Hétvége

2009.06.06. 06:16

Gázolaj van, babám!

A városi folklór szerint Szombathelyen, az Újvilág utcai garázssoron járt már tartálykocsi is, a sofőr saját zsebre árulta a naftát. Nekünk nem sikerült megcsípni az olcsó olajat, de találtunk néhány ügyet, melyek jelzik: nagyban megy Vasban a gázolajbiznisz.

Angyal László

Tettem ért olajtolvaj

    A helyszín Szombathely, a Szova Zrt.-be beolvasztott városgazdálkodási részleg Erdei iskola úti szeméttelepe. (A cégnél nem először csíptek nyakon gázolajtolvajt. Annak idején a Jászai Mari utcai központban csapolták meg a kutat, majd a lomtalanítási akcióra - melyben gyakorlatilag a cég összes mozdítható járműve csatasorba állt - számolták el a saját tankba öntött üzemanyag felhasználását.) A kis túlzással a világ végén, kíváncsi szem előtt rejtve levő telepen úgynevezett kompaktorok dolgoznak. 

A szemét elterítését végző gépek gázolajjal működnek, az ehhez szükséges üzemanyagot helyben tárolják. Nem kevés mennyiséget, hiszen havonta több ezer liter fogy itt el. Nem csoda, hogy a városi cégnél a vagyonvédelemre is gondoltak, a telepen biztonsági rendszert állítottak fel. Ennek lényege, hogy videokamerával rögzítik az eseményeket, illetve fényképfelvételek is készülnek. A zárt rendszerhez a telepvezető-helyettesnek volt hozzáférése, ő rendszeresen kártyára kigyűjtötte a tárolt adatokat, illetve utána számítógépen is rögzítette a biztonsági információkat. Látszólag tökéletesnek tűnt a rendszer, egyvalamit kivéve: éppen az a személy kezelte a berendezést, akinek a munkáját hivatott ellenőrizni a biztonsági kamera. Lapunk úgy tudja, bő egy hónappal ezelőtt meg is bukott a telepvezető-helyettes, amikor a Szova Zrt. fel-ügyelőbizottsága (FEB) által megbízott rendészeti vezető tetten érte őt.

A Szombathelyi Rendőrkapitányság gazdaságvédelmi alosztályán megerősítették: az illető furgonjában, tizenkét kannában összesen mintegy 300 liter gázolajat talált a rendész. Az üzemanyag származásáról a telephelyvezető-helyettes nem tudott elszámolni, gyanúsítotti kihallgatásán azt vallotta, hogy a telepre gázolajat szállító tartálykocsi vezetőjétől feketén vette a naftát.


Óraállítással ügyködnek?

    Úgy tudjuk, ez utóbbit némi fenntartással fogadta a FEB, mivel a további ellenőrzések során gyanúra okot adó adatokra bukkantak. Elsősorban a kompaktorok működése és annak dokumentálása figyelemre méltó. A gépek gázolajat fogyasztanak, nem keveset, üzemóránként mintegy harminc litert. Felmerült a gyanú, hogy az üzemórát mérő berendezést megbuherálták , vagyis előrepörgették az órát, így elszámolva a fiktív fogyasztást. Az ügyet jól ismerő egyik FEB-tag azt mondta: több mint érdekes, hogy az áprilisi lebukás után májusban ugyanazokkal a kompaktorokkal, háromezer literrel kevesebb gázolajat elfogyasztva, 445 tonnával több szemetet dolgoztak fel a telepen. Az ügy folytatása két szálon fut: a rendőrségen zajlik a büntetőeljárás, míg a Szova Zrt.-nél a FEB jóváhagyásával a belső ellenőrzés vizsgálja az esetet.

Az általunk megkérdezett FEB-tag véleménye szerint nem elszigetelt cselekményekről van szó, hanem szervezettnek tűnő gázolajlopásról. A lebukás utáni havi, milliós nagyságrendű megtakarítás jelzi, hogy a rendészet és a vagyonvédelem megerősítése nagyon is indokolt a Szova Zrt.-nél. A FEB-tag szerint felsővezetői szintű felelősségre vonás várható. 

Vannak kis halak, de akadnak cápák is 

    A szombathelyi zsaruk szerint szinte mindennapos az efféle ügy. Vannak kis halak, de akadnak cápák is ebben a bizniszben. Az előbbire példa egy játék-szenvedélybeteg sofőr esete, aki egy kistehergépkocsi sofőrjeként csak három hónapot dolgozott a cégénél, s kezdettől fogva dézsmálta a gázolajat. Azt használta ki, hogy a cégnél nem rendszámra szóltak a tankoláshoz használt bankkártyák. S bár megkérdezték tőle a kútnál, hogy miért tölt a tankon kívül kannákba is üzemanyagot, ő kivágta magát: viszi be a cégbe. Persze cseppnyi olaj sem került a cégbe, s a sofőr a rendőröknek bevallotta, hogy a szabadpiacon értékesítette a gázolajat, de olyan általános személyleírást adott, ami alapján képtelenség felderíteni az orgazdát.

A nagy fuvarozó cégek rég rájöttek arra, hogy nem szabad tálcán kínálni a lehetőséget, ők rendszámhoz kötött kártyákkal dolgoznak. Ám a legismertebb szombathelyi vállalat esete a példa arra, hogy még ez sem jelent garanciát. Lapunk úgy tudja, hogy csaknem száz tételből álló, mintegy 9 millió forint értékű gázolajhiányt fedeztek fel a cégnél. Az ügyben a szombathelyi zsaruk nyomoznak. Információink szerint a követhetetlen elszámolási rendszer adta lehetőséget használták ki a sofőrök. (Akik azzal védekeztek, hogy valamiből élniük kellett. Merthogy a Szlovákiában bejegyzett vállalkozásnál hónapokat csúszik a bér fizetése, s az esetleges munkaügyi jogvitát a szomszéd országban kell(ene) lefolytatni. Értesüléseink szerint a hoppon maradt kamionosok pert fontolgatnak.)

A megye egyik legnagyobb gázolajfogyasztója a Vasi Volán Zrt., ahol régóta sajátos módon küzdenek a gázolajlopás ellen. A helyi járatos sofőröknél ritkán, a távolsági buszokon szolgáló vezetőknél inkább előfordul lebukás. Évente öt-tíz esetről van szó, de elismerik, nem tudni, milyen nagy a látencia. A buszvezetők kollektív szerződésében rendkívüli felmondási okként szerepel az üzemanyag- lopás. (Egy régi pilóta esetében nem kizárt a közös meg-egyezés lehetősége.) A Vasi Volánnál a szankciók mellett ösztönző rendszert is kidolgoztak: ha a sofőrök vezetési stílusa következtében a norma alatt van a busz fogyasztása, akkor 28 ezer forintig kifizetik a megtakarítást. Méghozzá a feketepiacihoz (ahol 160-180 forint literje a gázolajnak) közelítő áron: literenként száznegyven forinttal, s ma még adómentes a sofőrök fizetéskiegészítése.


A MÁV tagadja

A napokban megjelent sajtóértesülést – évente ötmilliárd forint értékű gázolaj tűnik el a mozdonyokból – cáfolta a MÁV illetékese. Márkus Imre, a vontatási ágazatért felelős MÁV Trakció Zrt. vezetője leszögezte: légből kapott a napilap állítása. „A MÁV Zrt. területén az üzemanyaglopások többségét felderítik. 2008- ban a hatóságok háromezer liter ellopott üzemanyagot találtak meg. Ez tizenöt elkövetési eseményt jelent, melyek együttes kárértéke az egymillió forintot sem érte el.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!