Hírek

2009.07.27. 15:48

Polgármesteri zűrök: fegyelmi a vezető ellen és a tisztség megszüntetése

Budapest - Az utóbbi időkben Fóton és Vácon került szembe egymással polgármester és képviselő-testület - az MTI megnézte, milyen módon folytatható fegyelmi eljárás a településvezetők ellen.

MTI

A váci képviselő-testület július 9-én felfüggesztette tisztségéből és fegyelmit indított Bóth János MSZP-s polgármester ellen. Július 22-én pedig ismét fegyelmi eljárást indított ellene a testület, arra hivatkozva, hogy munkája kapcsán újabb szabálytalanságokra derült fény.
    
A fóti képviselők többsége július 15-én szavazta meg, hogy induljon fegyelmi eljárás Mádly Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester ellen, múlt pénteken pedig úgy döntött, hogy a fegyelmi eljárás végéig - legfeljebb 30 napra - felfüggeszti a munkavégzés alól. Mádly Zsolt tudatta: nem fogadja el az ellene indított fegyelmi eljárásról, illetve a munkájából való felfüggesztésről szóló többségi testületi határozatot.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) szerint az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg, a képviselő-testületet a polgármester képviseli. A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit, a polgármester munkáltatói jogait a képviselő-testület gyakorolja. Az Ötv. indoklása szerint a helyi önkormányzás zavartalanságának fenntartása, feltételeinek biztosítása a helyi képviselőtestületnek és a polgármesternek egyaránt alkotmányos kötelessége. 
    
A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény szerint fegyelmi vétséget követ el a polgármester, ha tisztségéből, illetve foglalkoztatási jogviszonyából eredő kötelezettségét vétkesen megszegi. A polgármesterrel szemben kiszabható fegyelmi büntetés lehet megrovás, meghatározott kedvezmények és juttatások csökkentése, illetőleg megvonása, valamint illetményének, tiszteletdíjának legfeljebb 20 százalékkal történő csökkentése. 
   
A polgármester ellen a fegyelmi eljárást a képviselő-testület rendeli el, a képviselő-testület tagjának, bizottságának vagy a közigazgatási hivatalnak a kezdeményezésére. A fegyelmi eljárás során vizsgálatot kell tartani, erre a képviselő-testület tagjai közül háromtagú vizsgálóbizottságot kell megbízni. A száznál kevesebb lakosú községekben a fegyelmi vizsgálatot a képviselő-testület folytatja le.
    
A vizsgálóbizottságnak a megbízását követő 30 napon belül le kell folytatnia a vizsgálatot, ennek keretében meg kell hallgatnia a polgármestert. A vizsgálóbizottság a vizsgálat lezárását követő nyolc napon belül elkészíti a jelentését és a vizsgálóbizottság elnöke a jelentés elkészítését követő 15 napon belüli időpontra - a jelentés egyidejű megküldésével - összehívja a képviselő-testület ülését, amelyen érdemben döntenek a polgármester fegyelmi ügyében. 
    
A törvény szerint a polgármester foglalkoztatási jogviszonyát a fegyelmi eljárás ideje alatt fel lehet függeszteni. A felfüggesztő határozat ellen a polgármester 8 napon belül eljárást kezdeményezhet a megyei (fővárosi) bíróságnál, a bíróság pedig 8 napon belül dönt a felfüggesztés fenntartásáról vagy megszüntetéséről. A bírósági határozat ellen külön fellebbezésnek nincs helye.
    
A polgármester a tisztségéből eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért anyagi felelősséggel tartozik: szándékos károkozás esetén a teljes kárt köteles megtéríteni, gondatlan károkozás esetén egyhavi illetménye, illetőleg tiszteletdíja erejéig felel. 
    
A fegyelminél súlyosabb szankció a polgármesteri tisztség megszüntetése. Az Ötv. szerint a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén a képviselő-testület - minősített többséggel, vagyis a megválasztott képviselők több, mint felének igen szavazatával hozott határozata alapján - keresetet nyújthat be a bírósághoz a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében. Egyidejűleg kérheti a polgármesternek e tisztségéből történő felfüggesztését is. A bíróság a keresetet soron kívül bírálja el.
    
A törvény nem definiálja a sorozatos törvénysértő tevékenység, mulasztás fogalmát, a Legfelsőbb Bíróság gyakorlata azonban iránymutató. Egyik ítéletében a Legfelsőbb Bíróság elvi éllel mutatott rá arra, hogy az önkormányzati jogok védelme érdekében a bíróságnak meg kell szüntetnie az olyan polgármester tisztségét, aki az önkormányzati feladat- és hatásköröket ellátó képviselő-testület határozataival szembehelyezkedve végzi tevékenységét, és nem képes a testülettel együttműködni. Ez olyan sorozatos törvénysértés, mulasztás, amely megalapozza a tisztség megszüntetését.
    
Az Ötv. szerint a képviselő-testület a megbízatásának lejárta előtt név szerinti szavazással, minősített többségű döntéssel kimondhatja a feloszlását. A képviselő-testület az új képviselő-testület alakuló üléséig, a polgármester az új polgármester megválasztásáig ellátja feladatát, gyakorolja hatáskörét. A képviselőtestület feloszlása nem mondható ki a választást követő 6 hónapon belül, illetve az általános önkormányzati választásokat megelőző év októberétől.
   

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!