2008.07.12. 02:28
Új zene: a kocka el van vetve
Alea iacta est - a kocka el van vetve. Az új kortárs zene döntés elé állít minket. A választás abban áll, passzív elfogadók leszünk-e, vagy megpróbáljuk megérteni, mi történik körülöttünk a világban. Csapó Gyula zeneszerzővel beszélgettünk.C
- A fesztiválon megtudhattuk, hogy ezt a darabot direkt ide írta. Ki kérte fel?
- Mivel rám bízták a zeneszerzés kurzus irányítását, épp itthon tartózkodtam. A Zeneakadémián Jeney Zoltán professzor javasolta, hogy kérjenek fel engem a Bartók-fesztivál szervezői. Behívtak az Igric György vezette Filharmóniához, és ott ajánlották ezt a lehetőséget. Megkérdezték például, hogy hogy tanítanék a zeneszerzés kurzuson? Azt találtam ki, hogy a zeneszerzők adják kölcsön egymásnak az ötleteiket, és abból írjanak darabot. Ugyanis e folyamat során kiderül, hogy az ötlet megváltozik, mihelyt szembekerül az anyaggal. Fény derül arra, milyen a kapcsolat az idea és annak megvalósulása között abban a döntéssorozatban, amit meg kell hozni, amíg elkészül a mű. Látjuk: egész más lesz, mint aminek indult. A módszer sokaknak megtetszett. Már a kurzuson gondolkodtam, mikor felkértek egy új darab megírására, amely elhangozhat a nyitókoncerten. Volt ötletem, kidolgoztam.
- A módszer miatt jelentkeztek a kurzusára, vagy a vezető professzor neve vonzó a világban?
- A kurzus tervét előzetesen közzétették az interneten. 16 hallgatóm van, ez a legnagyobb létszámú szeminárium. Nemrég találtam egy érdekes dolgot az interneten: egy izlandi kísérleti csoport a példaképének tart. Kedvenceik listájába, egy előkelő névsorba engem is bevettek. Franz Kafka, Mordon Feldman, John Cage után ott áll, hogy Csapó Gyula.
- A cézári szólás, az alea iacta est talán közismert, de mit jelent a talea iacta est ?
- A talea egy technika, sok ősi zenélésmódban benne van. Egy ritmusciklust jelent. A rockzenében is benne van. Az indiai zenében is. Ott alap -nak nevezik. Az arab zenében ez a maquam . A címadás olyasmi, mint amikor a gyerek megszületik: igyekszünk neki olyan nevet adni, amivel belophatja magát az emberek emlékezetébe, és mond is valamit a műről.
- A kocka el van vetve ?
- Remélem, a hallgatóság érdeklődését felkeltette a szokatlan hangszerhasználat, a forma nem előrelátható újdonsága. De tegyük hozzá: megtörténik egy ilyen első bemutató, természetes, hogy nem szólal meg a mű. A bemutató egy tentatív lépés abban az irányban, hogy megtudjuk, ez a mű micsoda. Most még a szakmai közönség sem tudta eldönteni, hogy mi az előadás és mi a mű. A zenekar rendkívüli lelkesedéssel dolgozott, a karmesterük is kiváló. Szívügyüknek tekintették. De egy ilyen első bemutatónak vannak korlátai. Szokatlan volt az előadóknak a darab, így a közönségnek is. Ha a művészek nem tudják magukévá tenni a művet, bizonytalanság keletkezik, és ez szétárad a közönségre is. Felmerült, hogy a zenekar szeretné lemezre venni ezt a darabot. Hogy kössünk egy olyan exkluzív szerződést, hogy egy-két évig csak nekik legyen joguk játszani, mivel ide írtam. Boldogan belemegyek, mert azt látom, hogy a művet megbecsülik. Ez azt jelenti, hogy éreznek benne olyan értéket, amit szeretnének felmutatni. Gyarapszik általa a zenekar.
- Ahhoz képest, amiket most mond, a hangversenyen elég euforikusnak tűnt az öröme...
- A koncert megkönnyebbülés volt, mert a főpróbán elég reménytelennek láttam a helyzetet. Itt voltam előző héten is, végigültem 4-5 próbát, a péntek délelőtti próba különösen ígéretes volt. De jött a hétvége, a zenészek szétszéledtek, és amikor hétfőn visszajöttek, senki nem emlékezett semmire. Ezért voltam euforikus a koncerten, mert ott a darab mégis összeállt, és sikerült az előadás. Örülök, hogy dolgozhattam velük, és hogy nem egyszeri megszólalás volt, hanem a CD-vel a mű perspektívát kapott.
