Hétvége

2011.01.08. 09:54

EU-elnökség: csárdás vagy palotás?

Az unió elnöksége tisztét január elseje óta hazánk tölti be. Mit jelent ez országunk számára? Milyen lehetőségeket kell, kellene megragadnunk, hogy maradandó nyomokat hagyjunk? Erről beszélt dr. Miszlivetz Ferenc.

Kozma Gábor

A kérdés: mit hozhat az Európai Unió Tanácsának Elnöksége Magyarország számára? E kérdés megválaszolása azonban feltételez bizonyos ismereteket mind az unióról, mind a szervezet működéséről. Erre int Miszlivetz Ferenc Jean Monnet professzor, a Nyugatmagyarországi Egyetem Savaria Központjának intézetigazgató egyetemi tanára, az MTA PTI tudományos tanácsadója.

- Az elnökség valójában az Európai Unió Tanácsának intézményes vezetését jelenti. A bizottság és a parlament tevékenységét közvetlenül nem befolyásolja, mégis nagy jelentőséggel bírhat mind az azt betöltő ország, mind az unió egészének jövője szempontjából. Az elnökséget betöltő ország miniszterelnöke ha csak fél évre is, de arcot adhat Európának, s nem mindegy, milyen ez az arc - mondja a szakember. Hozzátéve: bármilyen ígéretesen és dinamikusan is indult a francia elnökség diplomáciai szinten, Sárközy elnök arca például egy kicsit nagyra sikeredett az EU és Franciaország teljesítményének fényében.


- Arctalanságtól elnökségünk idején biztosan nem kell tartanunk, de az még nyitott kérdés, hogy mennyire tekinti majd azt sajátjának a közel 500 milliós európai társadalom - folytatta Miszlivetz Ferenc. - A lisszaboni szerződés értelmében a félévente cserélődő elnökség rendszerét a trió váltotta fel. A három egymást követő államnak kötelessége közös, másfél évre szóló programot alkotnia, ami elviekben a folyamatosság biztosítéka. Ez azt is jelenti. hogy egy tagországra csak korlátozott mozgástér jut, azt viszont annál markánsabban illik kihasználnia.

A jórészt kudarcosnak, megvalósulatlan tervek és ígéretek halmazának tekintett lisszaboni stratégiát jövő januártól új program váltja fel: az Európa 2020, amely akár Budapesti stratégia is lehetett volna. Magyarországnak így is meg van a sansza rá, hogy új lendülettel, nagy energiákkal és főleg a legtágabb európai közösség érdekeit és értékeit szem előtt tartva irányítsa az új stratégia megindítását a következő hat hónapban.

Az egyetemi tanár kifejtette: jó döntés volt a területi és társadalmi kohéziót tenni meg az egyik fő célkitűzésnek. Az európai szociális modellről sem szabad lemondani: a szegénység, különösen a gyermekszegénység elleni küzdelem és a roma kérdés európai szintű rendezésére tett javaslatcsomag kidolgozása nagyban megnövelheti Magyarország tekintélyét.

- Ez lehetőséget kínál arra is, hogy közvélemény és politika egyszerre vegyék górcső alá az összeurópai és hazai társadalmi anomáliákat, és hosszú távú, megvalósítható programcsomag kerüljön kidolgozásra: szélesebb kontextusban, az érintettek bevonásával - mondja. - Az energia - és klímaprogram lehetőséget nyújt rá, hogy számba vegyük az alternatív energiahordozókra való átállás lehetőségét, és belefogjunk egy ha nem is globális, de európai szintű új green deale megalkotásába. A poszt-karbon korszak megkezdődött, a progresszív nemzetközi vállalatok kezdik piacra dobni energiatakarékos és alternatív energiaforrásokra épülő technológiáikat.


Kevesen tudják, ők is inkább a külföldi sajtóból, hogy nálunk az Őrségben magyar feltalálók fejlesztették ki nemrég a napelemmel is működtethető elektromos kisautót. Elnöksége idején Magyarország felvillanthatná önmaga és Európa dicsőségére és hasznára innovációs képességeit, az energiatakarékosság, a környezetkímélés és a megújuló energiák felhasználása terén Nyugat-Pannónia akár mintarégióként is bemutatkozhatna.

