múltidéző

2020.01.18. 07:00

Óriási volt a sor az NDK-s menekültek által itthagyott autókért Szombathelyen

„Sokan kérhettek tegnapra szabadságot, szabadnapot, mert parkolni alig lehetett a rengeteg autótól, s nagy tömeg hömpölygött Szombathelyen, a Vasi Volán Körmendi úti telephelyén. Árulták az NDK-s menekültek itthagyott autóit.” – kezdte az 1990. január 23-ai Vas Népe híradása.

Vas Népe

Sok volt az eszkimó, kevés a fóka” – így számolt be a 30 évvel ezelőtt tartott autóvásárról a Vas Népe tudósítója

Fotó: VN-archív

– Hát itt parasztkábítás folyik! Működik a maffia! Néhányan kiválogatták maguknak az autók javát! – háborogtak többen, mert kerítés mögött elkülönítve álltak olyan jó állapotú autók, amelyek előtte vasárnap még benn voltak az eladandók sorában.

Később kiderült, hogy az NDK konzulátusáról érkezett jelzés, miszerint az autók tulajdonosai igényt tartottak azokra a kocsikra, el akarták szállítani. Ezért vették ki azt a néhányat a sorból.

A felháborodottak ezt gyenge érvelésnek tartották, gúnyosan meg is jegyezték: igen, vasárnapról hétfőre eldöntötték, hogy mégis kell nekik a kocsi? Csak így hirtelen?

Hómann György, a Vám- és Pénzügyőrség Budapestről érkezett képviselője felmutatott egy listát: Sopronban az NDK konzulja személyesen tiltotta le néhány autó eladását. Ezek külön meg voltak jelölve a konzul által. Ám mivel a konzul nem volt Szombathelyen, a gyanú így gyanú maradt.

Sok volt az eszkimó, kevés a fóka” – így számolt be a 30 évvel ezelőtt tartott autóvásárról a Vas Népe tudósítója
Fotó: VN-archív

 

A néhány füstölgőn kívül bőven maradt vásárló a körön belül hagyott autókra. Egy 1976-os piros Moszkvicsra (ára 25 ezer forint) huszonnégyen, egy húszéves fekete Trabantra (ára 12 ezer forint) tizenketten tették a személyigazolványukat, s várták, hogy ki lesz a szerencsés, ki húzza majd ki sorsoláskor a színes pingponglabdát. Az árak kedvezőek voltak. Egy háromezer forintos üres Trabant karosszériától a százezer forintos Citroënig terjedt a tarifa.

Hiába volt 18–20 év az autók átlagéletkora, hiába hiányzott szinte mindegyikből az akkumulátor vagy a gyújtáskapcsoló, olcsók voltak, s általában jól néztek ki az autók, hiszen 99 százalékukon a tulajdonosok kicseréltették a karosszériát.

Az Autóker, s nem a Merkur Vállalat értékesítette a kocsikat. A cég Használt Autó Kft.-je szavatosságot vállalt az árért, s biztatták a vásárlókat: bármilyen adminisztrációs tévedés miatt forduljanak hozzájuk. Ilyen hibák előfordulhattak, mert nem diagnosztikai padon, hanem a helyszínen, a sár lekaparása után állapították meg az adatokat. 22-én 90 autót értékesítettek, másnap a Közúti Igazgatóság Csaba úti telepén 60-at kínáltak eladásra. A motorkerékpárokat Budapesten értékesítették.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!