Márkus Emília terem

2018.03.30. 11:30

A Home Bank szelleme néma – Czukor Balázs legújabb rendezése bérleten kívül a WSSZ-ben

A Home Bank az a hely, ahova az álmai megvalósításáért megy az ember. Czukor Balázs egyetlen ötlettel érkezett a Weöres Sándor Színházba, előadás lett belőle.

ÖLBEI LÍVIA

Reggeli sorszámhúzók a Home Bankban. Endrődy Krisztián, Fekete Linda, Bajomi Nagy György, Dunai Júlia, Trokán Péter

 

Reggeli sorszámhúzók a Home Bankban. Endrődy Krisztián, Fekete Linda, Bajomi Nagy György, Dunai Júlia, Trokán Péter

Itt mindig történik valami

Amikor Jordán Tamás elindította a szombathelyi színházat, az „agora-program” egyik alapvetése volt, hogy az Akacs Mihály utca 7. minden zugában történhet-történjen valami. Magyarán: ha a színészeknek ötletük van, kizárólag a saját idejük, energiájuk, kreativitásuk, kísérletező kedvük állhatja útját a megvalósításnak. Persze egy bemutatótól bemutatóig, bérletrendszerben pörgő kőszínházban nem is olyan könnyű élni a lehetőséggel (főleg, ha a bérletes előadások zöme sem tekinthető „biztonsági játéknak”). Bár Czukor Balázs legújabb – akár kísérletinek is mondható – rendezését, a Home Bankot alapvetően bérleten kívül mutatta be a WSSZ, az ifjúsági bérletsorozatban azért helyet kapott az előadás.

Az előtérben Horváth Dániel Fotók: Mészáros Zsolt/WSSZ

Czukor Balázs jól bánik a színészekkel

Czukor Balázst színészként ismerte és kedvelte meg a szombathelyi közönség, de könnyedén föl tudjuk sorolni szombathelyi rendezéseit is: mindegyikben volt valami különös és emlékezetes. A színház (akkor még) stúdiósaival a Fő téri Blum-házban létrehozott 2010-es Öt az egyben-bemutatóval tette le rendezői névjegyét. A szobaszínház után következett 2013-ban Schimmelpfennigtől Az arab éjszaka, amelynek szombathelyi változatában szerepet kapott a földszinti stúdió üvegfala is: egyrészt behozva a játéktérbe a kinti realitást, másrészt relativizálva a különféle valóságokat. Czukor Balázs ráadásul már akkor megmutatta, hogy jól bánik a színészekkel: többekből addig nem látott színeket csalogatott elő. 2014-ben a Mágnás Miska-parafrázis következett: a Cudar világ az operettsztorit élesítette ki alaposan. A 2015-ös Hamlet a felnőni képtelen gyerek megbomló belső egyensúlyára koncentrált: úgy adott új és teljes Hamlet-élményt, hogy jelentésesen „csontra húzott” szöveggel dolgozott.

Banki-kafkai élmény

Az idén bemutatott Home Bank próbaidőszakának elején nem volt más, csak az ötlet – és egy elementáris, személyes, banki-kafkai élmény. (Ötletből született az Öt az egyben is anno.) Az előadás minden ízében közös munka eredménye: ebben van az ereje – és ebben rejlenek a gyengéi is. Végignézve A szombathelyi Czukor-rendezéseket, a markáns különbségek ellenére van bennük valami közös: a hétköznapi realitás kereteinek föllazítása; az a törekvés, hogy az egy rugóra járó mindennapok fölhasadó szövete mögül – a magasból vagy a mélyből – előtűnjön valami más (előtűnjön a lényeg). Éppen itt szenved némi hiányt a Home Bank (talán némiképp azért, mert nincs hozzá markáns alapanyag, amelytől el lehet térni). Miközben értjük-érezzük a „lényeget”, végül mégsem lendül át a holtponton az előadás, nem lesz több önmagánál. Pedig a bank korunk alapmetaforája (hogy a templompárhuzamot ne is említsük).

Beszédes némák. Avass Attila és Bánfalvi Eszter

A játéktér – képernyőstül, pultostul – pontosan képezi le egy valóságos bank fogadóterét (de hát játéktér az is). Aki ide betér, hozza magával a sorsát. A színészek mintha helyzetgyakorlatokat, apró sorsetűdöket, sorsötleteket játszanának: mindannyian pontosan, invenciózusan és nagy kedvvel – elvégre együtt találták ki a helyzeteket és a karaktereket. Első pillantásra mintha valami 20. századi filmklasszikusból pörögnének elő (ami a ballonkabátokat és a pasztellhangulatot illeti). A szereplők közül Kazári Andrást emeljük ki azért, mert kaposvári színészhallgatóként először csatlakozott a szombathelyi társulathoz: csibészes ártatlansággal, ragyogó szemmel játssza az eminens, föltörekvő, hajlékony és készséges ifjú banki alkalmazottat. Avass Attila „régi motoros” a pályán, aki most gyakorlatilag néma szerepben ejti ámulatba a nézőt: ő a biztonsági őr, minden gesztusára, pillantására figyelni kell. Otthonos a bankban, „hatalma van”, miközben csak úgy süt róla az egyedüllét. Tökéletes partnere a beszédes némaságban a takarítónő: Bánfalvi Eszter. Hosszú belépőjük szép, shakespeare-i némajáték. És van még egy néma szereplő: Jenei Ágnes (különben ő a súgó), akinek az a dolga, hogy némán ül, esetleg átmegy a színen. Mintha a bankvezető szerepében Orosz Róbertet kísértené. Hamlet atyjának szelleme jött, beszélt; most viszont legföljebb – nem feltétlenül az előadásból következő – sejtéseink lehetnek arról, hogy miért nem nyughat a Home Bank néma szelleme.

Az ügyfélfogadás szünetében, banki formaruhában Csonka Szilvia (itt szerepe szerint) mindjárt megszületendő gyermekére gondol

(Home Bank – bérleten kívül a Weöres Sándor Színházban. Írta: Czukor Balázs és Surányi Nóra. Játsszák: Alberti Zsófi, Avass Attila, Bajomi Nagy György, Bálint Éva, Bánfalvi Eszter, Csonka Szilvia, Dunai Júlia, Endrődy Krisztián, Fekete Linda, Horváth Ákos, Kazári András, Orosz Róbert, Trokán Péter valamint Bors Gyula, Jenei Ágnes, Horváth Dániel. Alkotótárs: Surányi Nóra. Díszlettervező: Horesnyi Balázs. Jelmeztervező: Zelenka Nóra. Zeneszerző: Horváth Dániel. Rendező: Czukor Balázs.)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában