Hétvége

2010.11.06. 03:28

Sors-szimfónia

...rajta túl derengő csillagok: Jeles András előadása, A kis Lord a végtelenbe nyit utat a Weöres Sándor Színházban. És ahogy a romantikusan szép leporelló képei peregnek, az ember nem kíván mást, csak nézhesse még.

Ölbei Lívia

 

A háromszorosan színházi keretbe helyezett - így keletkezik a végtelen - előadásban mindvégig az a tét, hogy ki vagy; és vajon miért lettél az, aki. (Mi állandó - és mi változik?) Mondjuk átestél-e - és ha igen, hol - a korláton; mint Hobbs úr (Szabó Tibor). Ami voltaképpen ugyanaz, mint amikor a kis lordot a kastélyába rendeli a köszvénytől kínzott Lord Dorincourt - Jordán Tamás. (A szerepek, a helyzetek olyan könnyen egymásba fordíthatók; elég Cedric kapitány - Horváth Ákos - és a szökevény - Bajomi Nagy György - több dimenziós jelenetére gondolni.) Sőt: talán az sem túlzás, hogy  a kis lord története sajátos evangéliummá változik Jeles András (világ)színpadán; ahol megint megjelenik a Gyermek, aki elementáris jóságot és ragyogást hoz az egészen konkrét nyomorúsággal, megcsontosodott előítéletekkel, hazugságokkal és ellentmondásokkal teli létezésbe: Grünwald Dávid ártatlanul pontos megszólalásaival mindig tévedhetetlenül mutatja föl az igazságot. Mellette az időtlen, tartózkodó, szilárd szelídség és - muszáj leírni - szeretet: Mrs. Errol szerepében Csonka Szilvia áraszt valami finom, egyenletes fényt. (Aztán a tengerparti árnykép-álomban alakja Cedric alakjába tűnik át; aztán ő játssza el a korán megnyomorított örök-gyereket - éppen a nyilvános WC-nél.)

Mellesleg nem pont azért feledkezünk bele a hollywoodi történetekbe - meg a mesékbe - is, mert biztosak lehetünk benne, hogy végül minden jóra fordul? Cedric Errol korán elvesztette az édesapját; édesanyjával él egy amerikai kisvárosban. A nyílt eszű, okos, barátságos kisfiút mindenki szereti. Egy nap váratlan látogató érkezik, Havisham ügyvéd, aki Dorincourt gróf megbízásából jött: Cedricet kell magával vinnie Angliába, ahol a gyermeket - nagy vagyon örökösét - várja a nagyapja. Cedric amerikai édesanyjára viszont nem kíváncsi. Persze, akadnak azonban, akik gonosz tervet eszelnek ki, hogy megfosszák a kis lordot az örökségtől. A gonosz terv persze kudarcra ítéltetik. A Burnett-regényből kivont sztori nagyjából ennyi - de ha ennyi lenne, nem volna érdekes. Jeles András azonnal mindennek megmutatja az ellenkezőjét - a másik oldalát - is. Az élet mellett mindvégig ott van a halál; a jóság mellett a vérszomjas és groteszk jótékonyság (ez utóbbi Mrs. Pardiggle - Nagy Cili - viszolyogtatóan nagyszerű monológjában); a feledés mellett az emlékezet. (Ez is, az is pusztító lehet.) És amit naturalista eszközökkel ma lehetetlen hitelesen ábrázolni, azt Jeles András észrevétlenül lecsupaszítja, elemeli (például a vályogvető megszemlélése-jelenetben, Senkovics Petrával, Endrődy Krisztiánnal; és egy másik gyermeki-emberi sorssal). Az egy-egy plasztikus vonásban megnyilatkozó, takarékosságukban erőteljes színészi alakítások nélkül az előadás nem történhetne meg. Tulajdonképpen senkinek nincs sok ideje, mégis mindenkinek kompakt sorsa van. Mindjárt a kenyeres Prue-nak: Kiss Mari ráadásul hátborzongató egyszerűséggel és szépséggel énekel (karján a kisded). Havisham ügyvédnek: Szerémi Zoltán olyan, mint valami szögletes, száraz akta, de amikor a világ legteátrálisabb műfajában áriára fakad, annál szebb szerelmi vallomást képzelni sem lehet. Dicknek, a cipőgondozó indiánnak: Kálmánchelyi Zoltán tragikus és nevetséges indián-toposzként jelenik meg; önmaga szobra (márvány?) és paródiája. És akkor Mr. és Mrs. Bagderről - Orosz Róbert, Németh Judit - még nem beszéltünk: cseppben a tenger, leporellóban a történet, a névcserékben a lényeg és a lényegtelen. Vagy ott van a filmbejátszásban pillanatokra feltűnő tüchtig-bizalmas kalaposné: Poór Éva. (Vagy a bábbá merevedő Cedric kapitány háta. És így tovább.)

