Hétvége

2011.06.25. 13:43

A Sátántangó harmóniái: beszélgetés Tarr Bélával

Az idei Mediawave egyik szenzációja volt Tarr Béla világhírű filmrendező ankétja a Savaria Filmszínház kerengőjében. Népes hazai és nemzetközi hallgatóság előtt szólt műveiről, megosztva gondolatait világról, sorsról.

Kozma Gábor


De vissza az ankéthoz. Természetesen A torinói ló volt a fő téma, amelyről egy kritikus szellemesen azt írta, hogy a kép haláláról szól egy olyan korban, amelyben minden képből áll. Tarrt leginkább arról faggatták, hogy miként lesz ezután? Hiszen ez a film végső fejezetként fogható fel. Amíg a korábbi művek, így a Sátántangó, vagy a Werckmeister harmóniák egy-egy állomást jelentettek a hosszú úton, addig A torinói ló magát a végállomást: innét tényleg nincs tovább?

- Egy kaput bezártunk, egy dolgunk véget ért A torinói lóval- válaszolta. - De van még mondandóm. Lehetne persze még tizenöt hasonló filmet csinálni, de az már kópia, s én unnám meg leginkább. Tehát valami tényleg véget ért... A torinói ló ötlete a nyolcvanas évek közepéhez datálódik, amikor Krasznahorkai László egy budapesti rendezvényen felolvasott, Az ellenállás melankóliája című könyvéből. Ebben volt említve az a bizonyos torinói ló. Felvetődött, hogy meg kéne filmesíteni. Aztán Laci évente érdeklődött: mi van a lóval? Hát, elkészült... Meg kell mondanom, hogy a filmkészítés nem egy demokratikus szakma. Össze kell fogni a stábot, az embereket, hogy egy irányba húzzanak. Szerencsére jó csapattal dolgozom, de a döntés végsősoron az én dolgom és felelősségem.


A torinói ló című film előzetese




Tarr Bélát új filmje kapcsán az elesettségről, kiszolgáltatottságról, a szeretet hiányáról is faggatták. Volt, aki szemére hányta: A torinói ló mosolytalan és részvétlen.

- Az emberi együttlétek nagyrésze ilyen, vagyis mosolytalan és részvétlen. De mit is nevezünk szeretetnek? A filmben a körülmények szikárak, nincs alternatíva, sem lehetőség. Ha jól emlékszem, akkor ez a film arról szól, hogy Isten hat nap alatt hogyan teremtette meg a világot, és mi hat nap alatt miként pusztítjuk el... Nietzsche szerint Isten halott, és én ezzel egyet értek. A petróleum, a kút vize, a kocsi - szóval minden nap elfogy valami, mígnem teljes lesz a sötétség. Ebben a mezőben mi a szeretet? - kérdezett vissza.

Már lemondott arról, hogy megváltoztassa a világot? - firtatták.

- Nem, nem, a világot nem is akartam megváltoztatni. Ezt a privilégiumot nem veszem el senkitől. Radikálisan gondolkodom, de ez 22 évesen - ekkor kezdtem el filmezni - rendjén is van. Hiszen ha valaki 22 évesen integrálódni akar egy reménytelenül szar társadalomba, akkor tényleg menjen a p....ba! Szóval elkezdtem egyre mélyebbre ásni a műfajban. Érdekes a film formai aspektusa. Rájössz, hogy a szar univerzális, finomabban: kozmikusak a problémák. De ha a film formanyelvét sikerült egy picit is megváltoztatnom, akkor már elértem valamit, hiszen a film a világ része...


Részlet a Panelkapcsolat című filmből




Ami a filmben van, az nem belső béke, s nem is szeretnék belső békét. Mert az az idióták kegyelmi állapota. Ez egy olyan érzés, mint amikor az ember már túl sokat látott az életében. Nehéz nekem ma már újat mutatnom mocskosságban, aljasságban, szépségben és gyönyörűségben is. S van egy megéltség, amiből az ember tudja: hova tegye azt, amit lát. Ezt a képességet az ember megkaphatja, de jöhet a korral, a tapasztalattal is. Ha eléggé érzékeny vagy, öt év alatt összeszedheted. Huszonkét éves koromban hajógyári munkásként már annyit tudtam az emberekről, hogy az őrület.

Tarr Béla másik híres filmje A londoni férfi. A forgatást pénzügyi gondok nehezítették és tragédia is történt. A film francia producere, Humbert Balsan közvetlenül a forgatás előtt öngyilkos lett. Ezért a francia sajtó egyrésze gyilkos -ként emlegette a magyar filmest. A kampány megtette hatását, a film Cannes-i bemutatóját hidegen fogadták. Holott a Georges Simenon regényéből készült filmes adaptáció már akkor bizonyította: remekmű.