- Korábban arról beszélt, hogy az új zene a globális problémákra feltett kérdésekre új válaszokat ad. Az ön művében felsejlik valami erős spirit . Lehet ezt szavakba önteni?
- Majdnem vallásos tiszteletet érzek a hangok iránt. Minden zenei hang iránt. A zene által az élet szentségét igyekszünk ünnepelni. Ez mindig is így volt. Fontos szó a szuverenitás. Sajnos manapság az emberek többsége valamiféle befolyásolást vár el. Igazodnak valamihez. Normákhoz, kötelességekhez, mások értékeihez. Ha nem biztosak magukban. Nehéz a mai zene helyzete. Mert egy ilyen zenei mű öntörvényű, szuverén tett. Választás elé állítja a hallgatót, hogy felgöngyölíti-e, mi ez. Ehhez egyszeri meghallgatás nem elég. Ez azért nagyon fontos a társadalom számára, mert önálló, kreatív emberekre van szükség, nem egy hangyabolyra. Az erős társadalomhoz bátor emberek kellenek, akik meg tudják hallgatni a saját belső hangjukat, szavukat. Akiket nem lehet manipulálni, hanem meg lehet hívni egy ilyen szellemi feladatra. Ilyen szempontból ez nem szórakoztatás, hanem emancipáció. Arra irányul, hogy valami ismeretlennel szemben valami pozitív és befogadó magatartás alakuljon ki a befogadóban. Nem elég, ha valaki kényelmesen hátradől a székében és jól érzi magát. Érezze jól magát, csak ne a saját kárára. Erre a típusra angolul van egy kifejezés: couch potato - vagyis kanapé krumpli . Ezek azok az emberek, akik munka után hazamennek, ledőlnek a tévé elé, és passzívan átadják magukat a manipulációnak, ami áramlik feléjük.
- Az új zene új zeneszerzőket kíván. Kik az új generációsok?
- Például az én kurzusomon vannak nagyon-nagyon tehetséges fiatalok: Szigeti Máté, Matkó Tamás, Tornyai Péter. A következő korosztályból Dinyés Dániel, Dargay Marcell...
- A hétköznapi ember számára hogy jellemezné, milyen az új zene ?
- Egy olyan időérzet van benne jelen, ami nagy hasonlóságot mutat a Távol-Kelet időtlenségi koncepciójával. Lebegő vagy felfüggesztett időben zajlik. Belefér sok olyan elem, amiről korábban azt gondolták, nem összeegyeztethető. Jellemző rá egyfajta stíluskeverés, a hangzás felé nyitottság. Elsődleges szerephez jut a hangszín. Nézzünk túl azon, hogy a darabomban voltak ilyen elemek, hogy alufóliát tettek a zenészek a húrokra a zizegő hangok létrehozása végett. Ez látványos és furcsa is. De sokkal fontosabb, hogy a műben szólisztikus szerephez jutottak az egyes hangszerek, a zenekari játékon belül. Így például az ötoktávos marimba, amit a tulajdonosával együtt Budapestről kérettünk, mert kellettek a szokatlan mély hangjai, vagy a piccolo üstdob, ami magas hangokat játszik. Egy angolkürtöt én hoztam személyesen - mert pótbillentyű van rajta - egy olyan mély hang kedvéért, amit különben nem lehetett volna megszólaltatni, pedig benne van a darabban. Két öthúros bőgőt is hoztak. Ez is a hangszín fontosságát támasztja alá. A zenekarban csoportok vannak használva, amelyek párbeszédeket folytatnak egymással. A csoportokon belül vannak protagonisták...
- Bemutatják-e a hallgatói, hogy milyen darabokat írtak itt a kurzuson?
- A hétvége felé már látszik majd, lesz-e ilyen koncert. Egyébként 15-éig vagyunk, naponta 10-13 és 15-17 óra között. Délelőtt vannak a kompozíciós ötletek, délután én elemzem mások műveit. Ez egy meghívás, bárki beülhet a szemináriumra, hogy megnézze, milyen munka folyik itt.
Az új zene időérzete és a Távol-Kelet időtlenségi elképzelése hasonlítanak