Hírek

2012.07.28. 08:36

Tilos kivetni csekkdíjat

Vas megye - A fogyasztóvédelmi törvény vasárnaptól hatályos módosítása szerint a közszolgáltatást végző cégek nem számíthatnak fel pótdíjat azért, ha valaki sárga csekkes befizetéssel egyenlíti ki a számla ellenértékét.

Kiss Tamás/Vas Népe

A Magyar Közlöny 63/2012-es számában jelent meg a 2012. évi LV. törvény, a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény módosítása. A július 29-étől hatályos új szabályozás jelentős változásokat hozott. Ezek egyike, hogy az új törvény szerint a természetes személyek mellett a békéltető testületre vonatkozó szabályok alkalmazásában a külön törvény szerinti civil szervezetek, egyházak, társasházak, lakásszövetkezetek, mikro-, kis- és középvállalkozások is fogyasztónak minősülnek. Mint érdeklődésünkre a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét vezető Szilágyi Ildikó elmondta: a fogalomváltozással bővült azok köre, akik a bírósági eljárás alternatíváját jelentő, de a bíróságnál gyorsabb és olcsóbb vitarendezési módot választhatják. Mostantól a sok fogyasztót egyszerre megjelenítő társasház is fordulhat békéltető testülethez, sőt a kkv-k is rendezhetik itt vitájukat.


 A törvény módosítása alapján a közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások a számla (Posta Elszámoló Központon keresztüli) sárga csekkes készpénzbefizetéssel történő kiegyenlítése miatt nem számíthatnak fel külön (csekk)díjat, és főszabályként immár a papír alapú számla adása is kötelezően ingyenes. (Az indoklás szerint e szabály a fogyasztók tájékoztatásához fűződő jogát erősíti. A csekkdíj tiltása összehasonlíthatóvá teszi az árakat, hiszen a fogyasztó biztos lehet benne, hogy a szóba jöhető vállalkozásoknál nincs ilyen jellegű rejtett díj, és azt utólag sem vetik ki, így vagyoni érdekei sem sérülnek.)

A törvény alapján az eladási árat és az egységárat, illetve - határon átnyúló szolgáltatásnyújtás kivételével  -a szolgáltatás díját Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell feltüntetni. Mint arra Szilágyi Ildikó felhívta a figyelmet: nem fogadható el az a megoldás, hogy az üzlet bejáratánál tábla jelzi, hogy az árak forintban értendők, a termékek mellett pedig csak számok találhatók.
Ezek után pedig arról, hogy a vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát az eddigi három helyett immár öt évig köteles megőrizni, és azt kérésre az ellenőrző hatóságoknak bemutatni.
S ha már itt tartunk: a szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni. Újdonság viszont, hogy a személyesen elmondott mellett immár az egyéb módon, például telefonon, vagy Skype-on közölt panasz is szóbeli panasznak számít, így - figyelem! - erről is jegyzőkönyvet kell felvenni.

A törvény szerint nem számolhatnak fel pótdíjat a közműszolgáltatók abban az esetben, ha ügyfelük postai átutalással, azaz sárga csekkel kívánja rendezni számláját. Márpedig az elmúlt időszakban ezt közülük többen is megtették. Ennek azonban most vége: a tilalom egyebek között a víziközmű-, a távhő, elektronikus és hírközlési, valamint a villamosenergia- és földgázszolgáltatást nyújtó vállalkozásokra is kiterjed.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!