2012.11.16. 06:37
SETA - Szakmai fórumot rendeztek a szombathelyi megyeházán
Szombathely - A közösségi közlekedés és a SETA projekt volt a témája egy csütörtöki szakmai fórumnak a megyeházán.
A fórumot köszöntő Kovács Ferenc megyei elnök elmondta: jövő héten dönt az Európai Parlament - megvalósulása esetén - a térségünket is érintő M9-es útról. Ha pozitív lesz a döntés, a 20142020-as ciklusban megépülhet ez a fontos közlekedési tengely.
A SETA projekt 2010. december 15-én nyert el pénzügyi támogatást, így gyakorlatilag a 2011-2013-as időszakban működik. Fő céljait és kereteit Halmos Zóra, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség projektmenedzsere ismertette, majd a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd beszélt a közelmúltban eddig megvalósult fejlesztéseikről és a következő időszak terveiről.
Szakmai fórum a megyeházán
Hatodik alkalommal rendeztek közlekedési fórumot csütörtökön a megyeházán közlekedési szakemberek és számos érdeklődő jelenlétében. A téma a SETA (South East Transport Axis) projekt, illetve a térség közlekedés-fejlesztése volt.
A konferencia résztvevőit dr. Horváth Boldizsár, a Vas Megyéért Egyesület elnöke köszöntötte, majd Kovács Ferenc megyei elnök elmondta, jövő csütörtökön dönt az Európai Parlament a tervezett M9-es közlekedési folyosóról. Ha pozitív lesz a döntés, megvalósulhat a térségünk életét jelentőseb befolyásoló létesítmény még a 2014-2020-es ciklusban.
A SETA projekt 2010. december 15-én nyert el pénzügyi támogatást, így gyakorlatilag a 2011-2013-as időszakban működik. Fő céljait és kereteit Halmos Zóra, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség projektmenedzsere ismertette. A projektben hat ország közel tucatnyi partnerszervezete vesz részt, de megfigyelőként még ennél is több szervezet ott van. Feladatai közé tartozik a közlekedési hálózatelemzés, a közlekedési igények felmérése. Többen is kiemelték, jól vizsgázott az a bemutató vonat, amely Zágráb és Bécs között öt óra alatt tette meg a távot, de ez a menetidő tovább is csökkenthető.
A GYSEV Zrt. fontos partnere a projektnek, hiszen a térségben célul tűzte ki a közösségi közlekedés korszerűsítését - emelte ki Kövesdi Szilárd vezérigazgató. A szakember elmondta: 214 kilométernyi szakaszt vett át nemrég a cég a MÁV-tól, évente 7-8 százalékkal nő az utóbbi években az utasforgalom, a korszerűsített szakaszokon csökkent a menetidő. A közeljövő tervei között említette a Porpác_Mosonszolnok és a Szombathely_Zalaszentiván szakasz villamosítását. A cég 4 Flirt motorvonatot akar beszerezni, ezek a csendes, energiatakarékos szerelvények Szombathely és Sopron között fognak közlekedni. Ugyan Vas megyét nem érinti, de elmondta, tervbe vették a Győr és Sopron közötti szakasz kétvágányúsítását is, amely legkorábban 2016-ban valósulhat meg. Az eredmények között említette, hogy az átvett szakaszokon korszerű utas-tájékoztatási rendszert építettek ki.
Dr. Helmut Meelich, az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság szállításügyi szakértője magyar nyelvű előadásában kifejtette: 2050-re 80 százalékkal nőni fog a vasúti szállítás iránti igény, és 300 kilométernél nagyobb távolságra történő szállítás esetén a vasút a racionális választás. Elmondta: a közösségi közlekedésen belül kiemelt feladat a nagy sebességű vasútvonalak harmonizációja Európán belül, szintén megoldásra vár a kikötő-szárazföld, illetve Európa-Ázsia vasúti kapcsolat összehangolása. Molnár Miklós, Szombathely alpolgármestere a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai kibontakozó térségi együttműködés aktualitásairól beszélt, majd Tóthné Temesi Kinga a közösségi közlekedés integrációjáról.