látta a kocsit az ismerős szerelő, akkor járt le úgymond a féléves garancia a munkájára. Onnantól nem foglalkozott vele, mert szerinte jó volt az autó, annak nyilvánította. József viszont nem tudta használni a járművét – pedig akarta. Akkor vitte másik szerelőműhelybe. Ott kiderült, hogy a „rossz javítás” komoly károkat okozott. – Annyi olajat nyomott fel a turbófeltöltő a motorba, hogy annak a belseje teljesen kokszos lett, az egész motor egy az egyben mehetett kukába. Meg lehetett volna csinálni, 600-650 ezer forintért – idézte fel a történteket József. Egy dolgot tehetett csak: feljelentette a szerelőt, ez 2015 elején történt. Nemrégiben zárult a per: 167 ezer forint kártérítést ítélt meg neki a bíróság, vagyis az első kár összegét. A kocsi persze azóta is használhatatlan, csak áll az udvarban, roncs.
Eddig nagy vonalakban a történet, de vannak további érdekességek (tanulságok). Például a szakértő, aki lefolytatta a vizsgálatot, megállapította, hogy használt turbófeltöltőt épített a szerelő a motorba minden beszabályozás és felújítás nélkül. Közben „csak” szerelési hanyagság volt bizonyítható hivatalosan.
Jogosítványa sincs a szerelőnek?
Szakmai felelősség nyilvánvalóan terheli a szerelőt, gondolta József – viszont panaszkodni nem volt hol, kiderítette ugyanis, hogy a közlekedési hatóságnál nincs bejegyezve a műhely. Ennek ellenére helyben, Rönökön van telephelyengedélye a szerelőnek – hívta fel a figyelmet a károsult. A közlekedési hatóság adatbázisa nyilvános: bárki megnézheti, akár online, hogy a kiválasztott szerelő szerepel-e abban.
Egy másik része az esetnek: József csak későn látta, hogy a szerelőnek nincs felszerelt műhelye, gyakorlatilag megfelelő műszerei sem voltak a munkához. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy a szerelőnek nincs jogosítványa, azt már korábban elvették, pedig közutat is igénybe vesz a műhelye és a gépkocsitároló között – mesélte Vaspöri József. Hogy mi a tanulság? Az autószerelés (is) bizalmi kérdés. Ilyen károkhoz és sokévnyi bosszúsághoz vezethet, ha nem megfelelő szakemberre bízza az ember a járművét.