Hétvége

2010.02.21. 06:39

A vasi főkapitány a Microsoft seattle-i központjában járt egy világkonferencián

A Microsoft központjában is felfigyeltek arra a közös fejlesztésre, amelyet a cég magyarországi munkatársaival közösen végeztek a hazai rendőrség informatikai szakemberei. A TrafficPoint amerikai bemutatásán a vasi rendőrfőkapitány is részt vett.

Simon Erzsébet

 

Először voltak magyar résztvevői a Microsoft központban január végén megrendezett hagyományos Worldwide Public Safety Symposiumnak. A számítógépes biztonsági rendszereket üzemeltetők világkonferenciájára ugyanis meghívták a magyar rendőrséget. A delegáció tagja volt az Országos Rendőr-főkapitányság két munkatársa és a Microsoft budapesti fejlesztői mellett dr. Halmosi Zsolt rendőr tábornok, Vas megyei rendőrfőkapitány is. A megtisztelő invitálás annak volt köszönhető, hogy a hazai rendőrség informatikai szakemberei a Microsoft Magyarországgal közösen fejlesztették ki azt az automatizált informatikai rendszert, amely az objektív felelősség hatókörébe tartozó közlekedési szabályszegések adatait kezeli. A TrafficPoint elnevezésű számítógépes rendszeren keresztül érkező információkat Vas megyében dolgozzák föl, itt van a rendőrség országos hatáskörű Közigazgatási Hatósági Szolgálata.

- Március elsejétől nálunk végzik az objektív felelősséghez kapcsolódó hatósági eljárást első fokon. Mi küldjük ki az autótulajdonosoknak - éljenek bárhol is az országban - az automata traffipaxok felvételei alapján az értesítést arról, hogy gyorshajtás közben lefotózták a gépkocsijukat. Az adatokat a TrafficPoint rendszerben dolgozzuk fel, ez automatikusan állapítja meg a gépjármű üzemben tartójának személyazonosságát. Ennek alapján az objektív felelősség szabályait alkalmazva hozzuk meg Szombathelyen az elsőfokú határozatot - magyarázza dr. Halmosi Zsolt.

- Rendkívül rossz képet mutat a hazai közlekedési morál, rengeteg személyi sérüléssel járó balesetet regisztrált a rendőrség, s a halálesetek száma is magas volt - folytatja a tábornok. - A jogszabályváltozások miatt a rendőrségre igen sok közlekedési szabályszegési ügy zúdult, komoly terheket róva az eljáró hatóságok munkatársaira. A közúti közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében aztán a parlament új jogszabályt alkotott. Az új törvény 2008 májusától az objektív felelősség elvét bevezetve, közigazgatási bírság kiszabásával bünteti annak a járműnek az üzemben tartóját, amelyikkel szabályszegést követnek el. A jogsértések rögzítésének technikai feltételeit, a dokumentáló eszközökkel szembeni technikai követelményeket külön kormányrendeletben határozták meg. Először a fővárosi VI. kerületi kapitányságot jelölték ki első fokú hatóságként, de mi azt mondtuk, miért legyen Pesten az országos traffipax-központ, ha Vasban is megvannak a lehetőségek. Hatottak az érveink: szeptemberben úgy döntött az orszá-gos rendőrfőkapitány, hogy márciustól mi végezhetjük az objektív fe-lelősséghez kapcsolódó hatósági eljárást.

Így aztán - a Microsofttal közösen - vasiak is részt vettek annak a szoftvernek a fejlesztésében, amellyel az automata traffipaxok felvételeit kezelik. A TrafficPoint rendszert márciustól kezdik élesben használni, s alkalmas arra is, hogy az autótulajdonosok a rendőrségtől kapott kóddal megnézzék a gyorshajtásukat bizonyító fotókat akár az interneten is.

