2018.08.30. 10:00
Az év eleji zúgolódás ellenére már áldják a fejvédő eszköz bevezetését
Tavaly határozott úgy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), hogy 2018-tól kötelezővé teszik a Forma–1-ben a fejvédő bukókeretet, a glóriát. Ugyan a kinézete nem győzte meg a pilótákat és a csapatokat, ám a fontossága mindig is vitathatatlan volt. A múlt heti Belga GP óta pedig különösképpen.
A Belga Nagydíj rajtbalesete: Fernando Alonso McLarenje szó szerint átrepült Charles Leclerc Sauberje felett, annak motorborításán és glóriáján megdobódva
Fotó: MTI/AP/Geert Vanden Wijngaert
Az FIA idén tette kötelezővé a glóriát. Nem csupán a Forma–1-ben, hanem több formula kategóriában, többek között a Forma–2-ben, a GP3-ban és a Forma–E-ben is. Ugyan szebbek nem lettek tőle az autók, ám az év eleji állandó kritikák idővel elhalkultak. Mi több: a múlt hétvégi rajtbalesetet (Spa) követően már pozitív véleményeket fogalmaztak meg a bevezetésével kapcsolatban.
Történt ugyanis, hogy Fernando Alonso McLarenje átugratott Charles Leclerc Sauberjén, azon megpattanva. Ráadásul közvetlenül a monacói pilóta feje mellett. Hogy mégsem történt tragédia, elsősorban a glória névre hallgató bukókeretnek köszönhető. Ennek szemmel látható jelei a fejvédő fehér festésén voltak láthatók: a McLaren jókora guminyomot hagyott az „életmentő” kereten.

felett, annak motorborításán és glóriáján megdobódva
Fotó: MTI/AP/Geert Vanden Wijngaert
Charles Leclerc megkönnyebbülten fogalmazott az eset után. Pedig ő maga is az eszközt ellenző táborhoz tartozott a szezon előtt, ám most nagyon örült annak, hogy volt egy belőle a feje felett:
– Nem tudom, mi lett volna a vége nélküle, de megnézve, hogyan fest, boldog vagyok, hogy itt vagyok. Szerencsés voltam ezúttal, mert a glóriám nem néz ki jól.
Charlie Whiting verseny-
igazgató visszafogottabban nyilatkozott, holott most éppen ő lehetne az, aki hangoztathatná, hogy az éles bírálatok ellenére igazuk volt, amikor úgy határoztak: kötelezővé teszik a fejvédőt:
– Talán spekulatív lenne azt kijelenteni, hogy a glória mentette meg az életét. Igaz, nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy a guminyomok láttán kijelentsük: a kerék Charles fején landolhatott volna. Egy kisebbfajta csoda lenne, ha nem így alakult volna a glória nélkül. Hatalmas guminyomok láthatók rajta.
Az FIA embereinek nincs idejük hátradőlni és learatni a babérokat. A pilótafülkében és az autótesten elhelyezett kamerák képeit kiértékelik, illetve valamilyen úton-módon megpróbálják kivizsgálni, hogy mekkora erőhatás érhette a glóriát, illetve az ütközés során az eldeformálódott-e.
Magyarán: mért adatokkal számszerűsítik, hogy mekkora szolgálatot tett a bukókeret. Az információkat már felhasználhatják a négyes glóriaverzió fejlesztésénél is.