Haydn friss levegője

2018.09.05. 19:22

A Capella Savaria új lemeze Fertődön készült

A Liszt-díjas Capella Savaria minden tekintetben a korhűségre törekszik: az együttes legfrissebb, három Haydn-szimfóniát tartalmazó lemezét ott rögzítette, ahol egykor egykor a Haydn-szimfóniák születettek: Fertődön, az Esterházy-kastélyban.

Vas Népe

Autenikus megszólaláshoz autentikus helyszín: Fertődön a zenekar Fotó: Capella Savaria

A lemez karmestere a nemzetközi elismertségnek örvendő Nicholas McGegan (San Francisco), aki három évtizede áll szoros munkakapcsolatban a Capella Savariával (számos közös lemezfelvételt is készítettek, ez a tizenkilencedik), egyébként pedig húsz éven a Göttingeni Nemzetközi Haydn Fesztivál művészeti vezetője volt.

Hogy a hely – a fertődi Esterházy-kastély marionettszínháza – szelleme mennyire hagy nyomot az egyébként vadonatúj Capella Savaria-lemezen, nehezen volna pontosan megállapítható, egy azonban biztos: a minden tekintetben az autentikus megszólalásra törekvő Capella Savaria most nem választhatott volna hitelesebb helyszínt a lemezfelvételhez. És amint a 12 legszebb magyar vers-programban Fűzfa Balázs irodalomtörténész és kollégái, tanítványai éveken át bejárták azokat a konkrét helyeket, ahol a 12 legszebbnek választott nagy vers megszületett (Petőfi Szeptember végén című versének titkait például Koltón fürkészték), úgy most a Capella Savaria azzal reménnyel ajándékozza meg az új lemez hallgatóit, hogy a kis korong magába zárja (és időről időre kiengedi) azt a varázslatot, amelynek ihletésében a Haydn-művek létrejöttek.

Autenikus megszólaláshoz autentikus helyszín: Fertődön a zenekar Fotó: Capella Savaria

A Kalló Zsolt hegedűművész művészeti vezetésével működő Capella Savaria ezúttal három Haydn-szimfóniát (79., 80., 81.) rögzített. A szimfóniákat 1784-ben írta meg az akkoriban – amint Tamás Katalin írja – egyre nagyobb népszerűségnek örvendő zeneszerző. Előbb azonban – egy londoni meghívás nyomán – elkészült három szimfónia (az utazás végül nem jött létre). A 79-es, 80-as és 81-es számot viselő művek ezek után a „londoni” szimfóniák után születtek Eszterházán. Keletkezésük körülményeire, okaira azonban nem derült fény, ezzel kapcsolatban teóriák vannak forgalomban. Az egyik szerint Miklós herceg rendelte őket udvari komponistájától, a másik szerint kiadásra szánhatta őket Haydn. Tamás Katalin azt írja: az utóbbi feltételezést támasztja alá, hogy a zeneszerző több kiadónak is felajánlotta a – stílusukat tekintve Haydn pályájának ezen szakaszában abszolút egyedi – darabokat: „Olyan formai-ritmikai-motivikai játékosság jellemzi őket, olyan magasrendű intellektuális humor, amely kizárólag Haydn késői műveinek sajátja.”

Ez a játékosság és humor szólal meg a Capella Savaria új lemezén, amelyet szintén játékos helyszínen, a fertődi kastély nevezetes marionettszínházában vettek föl. És ha már marionett: a muzsikusok kezét talán maga Haydn vezeti ezen a különleges helyszínen – talán így szerzik meg a zene megszólaltatásához szükséges, szabályok szerint működő szabadságot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában