Hétvége

2009.09.26. 02:27

Derkovits Gyula lemeztelenített művészete: az autodidakta zseni

Szombathely - Ha átírjuk az éhező proletárfestő képét, mi marad nekünk Derkovitsból? Helyre téve festői kvalitásait, látjuk, hogy európai rangú művész, a helyi Van Gogh . A képtárban október 11-éig még látható az emlékkiállítás, ahol másfél száz képe szerepel - köztük pornográf rajzok - , a képtár teljes gyűjteménye.

Merklin Tímea

Különböző politikai időszakok ilyen-olyan ideológiai köntösöket adtak rá. Derkovits úgy vonult át a 20. századon, hogy végig vitatták, hol a művészetét, hol a nézeteit. Úgy lépett a harmadik évezredbe, hogy már szinte senki nem is tudja, ki volt, csak azért nem névtelen nálunk, mert szülővárosában, Szombathelyen lakótelep, közintézmények őrizték meg a nevét. Úgy söpörte ki őt is a rendszerváltás a köztudatból, mint a végképp eltörölni való múlt egy darabját. Ha eltekintünk az ideológiai megközelítésektől, hogy látják a művészettörténészek a festészetét? Miért lehet ma szeretni őt?

- Egyfajta független festészet az övé. A nonkonformizmus mindvégig jellemezte a személyiségét és a művészetét, amelyre nagy befolyással nem tudott lenni senki. Habár korai korszakával Kernstock Károlyt, késői korszakával Szőnyi Istvánt szokták összefüggésbe hozni - mondja dr. Gálig Zoltán. - Én azt látom benne, hogy olyan festői és grafikai megoldásokat alkalmazott, melyeken látszik a figyelem, a műgond, a gondolkodás. A színek olyan használata, ami a zenei harmóniákra emlékeztet. Némelyik képén már nem is fontos, hogy mit ábrázol, mert a nonfiguratív festészet felé hajlik.

Dr. Zsámbéki Monika az árkádiás korszakára hívja fel a figyelmet: a 20-as években, saját időszakából kiszakadva, az első világháború utáni zűrzavarban egyfajta elvágyódást jelentett, és nem csak őt jellemezte a nyugalom iránti vágy. Árkádia egy idilli világ szimbóluma. A bejárattal szemben látható nagy festmények, például a Fürdőzők 1920-ból ennek egyik megnyilvánulása.

Ha végigsétálunk a kiállításon, meglepő, az erotikán is túlmutató képekre is bukkanunk. Gálig Zoltántól megtudjuk, hogy ezek egy pornográf album lapjai, több ilyen kép is van a képtár birtokában, de csak azokat tették ki, amik szalonképesek. Dombai Viktória, Derkovits felesége azt írta könyvében, hogy a pornográf rajzok megrendelésre készültek. Molnos Péter új monográfiájában az szerepel, hogy önkéntesen is rajzolt ilyeneket.

Tóth Csaba festőművész erről a témáról is beszélt virágnyelven a megnyitón. Először kapnak itt nyilvánosságot a pornográf képek. De az életmű megítélését ez nem változtatja meg. Tóth Csaba azt mesélte, hogy egyszer készített Bartha Lászlóval egy hatórás interjút, amelyben az idős festőművész elmondta: egyszer látta Derkovits Gyulát, aktmodell volt. A 20-as, 30-as években lehetett. Nagyon vékony, csontos, szomorú, szikár alkata volt. Tudjuk, hogy a felesége is modellkedett, de ő is eljárt aktmodellnek. Kínos lehetett számára, mert a Derkovits már akkor is egy jó név volt.

- A kiállításon egy meztelenre vetkőztetett Derkovitsot láthatunk. A cenzúrázatlan teljes életművet - mondta Tóth Csaba. - Autodidakta művész volt, nem végzett akadémiát, mint a legnagyobbak, például Cezanne, Csontváry. A tehetség és a mondandó egy olyan sínpár, amely a végtelenben találkozik. Derkovits nem volt egy együléses látványelvű festő; a világból, az életből indult ki. Emiatt tudott kiemelkedni: komplex világlátásával, társadalomismeretével. Nem véletlenül hamisították Derkovitsot. (A tárlaton több hamisítvány is látható; aki megtalálja, melyik a hamis az igaziak között, jutalmat kap.)

- A szakirodalom 1919-től, a Kernstock iskolától 15 évre, a festő haláláig határozza meg az életművet. Derkovits képein minden mozgásban van és kibillentett, nincs semmi statikus. Magyarországon ennek nincs párja, még Európában is ritka. A kizökkent világot ábrázolja, a síkokat tördeli és szabdalja; ez egyfajta meghasonlás kifejezése. A montázstechnika egyedi változatát használja. Bernáth Aurél látta meg először, hogy Derkovits Gyula hova való, ő méri először egyetemes mércével - fogalmazott Tóth Csaba, aki a Derkovits megítélésével kapcsolatos szemléletváltás szükségszerűségét is megfogalmazta. 1990 után másképp kell néznünk egy olyan sorsra, egy olyan életútra, amely a szocializmussal azonosult. Kényes kérdés, mert olyan utópiáról van szó, ami a történelem legvéresebb utópiája volt. Utólag látjuk: téves eszme volt, és súlyos kudarcot vallott ez az utópia, de az életmű értelmét nem rántja magával.

A képtári kiállításon szerepel Molnos Péter új monográfiája is. A címe: Derkovits - Szemben a világgal . A művészettörténész az elmúlt évtizedek előítéleteitől mentesen tárgyalja a festő sorsát és életét. A proletár-predesztináció mellé egy új középpontot jelöl ki: a művész determináló jellemét. Gondolkodásának fő szempontja az esztétikai-művészeti kontextus szem előtt tartása. Konkrét hatásokról, meghatározó műélményekről ír. Az album gazdag illusztrációs anyagot, számos dokumentumfotót és több mint 160 színes reprodukciót tartalmaz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!