Hírek

2006.07.28. 02:27

Mai és múltidéző

Nagysimonyi (br) - Vönöckön élő házaspár, Berta István és Sipos Ágnes kerámiáiból látható bemutató a nagysimonyi kultúrházban.

Mórocz Zsolt

A szegedi születésű Berta Istvánt és a budapesti születésű Sipos Ágnest a fazekasság iránti érdeklődés, a kerámiakészítés hozta össze. A találkozásból életre szóló kapcsolat lett. A családalapítás, a gyereknevelés igénye, a mesterség hagyományainak tudatos vállalása, gyakorlása falusi letelepedésre ösztönözte a házaspárt 2001-ben Vönöckön vásároltak házat. A környéken hamar ismertté váló művészpárt Szabó Szilvia, a nagysimonyi kultúrház vezetője mutatta be július 23-án a közönségnek. A nándorfehérvári évfordulót köszöntő faluban ez a kiállítás is része volt az ünnepségnek.

A hagyománykövetés és a művészi alkotás igénye párhuzamosan van jelen Berta István és Sipos Ágnes munkásságában. Berta Istvánról elmondta a kultúrház vezetője, hogy fiatalon elsajátította a fazekasság alapjait, megtanulta a formázást, a hagyományos, fás égetést. Kicsit szobrászkodott, megismerkedett a gipszforma-készítéssel, az öntési technikákkal. Dolgozott Németországban, járt tanulmányúton Franciaországban. Tagja a tokaj-hegyaljai mesterek népművészeti egyesülésének. Sipos Ágnes felnőttként döntött úgy, hogy kitanulja a fazekasságot, szakoktatói képesítést is szerzett. Eközben Berta Istvánban társra és mesterre talált. Életük, szakmai programjuk összefonódott. A népi fazekasság hagyományait ismerik, új formákkal, motívumokkal gazdagítják, szívesen kalandoznak az iparművészet felé. Kávéskészletek, dísztárgyak, szobrok jelzik érdeklődésük sokféleségét.

Szakmai erőpróbának, kihívásnak tekintették, hogy hagyományos, fás tüzelésű kemencékben égessék ki munkáikat. (A fazekasok, keramikusok többsége évtizedek óta elektromos kemencékben éget.) A Vönöckön letelepedett művészek házuk udvarán meg-építették a fás kemencét, amelyre vágytak.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

A hagyománykövetés és a művészi alkotás igénye párhuzamosan van jelen Berta István és Sipos Ágnes munkásságában. Berta Istvánról elmondta a kultúrház vezetője, hogy fiatalon elsajátította a fazekasság alapjait, megtanulta a formázást, a hagyományos, fás égetést. Kicsit szobrászkodott, megismerkedett a gipszforma-készítéssel, az öntési technikákkal. Dolgozott Németországban, járt tanulmányúton Franciaországban. Tagja a tokaj-hegyaljai mesterek népművészeti egyesülésének. Sipos Ágnes felnőttként döntött úgy, hogy kitanulja a fazekasságot, szakoktatói képesítést is szerzett. Eközben Berta Istvánban társra és mesterre talált. Életük, szakmai programjuk összefonódott. A népi fazekasság hagyományait ismerik, új formákkal, motívumokkal gazdagítják, szívesen kalandoznak az iparművészet felé. Kávéskészletek, dísztárgyak, szobrok jelzik érdeklődésük sokféleségét.

Szakmai erőpróbának, kihívásnak tekintették, hogy hagyományos, fás tüzelésű kemencékben égessék ki munkáikat. (A fazekasok, keramikusok többsége évtizedek óta elektromos kemencékben éget.) A Vönöckön letelepedett művészek házuk udvarán meg-építették a fás kemencét, amelyre vágytak.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

A hagyománykövetés és a művészi alkotás igénye párhuzamosan van jelen Berta István és Sipos Ágnes munkásságában. Berta Istvánról elmondta a kultúrház vezetője, hogy fiatalon elsajátította a fazekasság alapjait, megtanulta a formázást, a hagyományos, fás égetést. Kicsit szobrászkodott, megismerkedett a gipszforma-készítéssel, az öntési technikákkal. Dolgozott Németországban, járt tanulmányúton Franciaországban. Tagja a tokaj-hegyaljai mesterek népművészeti egyesülésének. Sipos Ágnes felnőttként döntött úgy, hogy kitanulja a fazekasságot, szakoktatói képesítést is szerzett. Eközben Berta Istvánban társra és mesterre talált. Életük, szakmai programjuk összefonódott. A népi fazekasság hagyományait ismerik, új formákkal, motívumokkal gazdagítják, szívesen kalandoznak az iparművészet felé. Kávéskészletek, dísztárgyak, szobrok jelzik érdeklődésük sokféleségét.

Szakmai erőpróbának, kihívásnak tekintették, hogy hagyományos, fás tüzelésű kemencékben égessék ki munkáikat. (A fazekasok, keramikusok többsége évtizedek óta elektromos kemencékben éget.) A Vönöckön letelepedett művészek házuk udvarán meg-építették a fás kemencét, amelyre vágytak.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

Szakmai erőpróbának, kihívásnak tekintették, hogy hagyományos, fás tüzelésű kemencékben égessék ki munkáikat. (A fazekasok, keramikusok többsége évtizedek óta elektromos kemencékben éget.) A Vönöckön letelepedett művészek házuk udvarán meg-építették a fás kemencét, amelyre vágytak.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

Szakmai erőpróbának, kihívásnak tekintették, hogy hagyományos, fás tüzelésű kemencékben égessék ki munkáikat. (A fazekasok, keramikusok többsége évtizedek óta elektromos kemencékben éget.) A Vönöckön letelepedett művészek házuk udvarán meg-építették a fás kemencét, amelyre vágytak.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

Munkáikból néhány jellegzetes darabot állítottak ki Nagysimonyiban. Az előcsarnokban a gyermekekről készült portrék, a modern formájú, iparművészeti igényű használati tárgyak kaptak helyet (kávéskészletek, kaspók, vázák). A nagyteremben a hagyományos fazekasság megújításának termékeiből látható válogatás cserépkályha-elem, mázas edény, lakodalmas fazék, lábakon álló lábas.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

A kultúrházban ma estig még látható a kiállítás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!