Hétvége

2011.02.05. 09:18

Dinnyés József dalai gyanúsak jobbról is, balról is

Dinnyés József daltulajdonos 63 éves. Az ismert előadóművészről és zeneszerzőről kevesen tudják, hogy egyben református kántor, aki járja a magyar gyülekezeteket a határon túl is.

Merklin Tímea

- Hogy jutott eszébe a Himnuszt a 130. zsoltár dallamára énekelni?

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Hogy jutott eszébe a Himnuszt a 130. zsoltár dallamára énekelni?

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Hogy jutott eszébe a Himnuszt a 130. zsoltár dallamára énekelni?

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Hogy jutott eszébe a Himnuszt a 130. zsoltár dallamára énekelni?

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A hitvalló református Kölcsey tudta, hogy akkor kérhet áldást, ha előtte bűnbánatot gyakorol. A bűnbánó zsoltár a 130. Arról beszél, hogy az őr, aki vigyáz a világra, nagyon várja a Megváltót, a Fényt. (Nem Jézus Krisztust, mert az ószövetségi embernek a Megváltó a Fényben érkezik, nem pedig Jézus.) A Himnusz erre a zsoltárra elénekelhető. Elképzelhető, hogy erre a dallamra írta a költő a szöveget. Egy kortársnak írott leveléből tudjuk, hogy imádság után fejezte be a versét. A zsoltár maga egy imádság. Akik a Himnusz keletkezéstörténetével foglalkoznak, egy változatnak ezt is elfogadják. A vers felező nyolcasban született. Elemzés kideríti, hogy a lassú verbunk dallamára is lehetne énekelni, ha egy folk együttes feldolgozná.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- Ön következetesen végigénekli, végigénekelteti a Himnuszt. Ez tanítás?

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan megszületik a nyolcadik unokánk. Egy muzsikáló gyermek van, ő nyolcadik osztályos.

- Nem könnyű műfaj a verséneklés, Ön mégis az életét tette rá, miért?

- Sok gond van a versénekléssel. Nem tudjuk hova elhelyezni a verset, az oktatás hiányos, a vershez való kötődés gyenge. Pedig a vers tudja a szép szó útját megjelölni, hogy mindenkinek a gondolkodásában zászlóként ott legyen sok emblematikus sor. Mint például Petőfié: mondom, ne ingerkedjetek velem . Nekem is vannak emblematikus soraim, ilyen például az is, hogy Első vagyok a második sorban . Ez igaz. És mások is tudják önmagukra érteni. Nem öncélú ez a műfaj, ha az szólal meg, ami a szívedben van. Akkor megtalálja az embereket.

- Hogy lehet mindig szívből énekelni?

- Mielőtt kimentem a színpadra, imádkoztam. Néztem az embereket, és próbáltam velük azonosulni. Nem a kegyesség számít, hanem, hogy rábízom: Uram, segíts, hogy a szándékom őszinte legyen, és az emberek megkapják az üzeneteket! Ha már látom azokat az embereket, akiknek az üzeneteket érdemes elküldeni, a tervezett programot előadhatom.

- Bízik a közösségben?

- Aki hisz, tudja. Az ima közösséget feltételez. Feltételezem, hogy Krisztust ők is befogadták. Hiszek ebben a közösségben, akkor is, ha ez nem látható. Megérzem, ha megszólal az első dal, a taps, és tudom, hogy megérkezett az első gondolat. Utána már lehet építkezni művészi eszközökkel. Nem magamat kell elfogadtatni, hanem a gondolatsort. Miért olvas az ember olyan költőktől verset, akik egymás mellé sem ülnének le? Az emberek mégis szeretik, ha egymás után eléneklem a verseiket.

- Melyik az a dal a kétezerből, ami manapság leginkább a szívéből szól?

- Vörösmarty: Az emberek. Egy mélyen hívő ember kimondja, hogy nincs remény. És végigmondja, hogy miért nincs. Jézus gyógyítani jött. A betegeket keresi. Beteg, aki panaszkodik, és megmondja, hol fáj. Az emberfaj sárkányfog-vetemény. A beteg elmondja, mik a tünetek. Nem pesszimista a költő. Én sem vagyok az.

- A versszakok népszerűsítését Budapesten kezdtem el még a 80-as évek első felében a klubommal. Kimentünk az utcára a Himnusz születése napján déli tizenkettőkor, és elénekeltük az összes versszakot. Ez akkor közrend elleni bűncselekmény volt, bevittek a rendőrök, kérdezték, miért csinálom ezt. Azt mondtam a rendőrtisztnek: ha most elkezdi a Himnusz második versszakát, soha többet nem megyek az utcára énekelni. Persze, nem tudta.

- Ön el tudja énekelni a magyar költészet hatszáz évét. Dallamaival nagyon nehéz szövegeket tesz fülbemászóvá, mint például Buda Ferenc "Lennék kisgyermek" című versét. Mire figyel zeneszerzés közben?

- Van egy íratlan szabály: a vers és a zene mellérendelőek legyenek, ne üljön rá egyik a másikra. A magyar nyelvben a mondatok nagy része is mellérendelő típusú. Gusztustalan, ha valami fölébe akar kerülni a másiknak. A versre vigyázni kell. A zenének és a szövegnek szövetségben kell lenni. A népművelők is - akik még vannak - maguk mellé hívnak oda, otthont adnak, hiszik, hogy a reménység megvéd minket.

- Azt énekli az egyik saját szerzésű dalban: "Egyszerre vagyok jobbról is, balról is a mindenkori hatalomnak gyanús ." Hogy értsük ezt?

- A rosszízű társadalmi rend, az mindig rossz. Mindegy, hogy szocializmusnak hívják vagy demokráciának. A kritika mindig kell, hogy célt találjon. Nem önmagáért, hanem az emberért. Miért higgyek azoknak, akik becsapnak? Egy jellemhibás társadalmi vezetőcsoport nem szeret kritikát hallani, de én kimondom.

- Hány dalnak lett tulajdonosa a több évtizedes pályája során?

- Körülbelül 2000 dalom van. Ebből 150 régi magyar ének, ugyanennyi zsoltár, sok népdal. Legalább száz népdalt minden magyarnak tudnia kéne, ha nem tud, ne is menjen ki az utcára. Most készítek egy dvd-t saját kiadásban, ahol minden dalt meg lehet majd hallgatni, és a költők életrajzát elolvasni.

- Mekkora a család, akad köztük muzsikáló gyerek?

- Két saját lányom van, és egy lány, akit befogadtunk, és sajátunknak tekintünk. Hamarosan m

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!