Miszlivetz professzor szerint mindez szorosan illeszkednék a Duna-régió stratégiájába, amelyben az új energiapolitikának, a személy-és teherszállítás természet és emberi környezetbarát fejlesztésének kiemelkedő szerepe lesz. Miközben az összefogás és együttműködés metaforájaként 18 államot kapcsol össze, a legfejlettebb tagállamoktól a legfejletlenebbekig, a csatlakozni vágyókig. A magyar elnökség és a Duna-stratégia tervezési szakaszának lezárulása egybeesik, így Magyarország megcsillogtathatja integráló és kezdeményező képességét, hosszú távú stratégiai gondolkodási erényeit a szomszédos országokkal való együttműködés terén. - A bővítés és szomszédságpolitika szintén prioritása a magyar elnökségnek - folytatja. - A csatlakozás kapujához érkezett Horvátországtól, valamint Szerbián és Montenegrón át Ukrajnáig számtalan lehetőség adódik a Duna stratégia keretei közötti hosszú távú együttműködési programok kidolgozására. Áll ez a kulturális örökség menedzselésétől, a turizmuson át az infrastruktúra, utak, vasutak, kerékpárutak kiépítéséig, a kis- és középvárosok és határon átnyúló régiók hálózatosodásának elősegítéséig. Egy élhető, vonzó és hatékony Duna-régió, ha tetszik Közép-Európa megteremtéséig az Európai Unió keretei között - hallottuk.

Miszlivetz Ferenc külön is kiemelte: a mostanihoz hasonló lehetőségre évszázadok óta nem nyílt alkalom: ha Magyarország képes volna a közép-európai-dunai együttműködés motorjává (és nem önmaga által deklarált vezérévé) válni, akkor talán már nem kellene nagyokat álmodnia.

- Az európai kollektív tudatban a csárdást, amihez néha egy nagy pofon képzete is társul, lassan de biztosan kiszoríthatná a palotás. Az elnökség hat hónapja gyorsan el fog múlni, de az emlék, amit maga után hagy, nagyon sokáig velünk marad.


OLDALTÖRÉS: Lehetőségek széles tárháza



Lehetőségek széles tárháza (Kozma Gábor jegyzete)
Egy felmérés szerint a megkérdezett magyarok többsége nem hogy nem hallott (?) az uniós elnökségünkről, de még azt sem tudta, hogy az uniós tagság milyen kötelezettségekkel, előnyökkel, egyáltalán: mivel jár. Egy kisebb, de masszív réteg pedig semmit sem tudott a szervezetről, a tagságról. Ez nem válik sem az oktatásunk, sem az általános műveltségünk dicsőségére, de hát főzni azzal lehet, ami van. Márpedig most ez van: ez az ország, meglehetősen érdektelen polgáraival az uniós ügyek iránt. Talán a fél év változtat ezen, de az is lehet, hogy minden marad a régiben. A lényeg most viszont nem ez, hanem amit a szomszéd hasábokon Miszlivetz profeszszor mond. Jelesül: történelmi esélyt kapott hazánk arra, hogy mintákat mutasson fel, hogy értékrendet teremtsen, hogy tartósan nyomot hagyjon Európa arculatán. Esélyt kaptunk arra, hogy a legkülönfélébb témakörökben megmutassuk: igenis van véleményünk, elképzelésünk a közös jövőről. Igenis rendes, és nem társutas tagok vagyunk, kinőttünk a zöldfülüségből. Az ország adottságai sok területen kiválóak. Mezőgazdaság, megújuló energia, turizmus, vízgazdálkodás, és más erőforrások birtoklása. És itt van az ifjúságunk, amely minden híreszteléssel ellentétben tettrekész, és akar is tenni. Az uniós elnökség mindehhez lökést és biztatás adhat. Természetesen vannak nyitott és vitás kérdések is. Ezekről is tanácskoznak majd, illetve tanácskoztak a fővárosban, vagy Gödöllőn. Ilyen a médiatörvény, a válságadók rendszere. De a lényeg most mégis maga az elnökség, amely reményt adhat a jövőre.

