Hírek

2016.10.21. 18:10

1956 - A gépipari szakközépiskolában alaposan fölkészültek a jubileumra

Szombathely - A gépipari szakközépiskola folyosóján ballonkabátos, nemzetiszín karszalagos fiatalok tűnnek föl, többek kezében fegyver. Nem filmforgatás van: az 1956-os forradalom és szabadság 60. évfordulójára emlékeznek.

Ölbei Lívia

Az emlékezés nem mindennapi módját választották a Szombathelyi Műszaki Szakképzési Centrum Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépiskolájában. A rendszerint gyorsan unalomba fulladó, a figyelmet nehezen ébren tartó mappás-ünnepélyes műsor meghallgatása helyett a diákok már körülbelül a tanév elején megkezdték a készülődést. Mind a 16 osztály hozzátett valamit a pénteki sikerhez: maketteket gyártottak, kutatómunkát végeztek, kiállítást rendeztek, dokumentumfilmeket forgattak, megszólítva a forradalom - családjuk és ismerőseik körében felkutatott - részeseit és tanúit. Négy dokumentumfilm készült - ezek jó szolgálatot tehetnek az elkövetkezendő években is.

Vers Botond a 12/C-ből, ő rajzolta meg Nagy Imre portréját. Azt mondja, pozitív személyiségnek tűnik a tragikus sorsú reformkommunista miniszterelnök - talán a szemüvege miatt

Minderről a magyar- és médiaszakos Károlyi Nórával váltunk szót a tárlók mellett, miközben az osztálytermekben különféle programok zajlanak: itt filmvetítés, ott élménybeszámoló. A testnevelésórákat áldozta be a tantestület az 1956-os projektnap kedvéért. Károlyi tanárnő hangsúlyozza: a személyes élmény és tapasztalás révén szerzett ismeretek rendszerint mélyebben beivódnak, ezért döntöttek a hagyománybontó emlékezés mellett.

És bár a középiskolában csak a 12. osztályosok találkoznak történelemórán 1956-tal feldolgozandó tananyag formájában, azért nem teljesen ismeretlen számukra ez a korszak: az általános iskolában már alkothattak némi fogalmat a 60 éve október 23-án kitört, november 4-én erőszakkal levert, megtorlásba forduló forradalom és szabadságharcról. Egyébként az egyéni kutatómunka lényegét Károlyi Nóra éppen abban látja, hogy a diákok a források használatát, kiválasztását, a feldolgozás módszereit gyakorolva maguk fedezzenek föl új összefüggéseket, maguk alakítsák ki a véleményüket. Így lehetséges, hogy a diktatúrában az alapvető szabadságvágyból táplálkozó 1956-os forradalom szépsége és heroizmusa mellett a forradalom másik arca: a lincselések durvasága is megjelenik az összegyűjtött anyagokban. A forradalom - és az emlékezések - rituáléjában kulcsszerepet betöltő Magyar Rádió épületének precízen kivitelezett makettje közelében (elvégre műszaki szakközépiskolában vagyunk) fedezzük föl a szintén precíz ceruzarajzot: Nagy Imre jellegzetes portréját. Ebben a pillanatban érkezik Vers Botond a 12/C-ből: pont ez az osztály vállalta a Magyar Rádió makettjének elkészítését. Ráadásul Botond egyéni feladatot is megoldott: egy jobbagyféltekés rajztanfolyam tapasztalataival felvértezve rajzolta meg Nagy Imre arcmását. Azt mondja, az egykori reformkommunista - ezért a forradalom leverése után kivégzett - miniszterelnök pozitív ember benyomását kelti; pontosan nem is lehet tudni, miért. Talán a szemüvege miatt . Hogy Botond szerint mi volt az 56-os forradalom? Egyfajta lázadás a rendszer ellen: a sajtószabadságért, a politikai foglyok kiengedéséért, az orosz csapatok kivonásáért. Botond fölkészültsége nem a véletlen műve: OKTV-re (Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny) készül éppen történelemből. Leginkább az I. és II. világháború haditechnikája érdekli. Ezen a ponton kapcsolódik össze a történelem iránti érdeklődés a gépipari szakközépiskolában megszerezhető műszaki ismeretekkel. Kollégistaként gyakran veszi igénybe a tervezéshez a diákok rendelkezésére bocsátott 3D-s nyomtatót.

Az 1956-os forradalomban kulcsszerepet játszó Magyar Rádió épületének makettje osztálymunkában készült

Ezen a forradalmi péntek délelőttön pedig szívesen hallgatta volna tovább Vitéz Fonyódi László, a szombathelyi Honvéd Hagyományőrző Egyesület elnöke élménybeszámolóját 1956 eseményeiről. De nincs mese, menni kell: kezdődik a matek. Csak előbb maroknyi ballonkabátos csapat állja el az utat az iskola folyosóján. Többek kezében fegyver. Rohannak az 1956-os forradalomba: szerepet játszó ártatlan gyerekek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!