Hétvége

2008.03.14. 03:24

Színházat kíván építeni

Szombathely színházat kíván építeni. A kijelentés ma is érvényes, de a szófordulat - amint azt csöndes, de határozott méltósága sejteti - sokkal korábbról való: Szombathely polgársága 1865 március 15-én aláírási íven jelezte, hogy színházat kíván építeni.

Ölbei Lívia

2008-ban ismét kimondható, hogy Szombathely színházat kíván építeni . Majdnem húsz év energiája, sok dialógusa és vitája sűrűsödik ebben a mondatban. A közgyűlési döntés értelmében a színház a Március 15-e téren - a sportház és az SZTK tömbjének legalább részleges lebontása után - épülhet föl. A közgyűlés tervpályázat kiírására készül. Az előzetes építészeti elemzés szerint - amelyet Fiala István és Litkei Tamás jegyez - a választott helyszín mellett szól, hogy a városnak ez a területe hagyományosan hasonló közfunkciók elhelyezésének színtere. Szombathely színházának történetében szerepelt már helyszínként, és jelenlegi - vegyes - funkciója is kapcsolható ide (...). A helyszín a városközpont peremén helyezkedik el, azonban az előtte kialakított Március 15-e tér a város hagyományos ünnepi tere, amely szorosabban kapcsolja a város szellemi-kulturális belső szférájához, mint az ugyanilyen fizikai távolságban lévő Ady teret. (...) A környezet Szombathely talán leginkább nagyvárosias része, a 2. világháborús bombázások nyomán újjáépült (jó és rosszabb minőségű), a korra jellemző lakóépületekkel. (...) Kelet felé található a Pelikán-park, melyet - az itt legszebben kiépített szakaszán folyó - Gyöngyös patak választ el a területtől. A városnak ez a része régóta tudatosan tervezett. Elég, ha a Sugár út - Király utca - városi víztorony tengelyre utalunk. Ennek az axiális kialakításnak méltó befejezése lehetne a felújított víztorony ellenpontjaként megjelenő, tengelybe állított új városi színház. (...)

A szombathelyi városi színházat több értelemben nyitott - a dialógusra, a véleménycserére, a közösségi életre alkalmas agoraként működő - intézményként kell elképzelnünk. Az építmény természetesen sosem választható el a funkciótól, amelyet betölt. Most koncentráljunk kizárólag az épületre. (Közben a Weöres Sándor Színház társulata - Jordán Tamás vezetésével - már javában szerveződik; de ez egyik másik ága a történetnek.) Az új szombathelyi színház nagy színházterme a tervek szerint 450 fős közönség befogadására lesz majd képes; a tökéletesen mobil stúdiót 150 néző látogathatja.

Fiala István felkérésére dr. Sirató Ildikó színháztörténész, az Országos Széchenyi Könyvtár színháztörténeti tárának vezetője nézett szét a nagyvilágban: a színházépítészet mai állásáról a szombathelyi közönség előtt is beszélt. (Akinek kedve van hozzá, pl. a www.andreas-praefcke.de/carthalia/ internetes honlapon maga is tájékozódhat.) Összegzése szerint az elmúlt évtized színházépítészetének egyik kulcsszava az extravagancia - a másik a hagyománytisztelet. Mindenképpen figyelemreméltó, hogy magáról a színházról alkotott elképzelések, a színházi elvárások is változóban vannak: a klasszikus dobozszínpad egyeduralmát megtörik a változatos színész-közönség viszonyt létrehozni képes, könnyen mozgatható terek.

Fontos, hogy a színház: funkció plusz művészet; ráadásul nem csak színházi értelemben. Ahogy Fiala István a szombathelyi beszélgetésen is hangsúlyozta: az építésznek egyfelől meg kell felelnie a színházépület funkcionális követelményeinek, másfelől meg maga is teremtő művész, aki a jövőnek alkot - gyakran megtörve a bejáratott építészeti konvenciókat. (Másképpen talán nem is érdemes egy jelentős középület - mondjuk színház - tervezésébe belefogni.)

Ezek után nézzünk meg szinte találomra néhány - nagyjából az utóbbi évtizedben elkészült - színházépületet; a szombathelyi előkészületeket segíteni hivatott kutatás nyomán. Lehet válogatni: Norvégiától Kínáig, Franciországtól Egyiptomig, az USA-ig és Szlovákiáig.

A The Landmark (a fotóösszeállításban a két legfelső, valamint balról, fölülről a második felvétel) nevű szórakoztató és művészeti központ 1997-ben épült föl Nagy-Britanniában (Ilfracomb, North Devon), az egykori Victoria Színház helyén. Az épületkomplexumot látványában erősen meghatározó különleges téglatornyokhoz több 300 ezer belga téglára volt szükség. A tornyok/kémények 22,5 méter magasak. Az épület minden irányból belátható, mindenhonnan más és más - de mindig attraktív - arcát mutatja a látogatónak. A The Landmark - hat pályázó közül Tim Ronalds tervei nyertek - szokatlan formája nemcsak az építészek körében keltett nagy figyelmet, a kellő anyagi támogatás is megvolt a felépítéséhez (Nemzeti Lottó, európai regionális fejlesztési alapok). A 4,5 millió fontos költségvetéshez Ilfracomb városa 120 ezer fonttal járult hozzá. A Landmark Színház 483 néző befogadására képes, a Pavilion többfunkciós terében pl. bankettek is rendezhetők, és természetesen működik a központban kávéház is. A The Landmark létrehozását eredetileg - az 1980-as évek végén - a városszépítő civil szervezet kezdeményezte. North Devon regionális tanácsa 1990-ben áttekintette a körzet kulturális helyzetét, ennek nyomán 1994-ben úgy döntött, hogy Ilfracomb Victoria Színházát le kell bontani, és a helyén kell fölépíteni az új kulturális centrumot.

A Chandler Center for the Arts Arizonát (USA) gazdagítja, egy nonprofit alapítvány (Chandler Cultural Foundation) kezdeményezésére jött létre, az alapítvány működteti. (Egyébként a város és a kistérség tulajdona.) Kívülről egyszerű, geometrikus formák, belül modern, mobilizálható, többfunkciós terek jellemzik; természeti/természetes környezetben.

A Theater Bautzen Németország egyetlen kétnyelvű - szorb-német - hivatásos színháza. (Ma kb. 40 ezren beszélik ezt a nyugati szláv nyelvjárást Németországban.) A kétnyelvű színjátszásnak több száz éves hagyománya van Bautzen környékén. A jelenkor színházi intézményrendszere fokozatosan épült ki, időközben folyamatosan növekedett a közönség. A Theater Bautzen felépítéséről 2000-ben született meg az elhatározás - 2006 elején megnyílt a színház. (Csak az érdekesség kedvéért: 2007-ben, a 12. Bautzeni Színházi Nyár alkalmából A tenkes kapitánya színpadi változatát is megnézhette a közönség.)

A Chassé Theater Breda méreteit biztosan nem veheti alapul a leendő szombathelyi színház: az 1995 óta létező kulturális központ Hollandiában is egyedülállónak számít három színháztermével, három mozitermével, éttermével. Arra viszont érdemes innen is odafigyelni, hogy Herman Hertzberger a tér mágiáját , a színháznak a hétköznapokban betöltött szerepét vette alapul, amikor megtervezte a Breda belvárosában található komplexumot.

Egyelőre itt tartsunk szünetet. Abban a reményben, hogy működőképes lesz a Március 15-e tér mágiája.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!