Hétvége

2009.12.19. 03:27

A nyolcéves Varga Dávid kálváriája

A nyolcéves Varga Dávid pár hete átkerült a normál általános iskolából a kőszegi Dr. Nagy László EGYMI Beszédjavító Általános Iskolába, napi bejárással. Könnyítene az életén, ha lennének társai, mert számukra már kisbuszt lehetne indítani.

Merklin Tímea

Dávid okos fiú. Beszélgetünk, elmondja, hogy miután hazajött az iskolából, segített az édesapjának a tetőtérben betonozni. Nagyon szereti a kistestvéreit, a tolltartójában viszi magával a fényképüket mindennap Kőszegre. Eszterke tizennyolc, Vince öt hónapos. Az iskolában, ahova most néhány hete jár, sokat játszanak, megtanulta például az Adj király, katonát! . A 15 fős osztályban Marci és Bendegúz a barátai. Büszkén meséli, hogy van olyan óra, amikor Erika néni 13 percet csak vele foglalkozik.

- Ha valamit nem értek, segít a tanár. Nem úgy, mint a másik iskolában, hogy áthúzás aztán fekete pont. Mindig áthúzták, amit csináltam.

- Ha valamit nem értek, segít a tanár. Nem úgy, mint a másik iskolában, hogy áthúzás aztán fekete pont. Mindig áthúzták, amit csináltam.

 

- Minden este fájt a gyomra, nem tudott enni, hányingere volt, éjjel forgolódott, dobálta magát az ágyban. Kudarcai voltak, kínlódott - fűzi hozzá az édesanyja, Ötvös Eszter. Mutatja Dávid tájékoztató füzetét: már elsőben tele volt a tájékoztató füzete fekete pontokkal. Magatartásból, testnevelés órai magatartásból (mert nem akart beállni a sorba), csúnya beszédért, verekedésért is kapott. Márciusi az első beírás, hogy az órán rendetlen, zavarja az órát, nem dolgozik.

Volt 100 százalékosan sikerült tudáspróbája, és 96 százalékosan sikerült felmérője is. De ott voltak a jelek, a be- írások, amelyek mutatták, hogy valami nem stimmel. Az anyuka is sokat írt a tájékoztató füzet a szülő közlései rovatába, tudomásul véve, hogy a gyerek magatartása rendbontó, zavarja az órát, baj van a figyelemkoncentrációjával. Kérte, hogy dicsérettel, motivációval, szeretettel próbálják pozitív irányba fordítani.

2008 októberében megszületett az első olyan értékelés, ami az anyukát arra indította, kivizsgáltatja a kisfiút. A nevelési tanácsadóból a gyermek- és ifjúsági pszichiátriai szakrendelésre küldték, ahol az aktivitás és a figyelem zavarai miatt javasolták a sajátos nevelési igény (SNI) státus érdekében szakértői bizottság vizsgálatát.

- Tavaly ősszel lovagolni is hordtuk Balogunyomba Györgypál Évához. Láttuk, hogy ez a fajta mozgásterápia jó hatással van Dávidra. Csakhogy jöttek a kistestvérei, nem tudtuk megoldani, így a lovaglás fél év után abbamaradt. Kétszer futottunk neki a kivizsgáltatásnak, mert amit én magánúton kezdeményeztem, az nem volt jó. Másodszorra az iskola javaslatára vizsgálták Dávid tanulási képességét. Megállapították, hogy hiperkinetikus - állandóan a középpontban akar lenni, céltalan, felesleges mozgásai vannak.

2009 augusztusában a nevelési tanácsadóban újabb szakvélemény született, ami az SNI megállapítására irányuló további vizsgálatot kért. Ezután újabb szakértői vélemény diszlexiát, diszgráfiát, hiperkinetikus magatartászavart diagnosztizált (2009. október végén, mikor Dávid már két hónapja 2. osztályos volt), de még nem javasoltak másik iskolát. Két hét múlva - a szülő írásbeli kérésére - módosították a szakértői véleményt annyiban, hogy Dávid oktatása külön, a tanuló sajátos nevelési igényének megfelelő gyógypedagógiai intézményben folyjon.

- Második elején már elkezdték Dávid fejlesztését, de nem tudott felzárkózni. Mindig frusztrált volt. Kirívó, éles probléma, ha egy gyereknek hánynia kell az idegességtől, ha az iskolára gondol. Akkor azt mondtam, elég, elviszem. Tudtam, hogy új helyet kell neki keresni, de hova menjünk? Csöbörből vödörbe nem akartunk esni. Elmentünk a Waldorf iskolába is, de nem vették fel, az osztálytanító azt mondta, nincs kapacitás. Nagyon el voltam keseredve. De akkor a férjem azt mondta, hogy holnap elindulunk, és addig meg nem állunk, amíg nem találunk a gyereknek egy iskolát. A nevelési tanácsadóban volt egy őszinte ember, aki azt mondta, anyuka, az lenne a legjobb, ha Dávid Kőszegre menne. A párommal eldöntöttük, kimegyünk a kőszegi iskolába. Bejelentés nélkül érkeztünk, az igazgató kedvesen körbevezetett bennünket, elmondta, milyen gyerekek járnak ide, 30 tulajdonságból 29 illett Dávidra.

