2007.09.26. 02:28
Keserű tanársors
<b>Megyei körkép</b> - Egy felmérés szerint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országai között a magyar pedagógusok óraszáma és bére a legalacsonyabb. Szakemberek szerint a felmérés során nem vették figyelembe a tanárok kötelező feladatait.
Nemrég tették közzé a több mint ötven OECD-ország oktatási adatait tartalmazó Oktatási körkép 2007 című tanulmánykötetet, melyből kiderül, hogy a magyar diákoknak a külföldi társaikhoz képest kevesebb időt kell az iskolapadban eltölteniük: 7 és 14 éves ko-ruk között 6139 órán vesznek részt, miközben az OECD-átlag 6898 óra. A tanulmány szerint a tanárok is kevesebbet dolgoznak egy héten: az alapfokú oktatásban évi 777 órát kell tartaniuk, miközben az OECD-átlag 803 óra, felső tagozatban és középiskolában pedig évi 555 órájuk van, szemben a 707, illetve 664 órás átlaggal. Hazánkban 1996 és 2005 között megduplázódtak ugyan a tanári bérek, ennek ellenére ezek még mindig a legalacsonyabbak az OECD-ben. Magyarországon a minimális végzettségű és 15 év tapasztalattal rendelkező tanítók és tanárok évi 15 ezer 622 amerikai dollárnak (2,7 millió forintnak) megfelelő összeget keresnek, az OECD-átlag 37 ezer 603 dollár (6,6 millió forint). Hazánkénál még Izraelben is jobban keresnek a tanárok, a legjobban pedig Luxemburgban ismerik el a pedagógusok munkáját.
Hargitai Viktória, a Pedagógusok Szakszervezetének Vas megyei titkára szerint nem valós a felmérés, ugyanis az összehasonlításnál nem vették figyelembe a tanárok kötelezettségeit.
- Külföldön a pedagógusok tanórán kívüli feladatai is beleszámítanak a kötelező óraszámba, itthon ez nem így van, ezért nem teljesen hitelesek a felmérés adatai - fejtette ki a titkár.
- Magyarországon egy tanárnak nem csupán a 22 kötelező óráját kell letanítania, hanem negyven órát dolgozik hetente. Ebbe szeptembertől, a közoktatási törvény módosítása óta beleszámít a kötelező továbbképzés, a családlátogatás, a hátrányos helyzetű tanulókkal való külön foglalkozás, a gyermekvédelem, a pályaválasztási tanácsadás és a közművelődési tevékenységek - könyvtár-, múzeum-, színházlátogatás - is. Ez azonban még nem jelenik meg a statisztikában
A titkár azt is elmondta, hogy jelentős különbség van a magyar, illetve a fejlettebb országok tanárainak munkakörülményei és -feltételei között is, egyebek mellett például a tantermek felszereltségében, s ez sincs feltüntetve a felmérésben.
Az OECD-államokon belül Luxemburgban fizetik a legjobban a pedagógusokat