2012.10.21. 08:30
Hamvai Kornél a WS Színházban rendez
Szombathely - Hamvai Kornél író, műfordító szombathelyi kapcsolatai minimum a kétezres évek elejére nyúlnak vissza. Most viszont rendez: először, a WS Színházban.
A Kézről kézre olvasópróbáján Jordán Tamás igazgató „Európa legfölkészültebb, legjobb Feydeau-szakértőjeként” mutatja be a társulatnak az íróműfordító Hamvai Kornélt, aki azt mondja, esze ágában sincs pályát módosítani, viszont erős késztetést érez arra, hogy „elégtételt és igazságot szolgáltasson Feydeau-nak”. Elvégre annyit foglalkozott már vele, hogy komolyan képzeli: belülről, nagyon jól ismeri a bohózat francia nagymesterét. Ha pedig bohózatról van szó, akkor véleménye szerint sosem az értelmezés lehetőségeit kell keresni, hanem megpróbálni minél inkább megközelíteni az „optimális rendezést”.
Hamvai Kornél azért jutott erre a konklúzióra, mert tapasztalatai szerint a Feydeau-előadások nálunk gyakran „magát a rendezést áldozzák föl a teatralitás oltárán”, miközben szem elől tévesztik azt az alaptételt, hogy a bohózatot (mint bohózatot) mindig a társadalmi szabályok felrúgása mozgatja. Ebből következik, hogy a bohózati szereplők „döbbenetes intenzitással” léteznek a színpadon: az egyik oldalon az indulat, az érzelem – „monomániás emberek törnek céljaikra” –, a másikon (ezzel szemben) a társadalom kifinomult szabályrendszere. Hamvai Kornél szerint az igazi, mély bohózati poén nem is a verbalitásban nyilvánul meg, hanem azáltal, hogy a néző egyszer csak átlátja a helyzetet; innen jön a nevetés. Mindent összevetve: „Az lesz a mi forradalmi újításunk, hogy elhozzuk Feydeau-t; úgy, ahogy van.”
És már meg is kezdődött a Kézről kézre olvasópróbája (természetesen a fordító is Hamvai Kornél). A Chanal házaspár – Orosz Róbert és Nagy Cili – párizsi nappalijában vagyunk, a leendő színpadi miliő szerint valamikor a múlt század 30-as éveiben (maga a darab 1904-ből való). Ha bohózat, akkor mindjárt jön a bűvös harmadik is. De hogy! Feydeau- premier december 7-én, a Weöres Sándor Színház Márkus Emília Termében.