2019.12.08. 15:30
Tapasztalati tanulás: cél a személyiség fejlődése
Hogyan működik a tapasztalati tanulás? Ezt tette világossá életből vett példákon keresztül Szabolcs Gergely, a Vasi Élménypedagógiai Műhely trénere az Erzsébet Ifjúsági Alap Szombathelyi Közösségi Terében rendezett találkozón.
Két tréner: Pál Laura, Szabolcs Gergely – és az emberi ördöglakat feltörése
Fotó: Unger Tamás
A módszer nem csak pedagógusoknak hasznos, nem csak iskolai közegben alkalmazható.
Cselekvési módszer az élménypedagógia: mintaszerű tanulási folyamatok segítségével a résztvevőket fizikai, lelki és szociális kihívások elé állítják, ezzel támogatva személyiségfejlődésüket és képessé téve őket saját életük felelős vezetésére – így szól Werner Michl német professzor definíciója. Tanár, módszertant tanító pedagógus, egyetemi hallgató, tréner és gyermekvédelemben dolgozó szakember is részt vett a találkozón, amely az élménypedagógia (tapasztalati tanulás) mesterséges és természetes kihívásait boncolgatta. A hegyháti nyári táborokban gyerekcsoportokkal szerzett élményeik és azok tanulságai adták a beszélgetés alapját.
Konszenzus született arról, hogy a mesterséges kihívások – játékok, gyakorlatok – a tér és az idő szempontjait nézve, a csoportot ismerve rugalmasabban kezelhetőek, bárhol, bármikor elővehetők. A természetes kihívások időben és térben is kiterjedtebbek, esetlegesebbek, az eredményük személyes motivációt szül.
Az elhangzottakból tanulhat bárki, aki tudatosan akar egy csoportnak kihívást adni, legyen szó iskolai, munkahelyi teamről vagy olyanokról, akik csapatsportot űznek. És hogy mi a pozitív hozadék? Ha egy osztályközösség fejlődik, könnyebben halad a tanár a tananyaggal.
Egy munkahelyi környezetben, ha a módszerrel javul a kommunikáció, megelőzhetők a konfliktusok. A sportolók között kialakul a bizalom és a kohézió a pályán kívül is, így hatékonyabb lesz a játék. Szabolcs Gergely bejelentette: tavasszal először szervez nyugat-magyarországi élménypedagógiai konferenciát a Pedagógia Plusz közösen az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központtal.
Cél a személyiség fejlődése