Huszonhét éven keresztül állt szolgálatban

2019.10.27. 07:00

A Concorde tizenhat éve indult utolsó útjára

Idézze fel velünk a múlt eseményeit!

Kelemen Attila

A Concorde felszállás közben

Fotó: funkidslive.com

146 éve, 1873-ben megnyitották a Károlyváros–Fiume közötti vasútvonalat.

98 éve, 1921-ben halt meg John Boyd Dunlop, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. Ugyan Robert W. Tomson skót gyáros találta fel

1846-ban a levegővel töltött gumitömlőt, ám kezdetben drága volt, a cseréje pedig nehézkes. A gumi 1865-től terjedt el a járművek kerekeinél, ám tömör változatban. Dunlop 1888-ban kapott szabadalmat, s találmányának értékesítésére 1889-ben gyárat alapított Angliában. Dunlop, hogy megoldja a cég folyamatos nyersgumi-ellátását, gumiültetvényeket kezdett vásárolni a Maláj-félszigeten.

1926-ra a Dunlop vállalaté volt a Brit Birodalom legnagyobb, egy kézben lévő földbirtoka.

89 éve, 1930-ban megnyitották a balsai Tisza-hidat.

A Concorde felszállás közben
Fotó: funkidslive.com

61 éve, 1958-ban vesztette életét Stuart Lewis-Evans, Forma–1-es pilóta. 1958-ban a Marokkói Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett, amikor a Vanwall motorja tönkrement, és az autó a saját olaján megcsúszott, majd kisodródott a pályáról. Ugyan Evansnek sikerült saját erejéből elhagynia az autóját, azonban overálja ekkor már lángokban állt. A sokk hatására nem vette észre a feléje közeledő pályaőrt, aki egy tűzoltó készülékkel igyekezett segítségére sietni. Súlyos égési sérüléseibe hat nappal később belehalt.

48 éve, 1971-ben hunyt el Jo Siffert osztrák autóversenyző. Egy Race of Champions versenyen indult a Forma–1-es pilóta Brands Hatchben, ahol autója technikai okokból kicsúszott. Siffert bent égett a BRM típusú autója roncsaiban.

36 éve, 1983-ban az angliai Birminghamben 620 m hosszú pályán szolgálatba lépett a pályaudvar és a repülőtér közötti ingajáratban közlekedő kis járműként egy mágnespárnán lebegve száguldó vonat.

16 éve, 2003-ban volt a Concorde utolsó repülése, utasszállító repülőgépként. Az utolsó üzemképes Concorde utasok nélkül 2003. november 26-án szállt fel utoljára, a filtoni repülőtér múzeuma felé. A gép a visszavonulása után is a repülés egyik jelképe maradt.

Elsőként 1969-ben emelkedett a levegőbe, és 1976-tól 27 éven keresztül állt szolgálatban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!