- Nehezményezem, hogy nem mondták már első osztályban, hogy nem bírunk a gyerekkel, nem fogjuk tudni megtanítani . Dávid nem gyagyás. De nem is lehet ráhúzni a normál oktatást. Matekból szín ötös, építőst játszik, házakat rajzol. Valakinek előbb meg kellett volna mondani, hogy a kőszegi iskolába való. A pedagógusok tudják, hogy ott foglalkoznak diszlexiás és diszgráfiás gyerekekkel.

Dávid tükörben látott, tükörben írt (például a d-t b-nek). Pár hete jár Kőszegre, de már minden betű a helyén van. Kiegyensúlyozott, jókedvű, szívesen jár abba az iskolába. Meséli, hogy három napon át teszteket töltögetett, hogy kiderüljön, mik a problémák. Például ritmusérzék híján nem megy az indiánszökdelés, rendbe kell tenni a finommotorikus mozgásokat. Mindennap van beszédóra öt fős csoportban, jut idő mindenkire. Az írás és olvasás könyvük speciális, de a matematikát ugyanabból a könyvből tanulja, mint korábban. Tavasztól kick boxra fog járni, hogy önvédelmet tanuljon, mert Kőszegre egyedül utazik, sokat izgulnak érte. Szombathelyen kiviszik minden reggel az Ady térre, ott buszra száll, egyedül utazik. Eleinte a nagymama ment vele, hogy megtanítsa neki az utat. Kőszegen 15-20 perc gyaloglás következik, mire beér az iskolába. Kapott egy telefont, ha felszállt a hazafelé menő buszra, mindig felhívja az anyukáját, aki kimegy elé a picikkel a pályaudvarra. Dávid talpraesett, ügyes, de könnyebb lenne az élete, és kevésbé kockázatos a mindennapi útja, ha lenne egy kisbusznyi gyerek.

Dávid problémája organikus eredetű (ez volt a bűvös, megváltó, új utat nyitó kifejezés a szakértői véleményben), vagyis a szülés-születés közben elszenvedett oxigénhiányos állapot okozhat később ilyen tüneteket, amelyek az iskolába kerüléskor derülnek ki. Dávid nehezen született, két órát volt a szülőcsatornában, lila volt a feje, mikor kibújt. Asztmás is volt, de azt kinőtte, korábban ideges állapotaiban többször befulladt. Az agya nem szenvedett kóros elváltozásokat, de tüneteinek 95 százaléka a születési körülményekre vezethetők vissza.

- A kőszegi iskolával kapcsolatban sok szülőnek előítéletei vannak, mert sok a hátrányos helyzetű gyerek, sokan járnak oda az S. O. S. faluból. Igen, vannak roma származásúak is. A párom is az, ez nekünk nem kizáró ok. Debrecenből, Budapestről is hoznak ide gyerekeket, mert tudják, van itt ez a különleges iskola.

Hogy mi a perspektívája ennek az iskolának, lehet-e innen továbbtanulni, azon most az anyuka nem gondolkodik.

- Én a jelennel foglalkozom. Az a célom, hogy Dávid boldog, kiegyensúlyozott, normális gyerek legyen, ne idegbeteg, élvezze a diákéveket. Hogy figyeljenek oda rá, hogy neki mi a jó. Lehet, hogy építészmérnök lesz, de lehet, hogy kőművesként fog házakat építeni, és háromszor annyit keres majd, mint a mérnökök. Mindegy. Ha kell, magántanárhoz fog járni, ha kell, addig ülök mellette, míg fel nem készülünk. Okos, jó képességű gyerek, a neki megfelelő módszerekkel fel tud zárkózni. Ha ő akar, fog tudni tanulni. De ne legyen hátrányos helyzetű egy neki nem megfelelő környezetben.

- Én a jelennel foglalkozom. Az a célom, hogy Dávid boldog, kiegyensúlyozott, normális gyerek legyen, ne idegbeteg, élvezze a diákéveket. Hogy figyeljenek oda rá, hogy neki mi a jó. Lehet, hogy építészmérnök lesz, de lehet, hogy kőművesként fog házakat építeni, és háromszor annyit keres majd, mint a mérnökök. Mindegy. Ha kell, magántanárhoz fog járni, ha kell, addig ülök mellette, míg fel nem készülünk. Okos, jó képességű gyerek, a neki megfelelő módszerekkel fel tud zárkózni. Ha ő akar, fog tudni tanulni. De ne legyen hátrányos helyzetű egy neki nem megfelelő környezetben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!