Jeles filmen színházat csinál, színházban filmet , mondja Kovács András Bálint; és ez a megállapítás akár az élesen jelenetezett, igazi filmbejátszásokkal kitágított - ahogy futnak a felhők, ahogy hullámzik az óceán, ahogy a homokfutó mögött elmaradnak a fák - új előadásra is alkalmazó. De csak részben: A kis Lord hangsúlyosan, boldogan, kifejezetten: SZÍNHÁZ. Ez a legelső szó, amely elhangzik : az előadást végig kézben tartó játékmestertől és narrátortól, Balogh Jánostól. Mintha az élet-halál urának teremtő hangja szólna: legyen színház - és lesz színház. Létrejön, a szemünk láttára: a föltáruló kulisszákkal, az ezernyi tárggyal, a kézi meghajtású türkizkék hullámveréssel - külön tiszteletkör a a műszaknak, a kellékeseknek -; a szó legmélyebb értelmében végig jelen lévő zenekarral. De nemcsak a szemünk láttára jön létre, hanem velünk és általunk is: a premierközönség (felnőtt és/vagy gyerek) azonnal, mintegy varázsütésre, belemegy a játékba. Aztán amikor a záróképben az összes szereplő a filmvásznon nyüzsgő autók felé fordul, egy pillanatra újra fölmerül a fűszeresnél rajzó méhek tánca: itt a happy end sem olyan . A kis lord leveszi aranyhaját - és Grünwald Dávid meghajol a társulat koszorújában.Végül az a szőke paróka ott marad középen a színen: volt-nincs színház. De lesz megint. Legyen.

Jeles filmen színházat csinál, színházban filmet , mondja Kovács András Bálint; és ez a megállapítás akár az élesen jelenetezett, igazi filmbejátszásokkal kitágított - ahogy futnak a felhők, ahogy hullámzik az óceán, ahogy a homokfutó mögött elmaradnak a fák - új előadásra is alkalmazó. De csak részben: A kis Lord hangsúlyosan, boldogan, kifejezetten: SZÍNHÁZ. Ez a legelső szó, amely elhangzik : az előadást végig kézben tartó játékmestertől és narrátortól, Balogh Jánostól. Mintha az élet-halál urának teremtő hangja szólna: legyen színház - és lesz színház. Létrejön, a szemünk láttára: a föltáruló kulisszákkal, az ezernyi tárggyal, a kézi meghajtású türkizkék hullámveréssel - külön tiszteletkör a a műszaknak, a kellékeseknek -; a szó legmélyebb értelmében végig jelen lévő zenekarral. De nemcsak a szemünk láttára jön létre, hanem velünk és általunk is: a premierközönség (felnőtt és/vagy gyerek) azonnal, mintegy varázsütésre, belemegy a játékba. Aztán amikor a záróképben az összes szereplő a filmvásznon nyüzsgő autók felé fordul, egy pillanatra újra fölmerül a fűszeresnél rajzó méhek tánca: itt a happy end sem olyan . A kis lord leveszi aranyhaját - és Grünwald Dávid meghajol a társulat koszorújában.Végül az a szőke paróka ott marad középen a színen: volt-nincs színház. De lesz megint. Legyen.

(A kis Lord - a WS Színház előadása az MMIK-ban. Jelmez: Bánki Róza, díszlet: Perovics Zoltán, zeneszerző: Melis László, korrepetitor: Falusi Anikó, ügyelő: Juhász Ádám, rendezőasszisztens: Kovács Nóra. Írta és rendezte: Jeles András.)

(A kis Lord - a WS Színház előadása az MMIK-ban. Jelmez: Bánki Róza, díszlet: Perovics Zoltán, zeneszerző: Melis László, korrepetitor: Falusi Anikó, ügyelő: Juhász Ádám, rendezőasszisztens: Kovács Nóra. Írta és rendezte: Jeles András.)

(A kis Lord - a WS Színház előadása az MMIK-ban. Jelmez: Bánki Róza, díszlet: Perovics Zoltán, zeneszerző: Melis László, korrepetitor: Falusi Anikó, ügyelő: Juhász Ádám, rendezőasszisztens: Kovács Nóra. Írta és rendezte: Jeles András.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!