2025.01.08. 07:00
Rácsok között: Augusztus Oklahomában - Alföldi Róbert Szombathelyen most ezt választotta
A díszlet is arról tudósít a Weöres Sándor Színház nagyszínpadán, hogy itt titkok és hazugságok föltárásáról lesz szó (tervezte Tihanyi Ildi). A ház szerkezete megvan, falak nincsenek. Minden átlátható – de lehet, hogy mégis inkább börtönrács az. Augusztus Oklahomában - Alföldi Róbert rendezett előadást Tracy Letts családi drámájából.

Augusztus Oklahomában - a WSSZ nagyszínpadán
Fotó: Mészáros Zsolt/WSSZ
A kortárs amerikai szerző, Tracy Letts Csehov köpönyegéből bújt ki, és nem is rejtegeti, nyílt kártyákkal játszik, már-már „adaptál”. És ha minden adaptáció értelmez, vagyis óhatatlanul egyszerűsít, lekerekít, utakat választ, akkor nagyjából ebben keresendő a különbség Csehov és Tracy Letts között is, gazdagságban, mélységben, árnyaltságban. Ettől még a rendezés és a színészi játék lehet végtelenül pontos, gazdag, árnyalt – mint ahogyan az is. Alföldi Róbert és a társulat megint csodálatos munkát végzett. (A többi stimmel: a vidékiségtől a függőségeken, a reménytelenségbe torkolló egykori szép reményeken, az értékváltáson és -válságon át a megbillent családi viszonyokig, szelíd férfiakig és erős – vagy annak tűnő – nőkig meg a továbbhurcolt mintákig.)

Fotó: Mészáros Zsolt/WSSZ
Alföldi Róbert rendezése mindig eseményszáma megy - Szombathelyen is.
De van ebben a Tracy Letts-drámában valami a saját pályájukat kérlelhetetlenül befutó görög sorstörténetekből is: a dráma főistennője az anya, a beteg, gyógyszerfüggő Violet Weston – és főleg a WSSZ előadásában őt megszemélyesítő Kiss Mari. Száraz, forró, szigorú lánggal ég (égeti magát); olyan forróval, ami könnyen összekeverhető – vagy egyenértékű – a jéghideggel. És hogy egy másik mitológiát is idecitáljunk Violet jellemzésére: „Nem az fertőzi meg az embert, ami a szájon bemegy, hanem ami kijön a szájából, az fertőzi meg az embert.“

Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ
Az előadás szó szerint és átvitt értelemben is legízesebb pillanatai a közös evések: Johnna, az indiánlány „mennyei” főztje mintha épp a megtisztulás, a közös nevezőre jutás lehetőségét hordozná. Oklahoma államot részben az indiánok földjén alapították, de az indiánokról való beszéd (ami Violet szájából kijön) borzongató áthallásoktól terhes. A zárt, tartásos – és titkokat hordozó – Johnna szerepében Herman Flóra sem hozhatja el a megváltást.

Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ
Pedig mintha megmentőnek hagyta volna a családjára Beverly Weston, az egykori szépreményű költő, aki belépőként T. S. Eliotot citál („Túl hosszú az élet”), mielőtt végképp lelép a színről. Szabó Tibor bevezető monológja máris csúcsteljesítmény: alkoholtól kataton, gépies üzemmódban, takarékra tett, rekedtes-fátyolos hangon, tárgyilagos iróniával vet számot az életével. Az eltűnése és halála hozza össze a családot – augusztusban, Oklahomában.

Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ
Barbara – Nagy Cili – a férjével – Bill: Domokos Zsolt – és kifejlett nőnek látszó, apjában szövetségest kereső kamaszlányával – Jean: Mari Dorottya – érkezik. Azt játsszák, hogy minden rendben, pedig a férj már nincs is velük (viszont bensőségesen érdeklődik a költészet iránt). Karen – Bálint Éva – kísérője a vőlegénye – Steve: Orosz Róbert. Nyilván Karen nem akarja látni (bár Bálint Éva ennél mintha egy leheletnyit visszafogottabban játszaná a szerepet), amit a közönség: hogy ebben a nyitott ingű, nyakláncos bájgúnárban (jelmez: szintén Tihanyi Ildi) nem lehet hinni. Orosz Róbertnek viszont (ki hitte volna) szemrebbenés nélkül elhisszük (és sikítanánk), hogy Barbara és Bill lányát nyálcsorgatva megkörnyékezi.

Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ
Jean hősies egykedvűséggel állja a szokásos és rémisztő rokoni megjegyzéseket („de megnőtt a melled”). Aztán a cérna elszakad.
Violet testvére – Mattie Fae: Csonka Szilvia – szintén a családjával robban be ellentmondást nem tűrően, anya-amazonként (főzni nem tud, de nem tud róla) a színre; (majdnem) mindent tűrő férjét Szerémi Zoltán, a kisfiúként kezelt kicsi Charlie-t Gyulai-Zékány István játssza. Mattie Fae mindent uralni vágyó, reflektálatlan elnyomó személyiségében (aminek persze megvan az oka) több a komikum, mint a „vészjóslás”. De hogy alapos munkát végzett, jelzi: a döntő pillanatban kicsi Charlie nem áll ki a harmadik Weston lány, a mindent a hátán cipelő Ivy: Nagy-Bakonyi Boglárka mellett – aki különben, mint „kiderül”, az unokatestvére. De hát ezt (majdnem) mindenki tudta eddig is.

Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ
Csehov szereplői gyakran morfondíroznak arról, hogy majd száz, kétszáz év múlva milyen (más, nyilván jobb) lesz az élet. Bár élhetünk a gyanúperrel, hogy ezekben a tirádákban is Csehov iróniája csillog. Így vagy úgy: száz év bőven eltelt – és az Augusztus Oklahomában (csonka) családi fotóba rendeződő záróképe arról mesél, hogy van még min morfondíroznunk. És ezen a félénk sheriff – Kelemen Zoltán – fölbukkanása sem segít.
Augusztus Oklahomában - a Weöres Sándor Színház nagyszínpadán
Fordította: Deres Péter
Szereplők:
- BEVERLY WESTON Szabó Tibor
- VIOLET WESTON, Beverly felesége Kiss Mari
- BARBARA FORDHAM, Beverly és Violet lánya Nagy Cili
- BILL FORDHAM, Barbara férje Domokos Zsolt
- JEAN FORDHAM, Barbara és Bill lánya Mari Dorottya
- KAREN WESTON, Beverly és Violet lánya Bálint Éva
- STEVE HEIDEBRECHT, Karen vőlegénye Orosz Róbert
- IVY WESTON, Beverly és Violet lánya Nagy-Bakonyi Boglárka
- MATTIE FAE AIKEN, Violet testvére Csonka Szilvia
- CHARLIE AIKEN, Mattie Fae férje Szerémi Zoltán
- KICSI CHARLES AIKEN, Charlie és Mattie Fae fia Gyulai-Zékány István
- JOHNNA MONEVATA Herman Flóra
- DEON GILBEAU, sheriff Kelemen Zoltán
Alkotók:
díszlet- és jelmeztervező Tihanyi Ildi
jelmeztervező-asszisztens Pintér Sára Bea
dramaturg Bíró Bence
kellékes Papp-Ionescu Dóra
hangosító Simon József Zoltán
világosító Kiss Zoltán
súgó Jenei Ági
ügyelő Győrváry Eszter
rendezőasszisztens Kovács Nóra
RENDEZŐ Alföldi Róbert