hétvége

2018.06.16. 09:00

A vönöcki vasútállomás titkai

A magyarországi helyiérdekű, ún. vicinális vasutak kiépülésének időszaka az 1880-as évektől harminc éven át zajlott és az I. világháború jelentette számára a véget.

Feiszt György

A vönöcki vasútállomás épületében ma lakások vannak Fotó: Unger Tamás

A Nezsidert (ma Neusiedl, Ausztria) Kiscellel összekötő Fertővidéki Helyiérdekű Vasutat 1897-ben adták át a forgalomnak.

A szárnyvasút Vas megyei nyomvonalán Répcelak, Nick, Kenyeri, Vönöck és Kiscell településeknek voltak állomásai. Vönöckön a MÁV ún. III. osztályú típusterve alapján, emeletes vasútállomás épült. A vasútvonal legsúlyosabb balesete 1942. június 30-án, este 6 és 7 óra között Vönöckön történt. A Celldömölkről Eszterházára tartó motorvonat átrohant az állomáson, és kb. 60 km/h sebességgel bele- rohant a szemafornál várakozó vegyesvonati szerelvénybe. A motorvonat első és második kocsija gyakorlatilag megsemmisült, és a vegyesvonat gőzmozdonyában is jelentős károk keletkeztek. Az összegző statisztika szerint a szerencsétlenségben hatan, három férfi és három nő hunyt el. Ketten a helyszínen, további négy személy a kiscelli, a kapuvár-i, illetve a pápai kórházban vesztette életét. Nyolcvan utas súlyos, több tucat pedig könnyebb sérüléseket szenvedett.

A vönöcki vasútállomás épületében ma lakások vannak Fotó: Unger Tamás

A sérültek valamennyien a motorvonat utasai voltak. A vizsgálat megállapítása szerint a balesetet a motorkocsi légsűrítőjének meghibásodása okozta. Bár a szerelvény a kézifékek gondos kezelése mellett biztonságban eljuthatott volna Eszterházáig, a motorvezető ahelyett, hogy erre a kalauzt felkérte volna, az ütközés előtt járműből kiugrott. Pánikszerű viselkedésében döntő szerepet játszott, hogy a vonat indulása előtt alkoholt fogyasztott. A bíróság a vonatvezetőt – több személy halálát és jelentős anyagi kárt okozó szerencsétlenség miatt – 4 évi és 6 hónap fegyházbüntetésre, állásából való elmozdításra ítélte és a vonatvezetéstől örök időkre eltiltotta. Vönöck község vasútállomása a balesetet követően még 37 éven át fogadta az utasokat. Az 1970-es évek „közlekedési koncepciója” által gazdaságtalannak ítélt vasútvonalon az utolsó szerelvény 1979. május 26-án gördült végig. Az épületen az elmúlt évtizedekben kisebb átalakításokat végeztek, ma magánlakások találhatók benne.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!