2018.08.25. 18:00
Először a lüktetés, aztán jött az ütő – Interjú Ferenczi Bettina jazz-dobossal
Egy apró Vas megyei településről indult, dobolt több formációban, majd úgy döntött: fejest ugrik a dobolásba. Ferenczi Bettinát az idáig vezető útról és a további terveiről kérdeztük.
Ferenczi Bettinának az élete a dobolás
Fotó: Szőr Olivér
Ferenczi Bettinát a Vas megyei közönség nem egy formációban láthatta már: dobolt többek között a Manuphanktura zenekarban, Réthly Attila rendező felkérésére pedig tavaly a Karneválszínház zenekarában is játszott. Nemrég előrukkolt egy izgalmas feldolgozással, amelyhez klip is készült, és – hogy ez se legyen elég – bejutott a Drum Line Tehetségkutató döntőjébe, amelyet ősszel rendeznek meg az Akvárium Klubban.
– Nálam a ritmus iránti szeretet és érdeklődés volt előbb, nem maga a dobolás
– mondja. – Apukám dobolt, így már pici koromban elért a zenélés varázsa. De én a tánciskolát, majd a celldömölki Ádám Jenő Zeneiskolában a népi ének szakot választottam. Aztán újra hallottam zenélni apát – és teljesen a hatása alá kerültem. Már másnap rávettem, hogy tanítson nekem ritmusokat. A következő tanévben a zeneiskolában beiratkoztam az ének mellett ütős szakra, Radányi Károly volt a tanárom. Nem tudtam, mi lesz ebből, egyszerűen szerettem csinálni. Az életem részévé vált. Amikor beiratkoztam Bordás József Dobiskolájába Budapesten, eljött az életbevágóan fontos döntés ideje: merre tovább? Letettem a voksot: a zenét választottam. Aztán felvettek az Etüd Jazz Konzervatóriumba jazzdob szakra, itt szereztem meg a jazz-zenész ütős szakirányú végzettséget. Azóta is Berdisz Tamásnál tanulok.
Izgalmas koncertélményekből bőven van Bebi tarsolyában:
a Dobmánia-táborban együtt zenélt Tóth Verával és Karácsony Jánossal, a Budapest Parkban pedig a Z-Drums csapattal a Punnany Massif előtt léptek színpadra, a Debreceni Virágkarneválon is felvonultak. Aztán persze ott a listán sok meghatározó koncert a Manuphankturával, felejthetetlen a rengeteg pörgős saját dal.
Ami a dobos videókat illeti: elsőként Beyoncét dobolt, aki azért meghatározó Bebi számára, mert a zenekara csak nőkből áll. Ez pedig megosztja a hallgatóságot, a zenésztársadalmat, még akkor is, ha a zenekarban mindenki jazzakadémiát végzett. – Azt szeretném közölni, hogy a dal, a dobolás legyen az első – és ne az, hogy milyen nemű zenész ül a hangszer mögött. Szóljon jól, ennyi – mondja Bebi, aki egyébként női dobosként egyre kevésbé találkozik előítéletekkel. A második videóhoz a Dirty Loops Circus című számát választotta, a tehetségkutatón is ezzel indult.LK