OLDALTÖRÉS: Lehetőségek széles tárháza



Lehetőségek széles tárháza (Kozma Gábor jegyzete)
Egy felmérés szerint a megkérdezett magyarok többsége nem hogy nem hallott (?) az uniós elnökségünkről, de még azt sem tudta, hogy az uniós tagság milyen kötelezettségekkel, előnyökkel, egyáltalán: mivel jár. Egy kisebb, de masszív réteg pedig semmit sem tudott a szervezetről, a tagságról. Ez nem válik sem az oktatásunk, sem az általános műveltségünk dicsőségére, de hát főzni azzal lehet, ami van. Márpedig most ez van: ez az ország, meglehetősen érdektelen polgáraival az uniós ügyek iránt. Talán a fél év változtat ezen, de az is lehet, hogy minden marad a régiben. A lényeg most viszont nem ez, hanem amit a szomszéd hasábokon Miszlivetz profeszszor mond. Jelesül: történelmi esélyt kapott hazánk arra, hogy mintákat mutasson fel, hogy értékrendet teremtsen, hogy tartósan nyomot hagyjon Európa arculatán. Esélyt kaptunk arra, hogy a legkülönfélébb témakörökben megmutassuk: igenis van véleményünk, elképzelésünk a közös jövőről. Igenis rendes, és nem társutas tagok vagyunk, kinőttünk a zöldfülüségből. Az ország adottságai sok területen kiválóak. Mezőgazdaság, megújuló energia, turizmus, vízgazdálkodás, és más erőforrások birtoklása. És itt van az ifjúságunk, amely minden híreszteléssel ellentétben tettrekész, és akar is tenni. Az uniós elnökség mindehhez lökést és biztatás adhat. Természetesen vannak nyitott és vitás kérdések is. Ezekről is tanácskoznak majd, illetve tanácskoztak a fővárosban, vagy Gödöllőn. Ilyen a médiatörvény, a válságadók rendszere. De a lényeg most mégis maga az elnökség, amely reményt adhat a jövőre.



Lehetőségek széles tárháza (Kozma Gábor jegyzete)
Egy felmérés szerint a megkérdezett magyarok többsége nem hogy nem hallott (?) az uniós elnökségünkről, de még azt sem tudta, hogy az uniós tagság milyen kötelezettségekkel, előnyökkel, egyáltalán: mivel jár. Egy kisebb, de masszív réteg pedig semmit sem tudott a szervezetről, a tagságról. Ez nem válik sem az oktatásunk, sem az általános műveltségünk dicsőségére, de hát főzni azzal lehet, ami van. Márpedig most ez van: ez az ország, meglehetősen érdektelen polgáraival az uniós ügyek iránt. Talán a fél év változtat ezen, de az is lehet, hogy minden marad a régiben. A lényeg most viszont nem ez, hanem amit a szomszéd hasábokon Miszlivetz profeszszor mond. Jelesül: történelmi esélyt kapott hazánk arra, hogy mintákat mutasson fel, hogy értékrendet teremtsen, hogy tartósan nyomot hagyjon Európa arculatán. Esélyt kaptunk arra, hogy a legkülönfélébb témakörökben megmutassuk: igenis van véleményünk, elképzelésünk a közös jövőről. Igenis rendes, és nem társutas tagok vagyunk, kinőttünk a zöldfülüségből. Az ország adottságai sok területen kiválóak. Mezőgazdaság, megújuló energia, turizmus, vízgazdálkodás, és más erőforrások birtoklása. És itt van az ifjúságunk, amely minden híreszteléssel ellentétben tettrekész, és akar is tenni. Az uniós elnökség mindehhez lökést és biztatás adhat. Természetesen vannak nyitott és vitás kérdések is. Ezekről is tanácskoznak majd, illetve tanácskoztak a fővárosban, vagy Gödöllőn. Ilyen a médiatörvény, a válságadók rendszere. De a lényeg most mégis maga az elnökség, amely reményt adhat a jövőre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!