- A rendszer komplex feladatok megoldására alkalmas, a modern informatika korszakában olyan támogatással és eszközzel látja el a rendőrséget, amely hatékony ügymenetet, pontos munkát jelent. A Microsofttal közösen sikerült egy olyan rendszert kiépítenünk, amely iránt nemzetközi érdeklődés mutatkozik - jelenti ki büszkén a rendőrfőkapitány. - Nagy sikerű, kisfilmmel megtámogatott húszperces előadást tartottunk angol nyelven az informatikai világcég konferenciáján, mégpedig a plenáris ülésen. Rengeteg gratulációt kaptunk, s meghívást is európai országokba, hogy mutassuk be a rendszert. Találkoztunk a Microsoft amerikai szakembereivel, én például a cég második emberével folytathattam négyszemközti beszélgetést. Megjegyezném: az Interpol elnöke következett utánam az audiencián . Rengeteg hasznos dolgot láttunk a hatalmas, számítógépes központban. Mondhatom, irigykedtem, amikor megszemléltük az informatikai berendezéseket. Ugyanakkor optimista vagyok, hogy egyszer majd mi is használhatunk hasonló eszközöket.

A magyar küldöttségnek amúgy kalandos útja volt: 24 órát repültek, mert Frankfurtban lekésték a seattle-i járatot, s végül Denverben landoltak. Halmosi Zsolt - aki sokhelyütt megfordult már a világban, ám Amerikába csak most jutott el - azt mondja: egy dolog nagyon szemet szúrt neki. Mégpedig a rend, akárhol is jártak. Rend volt a közutakon, rend a közterületeken. Sok egyéb mellett ezt importálná a legszívesebben Magyarországra.

A delegációnak persze volt ideje arra is, hogy szétnézzenek kicsit Washington állam fővárosában. A vasi rendőr-főkapitány különös örömmel látogatta meg a világ egyet- len Boeing-gyárát. Halmosi Zsolt közismerten rajong a repülésért, így számára fantasztikus élményt jelentett a repülőgépgyártó üzemben körülnézni. Egyebek mellett azt is megtudta, hogy átlagosan hatmillió alkatrészből két hét alatt raknak össze egy óriásmadarat .

Jártak nemzeti parkban, hatméteres hófalak, óriási fák között, érintetlen természetben. A vasi rendőrfőkapitány örök élményekkel gazdagodott, mégis arra a legbüszkébb, hogy olyan fejlesztés révén kerülhetett a világ vezető informatikai központjába, amelynek segítségével számottevően javulhat a hazai utak mentén a közbiztonság, s nőhet a közlekedésben részt vevők felelősségérzete.



JEGYZET

Objektíven, felelősséggel

Pénzbehajtóknak titulálják a rendőrséget sokan, amióta életbe lépett az objektív felelősségről szóló törvény. Sőt, vadásznak az autósokra, csakhogy büntethessenek, mondják egyesek. Mi több, álca mögé bújnak a traffipaxokkal, hogy lefotózhassák a gyanútlan gépjárművezetőt, gyanítják mások. Internetes fórumok hozzászólói szapulják az üzembentartói felelősség elvét, noha az Alkotmánybíróság szerint az élet védelme indokolttá teszi a törvényt. Tény, hogy a bevezetése után eltelt csaknem két év alatt sem csitultak az autósok indulatai. Annak ellenére, hogy a rendőrség közlése szerint javult az utakon a közlekedési morál. Vas megyében például 2007-ben 47 ember vesztette életét közlekedési balesetben, 2008-ban, az objektív felelősség bevezetésének évében 18-an hunytak el karambolban. Tavaly ugyan valamelyest emelkedett a halállal végződő tragédiák száma, de alatta marad a korábbi évekének. A statisztikából az következik tehát, hogy a közlekedési szabálysértésekért kiszabható akár több százezer forintos büntetésnek megvan a visszatartó ereje. Hiszen sokat kockáztat az autós, ha nem az előírások betartásával közlekedik. A rendőrök szerint nem bocsánatos bűn, ha valaki az előírt ötven helyett kilencven vagy akár még nagyobb sebességgel halad. Mégis akadnak, akik hajlamosak semmibe venni a paragrafusokat, s leginkább a sebességhatárokat nem tisztelik a sofőrök. A vasi rendőrfőkapitány tett egy megjegyzést: nem sírunk azért, ha egyáltalán nem kasszírozunk objektívfelelősség-bírságot. A tábornok, de főleg a magunk jókedvéért ki más, mint mi, autósok tehetünk a legtöbbet. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!