2020.09.19. 13:00
A sorok mentén járunk – Márton József sorkitótfalui tanító története
Voltak lokálpatrióta tanítók, lelkészek, hivatalnokok, akik egész életüket annak szentelték, hogy egy település vagy egy vidék történetét, természeti környezetét kutassák. Közéjük tartozott Márton József sorkitótfalui tanító is, de az ő élete nagyon rövid volt: 35 év.
Evangélikus templom Nemeskoltán
Fotó: Orbán Róbert
Alkotómunkára, kutatásra néhány éve volt csupán. Tótfalu néprajzáról írt értekezését az Etnographia című folyóirat 1891-ben két folytatásban közölte. Részletesen ismertette az akkori szokásokat, köztük olyanokat is, amelyek ma már nincsenek divatban. Közéjük tartozik például a kézfogó előtti háztájjárás. Ez gyakorlatilag a háztűznézővel volt rokon.
A menyasszony családtagjai még az eljegyzés előtt „felmérték”, milyen anyagiakkal rendelkezik a vőlegény, rendet tart-e a portáján, nem iszákos-e. Márton leírja a viseletet is. A férfiak hétköznap akkor még otthon szőtt gatyában jártak, s munka közben kötényt viseltek.
A néptanító a falu lakóit a hagyományokhoz ragaszkodó, becsületes, nyíltszívű és segítőkész embereknek látta. „Azt a vidéki embert, ki esetleg későn vagy rossz időben a faluba téved, ha koldus is, élelemmel és szállással a legszívesebben látják el” – írja.
Márton József tagja volt a Magyar Néprajzi Társaságnak, 1891 és ’95 között minden évben publikált valamit az Etnographiában, hol a babonákról, hol a szólásokról, hol a népi növénynevekről. Ezek az írásai már nem egyetlen településsel foglalkoztak, hanem inkább a Nyugat-Dunántúllal, de a hangsúly mindig a Sorok-mentére esett.
Nemcsak a néprajz érdekelte, hanem a növényvilág is. Herbáriumát özvegyétől a Nemzeti Múzeum vásárolta meg. Önálló történeti és néprajzi tájegységnek tekinthető-e a Sorok-mente? Márton József használta a kifejezést, ezért feltételezhetjük, hogy a válasza is az igen lett volna.
A táji lehatárolás – ahogy máshol – itt is problémákat okozhat. A magot a Sorok-patak menti aprófalvak alkotják. Több községet összevontak, de ha a régi településneveket soroljuk – Polány, Sorokújfalu, Sorkikápolna, Sorkitótfalu, Dömötöri, Kisfalud, Taródháza, Szentléránt, Geregye, Gyanó, Nemeskolta –, akkor érzékeljük igazán, hogy törpefalvas vidéken járunk. Amit mindjárt az elején meg kell állapítanunk, ezek a községek teljes egészében magyar lakosságúak.
A felekezeti hovatartozást nézve már nem ilyen egyöntetű a kép. A XVI. század végén az itteniek közül is nagyon sokan a protestantizmust választották. Voltak, akik megmaradtak katolikusnak – és hát itt is voltak olyanok, akik vagy önként, vagy a fenyegetettség hatására „visszatértek”. A protestánsok nagyobb fele később lutheránus lett, a kisebbik pedig kálvinista. A felekezeti viszonyok az 1700-as évek elejére kialakultak. Sorok-mente olyan tájegységgé vált, ahol evangélikusok, reformátusok és katolikusok élnek együtt.
A legnehezebb helyzetbe a reformátusok kerültek. Miután Polány 1718-ban visszakerült a katolikusokhoz, a két megmaradt filia, Sorkikápolna és Tótfalu már nem volt olyan erős, hogy önálló egyházközséggé szerveződjön, kénytelenek voltak Egyházasrádóchoz csatlakozni. Ennek ellenére a Sorok-melléki kis református közösség már négy évszázada őrzi hitét. A nehéz idők ellenére időközben gyarapodtak is. 1884-ben Sorkitótfaluban, 1914-ben Sorkikápolnán építettek tégla haranglábat, 1978-ban pedig elkészült az imaházuk is.
Az evangélikusok anyagilag és számbelileg is kicsit erősebbek voltak, mint a reformátusok. Az itteni központjuk már a XVII. század elején is Nemeskolta volt. Bár a középkori eredetű régi templomot tőlük is elvették, mindvégig megtartották hitüket. A türelmi rendelet után hamarosan felépítették ma is álló templomukat.
A Sorok-mente több falujában – így Nemeskoltán, Dömötöriben – egytelkes nemesek laktak. Bár ritkán éltek jobban, mint a szomszédos falvakban élők, a kúria és a nemesi cím öntudatot és rangot jelentett. A vidék kisnemeseinek jelentős része az evangélikus egyház híve volt. Bár a reformáció a környék mindegyik települését érintette, az 1700-as évek közepén már voltak olyan falvak, amelyek népessége szinte teljes egészében újra katolikussá vált. Közülük ki kell emelni a két templomos helyet, Szentlérántot és Sorokpolányt.