Értékelni akár kávézóban is lehet

2020.01.18. 15:30

A munkahelyi értékelés senkinek sem könnyű – Üzleti coach adott tippeket

Asszertivitás, valódi dialógus, kompromisszumok – a teljesítményértékelő beszélgetés kötelező elemei. Gabulya Beatrix business coach-csal azt elemeztük, hogyan készüljön a megbeszélésre a vezető és a munkavállaló, valamint, hogy mitől lesz eredményes a két fél közti kommunikáció.

Tóth Kata

Gabulya Beatrix business coach

Fotó: VN/Fébert Ildikó

A cégek többségénél az év eleje a teljesítményértékelés fix ideje. Nagyon fontos a visszajelzés a munkavállalónak, és sok múlik a négyszemközti beszélgetéseken. Ilyenkor a feljebbvaló is adhat visszacsatolást a beosztottnak, és fordítva, az alkalmazott is megnyílhat – egyenrangú kapcsolatot feltételez a szituáció. A fejlődés érdekében elengedhetetlen a bizalmi légkör, és az is, hogy közös céljai legyenek a vezetőnek és beosztottjának. A béremeléssel vagy előléptetéssel kapcsolatos beszélgetést érdemes egy másik tárgyalásra időzíteni és külön kezelni, ezek másik vágányra terelhetik a beszélgetést.

– A mai napig sokan elbocsátástól tartanak, amikor teljesítményértékelő beszélgetésre hívja őket a főnökük. Pedig a találkozás – klasszikus, jó értelemben – teljesen másról szól: az elkötelezettséget és a teljesítményt hivatott növelni, ezt nem árt már a meghíváskor tisztázni.

Gabulya Beatrix business coach
Fotó: VN/Fébert Ildikó

 

A felkészüléskor a vezetőnek át kell gondolnia, teljesítette-e a munkatársa, és ha igen, miként a korábbi célkitűzéseket, milyen a munkához való hozzáállása. Még ha kényszert is érez rá, a találkozás ne abból álljon, hogy az utolsó motivációs beszélgetés óta felhalmozódott negatív kritikát egyszerre zúdítja a dolgozó fejére. Fogalmazzon egyértelműen: hogyan látja a vele szemben ülő teljesítményét. Végül vázoljon fel célokat és fejlesztési irányokat a következő időszakra, és adjon eszközöket ezek megvalósításához. Mindezt dokumentáljuk is. Annak pedig, akit teljesítményértékelésre hívnak, át kell gondolnia, hogy érzi magát, meg tudja-e valósítani önmagát a mindennapokban abban a pozícióban, amit ellát. Mi ad neki inspirációt, lendületet, miben fejlődik, mihez viszonyul pozitívan. Értékelje tehát magát is a munkavállaló. Beszéljen arról is, hogy melyik területen szeretne segítséget kérni, mert megakadt. Mennyire van megelégedve azzal, ahogy mások támogatják, és milyen visszajelzéseket kap – mondja Gabulya Beatrix business coach.

Szerinte a legegészségesebb és leghatékonyabb a kommunikáció akkor, ha asszertivitásra törekszünk. Ha meg tudjuk hallgatni a másik felet, ha önbizalommal és őszintén fejezzük ki akár a negatív érzéseinket is anélkül, hogy manipulatív vagy agresszív üzemmódba váltanánk. A vezető fókuszáljon a pozitívumokra, de ne rejtse véka alá a kritikát sem, de ne csupán a kritikára helyezzen hangsúlyt, ne csak arról beszéljen, amivel baja van. – A kritikát is meg lehet fogalmazni úgy, hogy az ne váljon önbizalom-rombolóvá. A fejlődési területek meghatározásánál pedig mindig vizsgáljuk meg azt is, hogy egy adott teljesítmény miért nem valósult meg. Ne csak a tüneteket, hanem az okokat kezeljük – ezt tanácsolja.

A coach szerint a legjobb, ha dinamikája van a beszélgetésben a két ellentétes pólusnak. Az utolsó negyedóra azonban feltétlenül koncentráljon a pozitív fejlemények elemzésére, ne a bírálatra. Így a tapasztalatok szerint a másik fél befogadóbb lesz, amikor a fejlesztési eszközökről, tervekről esik szó. Ha a „középen vezető dialógusban” folyamatos kompromisszumokat köt a két fél, ha a munkavállalóban nem maradnak félelmek, kérdések, kételyek, ha nem forrong belül, s nem a folyosón, a kollégáival osztja meg aztán a mondandóját, akkor a coach szerint minden bizonnyal célt ért a teljesítményértékelő beszélgetés. Hangsúlyozza még: a megbeszélésnek egy mindkét fél számára komfortos helyen kell történnie. Nyugati hagyományok szerint egy park vagy egy kávézó is megteszi, még csak irodai környezetre sem kell gondolni.

A felettesnek és a beosztottnak is joga van reagálni
Fotó: Shutterstock

Beatrix szerint szakítani kell azzal a több évtizedes hagyománnyal, hogy beosztottja magánéletét teljesen tabuként kezeli a munkahelyi vezető. Nem ördögtől való megkérni a munkatársunkat: vázolja néhány mondatban a magánéletét. Ezt ugyanis óhatatlanul beviszi mindenki a munkahelyére – ha magánemberként jól érezzük magunkat, szakemberként is kiegyensúlyozottabbak, kreatívabbak, inspiratívabb leszünk. Az egyén jólléte-boldogsága persze felelősségként ott marad nála.

Felmerül kérdésként az is, hogy milyen gyakran kerítsünk alkalmat teljesítményértékelő-motivációs beszélgetésre. Bár a vezetők általában nagyon elfoglaltak, a munkavállalók igénylik a folyamatos visszajelzést. A cégpolitika függvénye is, de ha lehet, negyedévente, még inkább félévente üljünk le beszélgetni a csapat tagjaival. Az Y és a Z generáció – az 1980 és 1995 között, valamint az 1995 és 2010 között születtek – a kutatások szerint különösen igénylik ezt. Jó indokkal, igény szerint sűrűbben is sor kerülhet a négyszemközti, akár csak negyedórás találkozásra. Általában egy féléves ciklust már érdemes értékelni – ennyi idő alatt komplex dolgoknál ugyanis már tetten érhető a változás (lezajlanak a tudás, megértés, rálátás, alkalmazás fázisai).

A vezető is érdeklődhet, figyelembe veheti, hogy az alkalmazottja milyen rendszerességgel igényli, hogy leüljenek és értékeljék a munkáját. Megoldás lehet még, ha év során mindig közvetlen, azonnali és konkrét visszajelzést ad az egyes feladatok, projektek, helyzetek kapcsán, így a teljesítményértékelés ezek összefoglalása lesz, különösebb meglepetés nélkül. A cég minden munkatársa vegyen részt a folyamatban, ez is fontos.

És végül: a coach szerint abban is legyen következetes és őszinte a menedzser, hogy jelzi: ha az elvárt fejlődés nem mutatkozik, akkor elköszönnek egymástól a felek – a rossz hírt is tudni kell kimondani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!