Rózsás kedvükben hozták létre

2018.08.14. 13:00

Karma heroica: egy különlegesen átlagos történet kortárs táncban elbeszélve

A Kőszegi Várszínház nagyszínpada látott már különleges kortárs táncelőadásokat. Most viszont „egy különlegesen átlagos történetet” ígér a színlap Hoffmann Adrienn és Fejes Ádám előadásában. Ők hozták létre és táncolják el a Karma heroicát. Az életet, amire vágyunk. Nagyon.

Ölbei Lívia

Karma heroica. Hoffmann Adrienn és Fejes Ádám a Kőszegi Várszínházban

Fotó: Szendi Péter / Vas Népe

Nyugodalmasan lélegző, szép nyári estén – illetve szinte még nappali fényben – érkezik meg a Jurisics-vár belső udvarára a Karma heroica. A színpad szélén babakocsiban egy év körüli kisgyerek követel fi gyelmet magának: hangokkal is jelzi, hogy örül a létezésnek. Lehet, hogy Zombola Péter mellett lesz még egy „zenei közreműködője” a Karma heroicának. Főleg, hogy Hoff mann Adrienn és Fejes Ádám (második) kisgyereke is körülbelül enynyi idős lehet. A babakocsi azonban eltűnik, mire megkezdődik az előadás. Az első pillanatokban eldől, hogy itt valami szép és szeretnivaló következik.

Egy különlegesen átlagos történet, szeretni való öniróniával

Férfi és nő, egy párkapcsolat története – tényleg nincs ennél átlagosabb, sőt: közhelyek és lerágott csontok Szkülláitól és Kharübdiszeitől fenyegetett téma. Bár nincs ennél különlegesebb téma sem: kinek-kinek a magáé. Mindenesetre Hoff – mann Adrienn és Fejes Ádám képes annyi invencióval, ötlettel, játékossággal színre vinni, eltáncolni ezt a hegyeket, völgyeket bejáró történetet, hogy benne minden banalitás új – sokszor ironikus, önironikus – fényben ragyog föl. Mintha újraírnák, újra megalkotnák, kiforgatnák-beforgatnák az összes klisét, amely a férfi -nő kapcsolatot kordában tartja időtlen idők óta: az udvarlástól-hódítástól-csábítástól a sze mélyiség védelmén át az odaadásig és a visszavonhatatlan összecsiszolódásig, az esendő feltárulkozásig, a feltétlen bizalomig. Az út fontos állomása, ahogyan az a groteszk módon óriásira növelt vörös rózsa – amelyet Fejes Ádám vérbeli, egyúttal ironizált „latin szeretőként” a foga közé szorítva hoz be – ezer kis rózsára bomlik: Hoff mann Adrienn úgy veszi el Fejes Ádámtól és úgy dobálja a háta mögé egyiket a másik után az asztalnál ülve, hogy a mozdulatsor rutinos mókuskerékké válik. (Az asztal itt, a történetnek ennek a pontján már hagyományos módon, a négy lábán áll, nem úgy, mint az elején: az oldalára fordítva, szerencsétlenkedve a csúszkáló kávéval és egymással a kapcsolat hajnalán.) Vagy ott van az egyre meredekebb, veszélyesebb székhegyek megmászása: csak azért is eljutni a másikhoz, a másikig (a Nőhöz, a Nőig). Az irónia és a játékosság nem zárja ki a mélységet és magasságot; az irónia és a játékosság engedi meg a nevetős érzelmességet. A táncnak van prózája, lírája és drámája is. Mindehhez a megfelelő – hegyeket, völgyeket bejáró – zenék. (Simon és Garfunkeltől meg a csend hangjaitól egészen addig az orosz dalocskáig, amelyet Hoff mann Adrienn – miközben elszántam rója saját köreit – maga dúdol el.)

Rózsák tánca a várszínház nagyszínpadán – a legjobb helyen

És ezt az egészet összefogja valami vonzó személyesség, amely a két táncos minden mozdulatában megnyilvánul. (Érdemes fi gyelni a dőlésekre-megtartásokra.) Valahogy evidens, hogy ők ketten összetartoznak az „életben” is, bár ennek a ténynek voltaképpen nincs jelentősége az előadás szempontjából (nem beszél róla a színlap sem, miért beszélne). Illetve lehet, hogy van jelentősége mégis; hogyne lenne. Ad hozzá valami megfoghatatlan, mégis pontosan érzékelhető „igaziságot” és derűt.

