2018.03.04. 19:12
A mágikus Hatos és a repülő Vucsidol – a szombathelyi lakásgalériában
Hatos Csaba festményei hoznak létre mágikus erőtereket a szombathelyi Vitalitas Galériában. Talán ezek a ragyogó színek hozzák meg a tavaszt is.
A kiállítás nagy érdeklődéstől kísért megnyitóján Tóth Csaba festőművész a hatos szám mágiájával játszik el – mintha sorsvető dobókockákat csörgetne pohárban. A tárlatnyitó délutánján még tartja magát a tél, a kinti fehér-fekete-szürkét benn, a Vitalitas Galériában Hatos Csaba mesésen ragyogó színei írják fölül. Bár a bejáratnál (mintegy átmenetként a kinn és a benn között) máris megállítja a látogatót egy havas márciusi kép, amely – ahogy arra Tóth Csaba is fölhívja a figyelmet – a trikolór sávjainak ritmusát hozza összhangba a szürke betonkerítés réseinek és a hófödte földsávok ritmusával. Ez a játékosság adja meg a tárlat alaphangulatát, ebben a ritmusban indulhatunk tovább.
Hatos Csaba kiállítása Szombathelyen
Ráadásul Hatos Csaba az a festőművész, aki biztos kézzel fordítja át különös, álomszerű lebegésbe a leghétköznapibb realitást is. Tóth Csaba azzal veti el a kockát – adja át a közönségnek a tárlatot, hogy „van nekünk egy mágikus Hatosunk”.
És nem árt, ha erre időről időre emlékeztet minket egy-egy Hatos-kiállítás. Hatos Csaba (1942) a budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban tanult, aztán a pécsi tanárképző főiskolán szerzett rajztanári diplomát. Tanított a szombathelyi Derkovits Szabadiskolában. 1968 óta szerepel tárlatokon, a ma már legendásnak mondható Vasi Műhelynek egyik alapítója. (Nem véletlen, hogy a Vitalitas tárlatnyitóján régi kollégák, barátok is megjelentek.) Vépen volt rajztanár. De egy festőművész – szerencsére – nem megy nyugdíjba. (Nyugdíj – micsoda képtelenség.)
És bár Hatos Csaba mágikus művészete sokat változott az évek során (volt, hogy szinte 180 fokos fordulatot vett, látszólag legalábbis), a Vitalitas Galériában kiállított képek a fölismerés jó érzésével tölthetik el a látogatót. Mert lehet, hogy a korábban Chagall és mások világához köthető mesés, szeretnivaló, nemegyszer szürreálisba hajló karneváli „repülés” kicsit más irányt vett, a játékosság, a humor, a „bölcseletbe hajló melankólia” (Kozák Csaba fordulata) Hatos Csaba világából ma sem hiányzik. Kozák Csaba írta azt is, hogy ebben a világban „minden megtörténhet”.
És megtörténik. A Vitalitasban most főleg „kicsiben”, hiszen a hely meghatározza a kiállított képeknek nemcsak a számát, hanem a méretét is. Ez a kicsiség odahajolásra késztet. (Miközben a Vitalitast hívhatnánk lakásgalériának, különben is divatja van mostanában a lakásszínháznak, a lakáskoncertnek – mindenre nagy szükségünk van, ami intim és személyes.)
És ha már mágia. A szűkszavú Hatos Csaba-életrajzok is közlik, hogy a festőművész, grafikus születési helye: Szabadka. Ez az a varázsszó, amely azonnal meglódítja, messzire röpíti a képzeletünket. Így történhet meg, hogy a sávos-havas vépi képen (amely már-már a gyerekrajzok szándéktalanul szókimondó ragyogását idézi) föltűnő repülőgép is azonnal Szabadka felé veszi az irányt: Csáth Géza, Kosztolányi integet neki. Egyszer volt, hol nem volt, tényleg volt egyszer egy szabadkai ember, aki addig nem nyugodott, amíg valóra nem váltotta merész álmát: meg nem építette az általa tervezett repülőt (vagy léghajót). A repülő Vucsidol címmel regény is született a históriából, a múlt század elején a Bácskai Hírlap közölte folytatásban. Igaz, a befejező epizód elmaradt: az ünnepséget (áldással, polgármesterrel stb.) már pontról pontra megtervezték, de a léghajóröptetést a három ifjú tollforgató titán (egyikük, mint később kiderült, Csáth Géza volt) már nem örökítette meg.
Talán ezért nem hiányozhat Hatos Csaba mágikus világából a repülés.