Hétvége

2008.10.04. 02:29

Kiáltások a ködben

Édesanyját és barátnőjét veszítette el az újkéri balesetben az a szombathelyi fiatalember, aki a nagy ködben egy Fiattal a 84-es, védett úton közlekedő osztrák Ford elé kikanyarodott. Elkészült az ügyben a vádirat, ám a fiú vitatja, hogy egyedül ő lenne a halálos végű ütközés felelőse.

Angyal László

A Kisalföld internetes fórumának lehetőségét kihasználva csaknem százan írták meg véleményüket a tragédiáról. Az egyik hozzászólásban az internetező így írt.

Nem illetem jelzővel az osztrák sofőrt, de az egyik ismerősömet előzte meg a tejfehér ködben, a baleset előtt néhány perccel. Szavaival élve, elsuhant mellette legalább százhússzal. Bátran állíthatom, hogy nem vezetett az út- és látási viszonyoknak megfelelően. Ha csak százzal ment, akkor is egy secundum alatt közel harminc métert tett meg. Nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy megállapítsuk: a fiatos a legnagyobb körültekintéssel sem kerülhette volna el az ütközést. De mégis őt marasztalják majd el a KRESZ szabályai miatt, hiszen az osztrák a védett 84-es főútvonalon haladt.

Az ismeretlen internetező jóslatát az azóta eltelt háromnegyed év igazolta: halálos baleset gondatlan okozása miatt a Fiat vezetője ellen nemrégiben vádat emelt a Győri Városi Ügyészség.

Azon a délelőttön a Fiatban elöl, a fia mellett ült a szombathelyi édesapa, aki nem először engedte át a családi autó vezetését gyermekének.

Azt mondja: Balázs gyakorlott sofőr volt, bár még csak 24 éves, de már hét éve megszerezte a jogosítványt. A szünidőben a szomszédnál dolgozott, nyári munkahelyén is megfontolt fiatalembernek ismerték, különben nem bízta volna rá munkaadója a kistehergépkocsijának vezetését. A tragédia a fiút nagyon megviselte, hiszen egyszerre veszítette el édesanyját és szerelmét. Az édesapa szerint sem ő, sem a fia nem látta a balról érkező osztrák autót vagy annak lámpáját.

Ausztriába indultunk, Parndorfban vásárolgattunk volna. A ködös idő miatt az is felvetődött, hogy csak Oberwartba megyünk, de elvetettük az ötletet. Tizenegykor indultunk Szombathelyről, útközben beszélgettünk, rádiót hallgattunk. Újkéren, a kereszteződésben a fiam megállt, én vele együtt elnéztem jobbra és balra is. Nem láttam semmit, ezután már csak arra emlékszem, hogy a mező közepén vagyunk az összetört autónkkal.

A Soproni Rendőrkapitányság a győri igazságügyi mérnökszakértő bevonásával végezte a baleset vizsgálatát. Azt tudakolták, mennyivel haladhattak az autók az ütközés pillanatában. Az igazságügyi szakmérnök a két autó sebességét a baleset helyszínrajzán végzett számítógépes szimuláció segítségével határozta meg.

A rendőrség konkrét kérésének eleget téve a szakmérnök azt is vizsgálta, milyen sebesség mellett kerülhette volna el az ütközést a Ford vezetője.

A szakértő megállapította, hogy a Fiat mintegy huszonnégy, a Ford kilencvenöt kilométeres sebességgel haladt, amikor a két autó ütközött. Mivel a szakértő a második kérdésre válaszul a harmincnyolc kilométeres sebességet jelölte meg, az ennek többszörösével érkező fordosnak nem volt esélye a karambol elkerülésére.

Az apa azonban nem érti, miért nem vizsgálta a rendőrség az osztrák sofőr felelősségét. Szerinte az sem világos, miért szerepel a baleseti helyszín jegyzőkönyvében száznyolcanöt méteres látótávolság, miközben erős ködről írnak a helyszínelők. Ráadásul a fényképmelléklet digitális fotóin látható, hogy a déltől fél négyig lezárt úton a baleset után jóval később, három óra után készültek a felvételek.

Az pedig végképp érthetetlen számára, hogy a szakértő a szimuláció során betáplált adatok között nem tüntette fel az ABS-t, miközben a 2007-es gyártmányú Ford Galaxykban ez alapfelszerelés. Ennek azért lehet jelentősége, mert az osztrák sofőr állítja: fékezett, vagyis az ütközés előtt - figyelembe véve azt, hogy a szakértő szerint a Ford kilencvenöt kilométeres sebességgel ütközött neki a Fiatnak - jóval száz fölött hajthatott autójával.

Az ügyben a legfontosabb kérdés azonban továbbra is az - szögezi le az édesapa -, hogy az óriási ködben hány méter lehetett a látótávolság.

Az apa és a fia a rendőrségen tett vallomásban ötven méterre becsülte ezt a távolságot. Az osztrák sofőr a helyszínen a rendőröknek azt mondta, hatvan-hetvenes tempóban hajthatott autójával, és mintegy hatvan-nyolcvan méterre lehetett ellátni a ködben. Hat héttel később, a rendőrségen már úgy fogalmazott, hogy a baleset idején egy icipicit ködös volt az idő, de a kereszteződés messziről belátható volt .

Megkérdeztünk egy vasi helyszínelő rendőrt, aki elmondta: ha rossz időben vagy sötétedéskor kérdéses, hogy hány méter a látótávolság, akkor gyakorlati módon győződnek meg erről. Leállítunk egy személyt, eltávolodunk tőle, majd a speciális eszközünk segítségével lemérjük az adott távolságot , hallottuk.

Egy vasi igazságügyi műszaki szakértőt arról faggattunk, hogy hónapokkal később megállapítható-e pontosan, mekkora volt a köd egy adott területen. Meglepő választ kaptunk. A műholdak korában ez nem nagy feladat. Az Országos Meteorológiai Szolgálat segítségével, az archív műholdas felvételek alapján viszonylag jól meghatározható egy adott időben, adott helyen a köd sűrűsége. Nemrég egy Nárai és Felsőcsatár között történt, rossz látási viszonyok mellett bekövetkezett karambol miatt szintén az OMSZ véleményére volt kíváncsi a hatóság.

Az édesapa ennél egyszerűbben szerette volna igazát bizonyítani. Az elmúlt hónapokban megfordult Újkéren, szemtanúkat keresett, akik alátámasztották volna azt, nemhogy száznyolcvanöt, de még nyolcvanöt méter sem nagyon volt a baleset idején a látótávolság.

Nem járt sikerrel. Egyetlen embert nem talált, aki az apa és fia vallomását megerősítette volna.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!