2007.06.05. 02:29
Trükkös távoltartás
Megyei körkép - Miután fizetőssé váltak egyes főútszakaszok, a leleményesebb fuvarozók új útvonalakat kerestek - a kamioninváziótól szenvedő települések száma megsokszorozódott. Most súlykorlátozó táblákkal próbálják távol tartani a nyolckerekűeket.
A drasztikus emelkedés április 1-jétől kezdődött - ekkor lépett érvénybe az egyes főútszakaszokat a 12 tonnánál nehezebb (D4-es kategóriába tartozó) teherautók számára fizetőssé tevő kormányhatározat. Vas megyében négy ilyen szakaszt tábláztak ki, és ellenőriznek folyamatosan az autópálya-kezelő videokamerás, mobil ellenőrző egységei.
Az elmúlt két hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy a D4-es kategóriájú járművekkel közlekedő fuvarozók között viszonylag alacsony, 0,5-1 százalékos a bliccelők aránya. Mivel az ellenőrzési eljárás körülményes és időigényes, nincs még hozzáférhető adat a büntetések számára vonatkozóan. Akit azonban matrica nélkül filmeznek le fizetésköteles útszakaszon, legkésőbb hatvan napon belül megkapja a fizetési felszólítást. Ha azután 15 napon be-lül kiegyenlíti a számláját, csak 75 ezer forintja bánja, ha azonban tovább halasztja, 312 ezer 500-ra nő a tarifa.
Bliccelni tehát nemigen éri meg. Kerülni annál inkább... Ki is használták ezt a fifikásabb kamionosok a kezdeti időszakban.
Mivel eredetileg Egyházasrádóc Körmend felőli végén volt a tábla, a jobb helyismerettel rendelkező, megyeszékhely felől érkező sofő-rök közül sokan egyszerűen lekanyarodtak a 86-os régi nyomvonalára - a települé-sen keresztül kerülték meg az azt tehermentesítő, díjköteles szakaszt.
- Bementem a közúti igazgatósághoz - meséli Sőre Zoltán polgármester -, kértem, helyezzék át a fizetős útszakasz kezdetét a falu Szombathely felőli végére, ne tudják megkerülni. Közel egy hónapos átfutási idővel, sürgetésemre meg is tették. A falun belül emellett célforgalom- és súlykorlátozó táblákat helyeztünk ki, így védekeztünk a helyi ügyeskedők ellen. Egyelőre úgy tűnik, eredményesen.
Április közepén több olyan település is szembesült a kamionforgalom árnyoldalaival, amelyeket eddig a teherautókkal együtt a probléma is elkerült. Ikervár, Meggyeskovácsi, Zsennye, Püspökmolnári, Rábahidvég és Rum elöljárói kétségbeesetten keresték a kamioninvázió elleni védekezés lehetőségeit.
- Táblák kerültek a bevezetőutakhoz, amik tiltják a 12 tonnánál nehezebb kamionok áthaladását - mondja Németh László, Rum polgármestere -, ez valamennyire megfogja őket. Sárvár irányából azonban még szigorúbb ellenőrzésre lenne szükség, mert onnan bizony be-bejönnek a kamionok, visszafordulni meg nem tudnak.
Már elbírálási fázisban van az autópálya-kezelő tíz új, kamerás gépjármű beszerzésére kiírt tendere. Ezek az autók kifejezetten a fizetős főútszakaszokat ellenőrzik majd, így még alacsonyabbra szorulhat a bliccelők száma.