Rátz Tanár úr életműdíj

2019.12.08. 07:00

Aki elindítja a jövő tudósait – Életműdíjat kapott Martonné Ruzsa Valéria

Rátz Tanár úr életműdíjat vehetett át Martonné Ruzsa Valéria, a Paragvári Utcai Általános Iskola matematika–kémia szakos tanára az MTA dísztermében.

Tersztyánszky Krisztina

Martonné Ruzsa Valéria ebben a tanévben osztályával együtt „elballag”, nyugdíjba vonul. A diákok szemében ő az ideális tanár, aki nem akar mindenkiből kémikust faragni

Fotó: Horváth Balázs

A díjat alapítói 19 éve azzal az apropóval hozták létre, hogy ne csak a világhírű tudósokat, hanem tanáraik nevét is megismerjük. (Neumann János például Rátz László kezei alól indult útnak a Fasori Evangélikus Gimnáziumban.) A díjat évente két-két matek, fizika, kémia és biológia szakos pedagógus kapja meg.

Martonné Ruzsa Valériát végzős osztálya és kollégái is köszöntötték az iskolában, ahol több mint harminc éve tanít. Számos volt diákja és azok szülei is legendás pedagógusként emlegetik.

– Jó néhány gyerek idegenkedik a reál tárgyaktól, így a kémiától is – magyarázza.

– De ha az ember úgy tanítja a tantárgyat, hogy közel viszi az ismereteket a hétköznapokhoz, túl lehet lépni ezen a nehézségen. Az általános műveltséghez szükséges néhány kémiai alapismeret is, hogy az ember tájékozott legyen az őt körülvevő anyagokkal kapcsolatban, hogy ne tudják megvezetni. Hogy tudjunk értelmezni egy interneten megjelenő hírt, hogy megértsük, miért fontosak a gyógyszerekhez mellékelt használati útmutatók, vagy hogy melyik takarítószer használata előnyösebb ökológiai szempontból. Ha ezeket megtanulják a gyerekek az általános iskola két éve alatt, az már nagy eredmény.

Martonné Ruzsa Valéria ebben a tanévben osztályával együtt „elballag”, nyugdíjba vonul. A diákok szemében ő az ideális tanár, aki nem akar mindenkiből kémikust faragni
Fotó: Horváth Balázs

Vali néni a diákok szemében az ideális tanár, aki nem akar mindenkiből kémikust faragni. Nyolcadik osztályban már úgy tanít, hogy figyelembe veszi a diákok továbbtanulási terveit.

– Már az első órán elmondom, hogy melyik jegyért körülbelül mi a követelmény. Ezzel próbálom őket kondicionálni arra, hogy majd a későbbi tanulmányaik során is szelektálni kell. A diákok általában reálisan ítélik meg, hogy csak kettes-hármast vagy jelest szeretnének elérni. Az alapokat a kettesért is megkövetelem, de aki ennyivel is beéri, annak nem kell messzemenő következtetésekbe bonyolódnia. Két­hasábos füzetet vezetünk. Az egyik oldalon van a mindenki számára kötelező anyag, a másik oldalon pedig olyan utalások, fogalmak, amelyekről részletesebben majd a középiskolában tanulnak. A továbbtanuló diákok gyakran jelzik, hogy kilencedik osztályban nagy hasznát veszik ezeknek a jegyzeteknek, vannak fix pontjaik, amelyekhez kapcsolni tudják az új ismereteket. Nagyon élvezik a tanulók azt is, amikor egy-egy új anyagot saját kiselőadásaikkal vezetünk be.

Vali néni ebben a tanévben utolsó osztályával együtt „elballag”, nyugdíjba megy. Az osztályfőnöki feladatot nem adta volna oda másnak, és ez a vonzalom az osztállyal kölcsönös. Szeret sokat együtt lenni a gyerekekkel, kirándulnak, táboroznak, ahol elengedi magát szülő, tanár és diák. Meg­győződése, hogy ha kócosan, mindennaposan is megismerik egymást, könnyebben elfogadják akkor, amikor a szigorú tanár szerepében látják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!