- Hogy gyilkos vagyok-e? Az akkori Le Monde és a Libération szerint igen, de hát lássuk a történetet a maga valójában. Amikor elkezdtük A londoni férfi-t előkészíteni - nemzetközi kooprodukció volt - a film francia producere Humbert Balsan, velem egyidős ember lett a barátom. Hozzáláttunk felépíteni a díszletet. Elvittünk 286 jachtot, síneket raktunk le, pályaudvart építettünk, és ő nagyon büszke volt rá, mivel Franciaországban 40 éve nem készült hasonlóan nagyszabású film. Jól haladtunk, aztán a forgatás előtti nap döbbenettel hallottuk, hogy öngyilkos lett. Még előző nap is velünk volt... Tettét senki nem értette, majd sokára kiderült az igazság... Volt egy betegsége, amiről én itt nem szeretnék beszélni. Ezt ő kezelte gyógyszerrel. A két gyógyszerperiódus között van egy luk; ha ebben az időszakban elmarad a gyógyszer, akkor pánik lesz úrrá a betegen. Ez történt itt is, s ebből lett a tragédia. Amely a filmnek is tragédiája lett, mert 9 nap után a francia bank leállította az egészet. Mondván: ha itt nincs hiteles francia producer, akkor ők nem tudják kinek odaadni a pénzt... Elbontottuk a díszletet, hazajöttünk. Egy év telt el, amíg újra talpra álltunk. Borzalmas időszak volt. Végül elkészült a mű, amit a producer emlékére ajánlottunk, s bemutattuk Cannes-ban. A gálán Balsan özvegye karolt belém, egy gyilkossal bizonyára nem tette volna ezt.


Részlet a Családi tűzfészek című filmből



Tarr Béla a filmszínházi ankéton végül azokról szólt, akikről filmjeit készíti. Akik a Sátántangó (disz)harmóniájára lengik át a teret, s fonódik végső foszlás felé életünk. Egy-egy hosszú snittel kitartott, markáns arc mindennél beszédesebb lehet.

- Tény, hogy olyan emberekről csináltunk filmeket, akik sohasem feszítenek a Vanity Fair címoldalán. Csak akkor kerülnek a lapokba, többnyire bulvárba, ha tettesként, vagy áldozatként szerepelnek a hírekben. Szóval róluk forgatunk, s majd ezt ti, tehetséges fiatal filmesek folytatjátok. Vágyam, hogy végre találkozzak egy olyan emberrel, aki sokkal radikálisabb, energikusabb és fantáziadúsabb, mint én. Aki azt mondja, hogy menj a múzeum hátsó felébe, porosodj ott! Mert te már hazudsz, nem arról beszélsz, ami van. Na, amikor ez elérkezik, akkor azt mondjuk: jé, megjött az új ember...


A londoni férfi című film előzetese



Tarr Béla filmjei:
- A torinói ló (2011)
- A londoni férfi (2007)
- Európa-képek (szkeccsfilm, 2004) (epizód: Prológus)
- Prológus (rövidfilm, 2004)
- Tarr Béla bevezetője Fehér György filmjeihez (portréfilm, 2001) - ez később In Memoriam Fehér György címmel került vetítésre
- A Tarr... (portréfilm Tarr Béláról, 2001)
- Werckmeister harmóniák (2000) - dialógusíró: Fehér György
- Fehér György: Szenvedély (1998) - rendező: Fehér György; forgatókönyvíró: Tarr Béla
- Petőfi Sándor: Álmaim (rövidfilm, 1995)
- Utazás az Alföldön (rövidfilm, 1995)
- Sátántangó (1994) - producer: Fehér György
- Fehér György: Szürkület (1990) - rendező: Fehér György, konzultáns: Tarr Béla
- City Life (szkeccsfilm, 1990) (epizód: Az utolsó hajó)
- Az utolsó hajó (rövidfilm, 1990)
- Hat bagatell (szkeccsfilm, 1989) (epizód: Hotel Magnezit 1980) - összeállította: Fehér György
- Kárhozat (1988) - konzultáns: Kovács András Bálint
- Őszi almanach (1984) - konzultáns: Fehér György
- Macbeth (tévéfilm, 1982)
- Panelkapcsolat (1982)
- Diplomafilm (rövidfilm, vizsgafilm, 1981) - a Panelkapcsolat című filmjének az előtanulmánya
- Szabadgyalog (1981)
- Családi tűzfészek (diploma-vizsgafilm, 1979)
- Hotel Magnezit (rövidfilm, vizsgafilm 1980)
- Tripoliszban kilakoltatnak egy munkáscsaládot... (dokumentumfilm-terv, 1976) - ebből lett később a Családi tűzfészek
- Vendégmunkások (amatőr dokumentumfilm, 1973)
(Forrás: wikipédia)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!