Karma heroica. Hoffmann Adrienn és Fejes Ádám a Kőszegi Várszínházban
Fotó: Szendi Péter / Vas Népe

Közben a történet nemcsak „eltáncolódik”, hanem íródik is.

A színpad mélyén, szemben a közönséggel óriási plakáthely, amelyre időről időre betűk kerülnek. Társasjáték, kirakós. „TE.” Hát persze. Aztán – mint annyiszor – jön a meglepetés. A „NAPLEMENTE” N-jét Zombola Péter – mint szendvicsreklámember – illeszti a helyére a végén: happy endnek. A gesztus titokban ideidézi azt a nevezetes fi lozófusi állítást is, miszerint az életet csak előrefelé lehet élni, de csak visszafelé lehet megérteni. Hiszen a színpad szélén helyet foglaló Zombola Péter kezdettől magán viselte azt a nagy „N”-t; csak nem tudtuk még, mire megy ki a játék. Hát erre: ülni szemben a naplementével, kéz a kézben. (Hacsak mégis nem valami öregek otthona reklám.) Hoff – mann Adrienn és Fejes Ádám rózsás kedvükben hozták létre az előadást, az biztos. És hozzá rózsás kedvet csináltak a kőszegi közönségnek is. A Kőszegi Várszínház kortárs táncestje pedig negyedórányi szünet után néhány méterrel arrébb folytatódik: a Karma heroica óriási tűzpiros rózsája a Gergye Krisztián-előadásban koromfekete rózsává változik.

De van más kapcsolódási pont is, bár első pillantásra úgy tűnik, hogy nincsen: két kortárs táncelőadás – két külön világ, ég és föld, tűz és víz.

Azt nem kell mondani, hogy fontos kapcsolódási pont a minőség. Hogy ez a két (bármelyik) előadás a világ bármely pontján ajánlható a kortárs táncra fogékony, a kortárs táncot ismerő közönségnek. Kapcsolódási pont természetesen a szakmai együttműködés. Hoff mann Adrienn és Fejes Ádám föllépett már a Kőszegi Várszínházban korábban is, akkor éppen Gergye Krisztián-rendezésben. Ilyen előadás volt a nemzetközi Raped europeans, amelynek képei föl is sejlenek néhány év távolából: a kőszegi bemutatót azon a „titkos” kis várudvaron tartották meg, ahova a Karma heroica után átvonul, átzsilipel a közönség. Ugyanaz a helyszín – és mégis mennyire más minden. A hely is egészen másnak látszik.

Szóval a kapcsolódási pont. Gergye Krisztián szeret sorozatokban gondolkodni, ezúttal a Ha mi árnyak című sorozat tizedik stációja következik, a Requiem a (egy) városért. (Requiem for a City.) Az alapvető kapcsolódási pont a két előadás között – itt és most – éppen az árny, az árnyék. (Amely azt jelzi, hogy vagyunk, amelytől nem szabadulhatunk.) A Karma heroica táncosai mögött végig különös táncot jár – őket követve, mégis ön álló életre kelve – a saját, nagyra nőtt árnyékuk. Lobogó gyertyák, test és testkép játéka – de valami más is.

A megsokszorozás mintha a történet egyetemességét erősítené. Hogy ebben a konkrét történetben a világ összes emberpárjának története benne van, Ádámtól és Évától kezdve – generációról generációra, évről évre, beleveszve a végtelenbe. Utóirat: Tényleg Hoff mann Adrienn és Fejes Ádám kislánya követelt fi gyelmet magának a nézőtér szélén az előadás előtt. Élet és a művészet így találkozik a kőszegi várudvaron, a nézőtér és a nagyszínpad határán. (MU Terminál Kortárs Táncműhely, Budapest: Karma heroica. Alkotók/előadók: Hoff mann Adrienn, Fejes Ádám. Zenei közreműködő: Zombola Péter)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában