Hírek

2013.06.04. 15:08

Zsákutcában a fuvarozók?

A parlament döntése szerint a megtett úttal arányos díjat (e-útdíjat) a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elseje után. Sok fuvarozó emiatt tönkremehet.

Kiss Tamás

A rendelet-tervezet tengelyszámtól függően határozza meg a fizetendő (gyorsforgalmi úton 49,90 forinttól 108,38 forintig, főúton 21,23 forinttól 67,70 forintig terjedő) infrastruktúra díjat, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó (0,8-1,2) tartozik, a szorzat adja az útdíj mértékét.

A díj továbbá függ a napszaktól, az évszaktól és az út által érintett területtől is. Az elmaradott területek megközelítése olcsóbb, csúcsidőben viszont drágább lehet a díj. Az útdíjat nemcsak a kocsikba szerelt fedélzeti eszköz közbeiktatásával lehet megfizetni, hanem előre megváltott viszonylati jeggyel is.

A rendszert országosan 74 helyen kamerákkal ellenőrzik majd, illetve rendszerbe áll 45 ellenőrző és 50 mobil bírságoló autó is. A kormányhatározat értelmében az ellenőrzést a rendőrség feladatai közé sorolták át. A jogosulatlan úthasználatot közigazgatási bírsággal szankcionálják.

A fuvarozók szerint az e-útdíj  körül még mindig nagyon sok a bizonytalanság, ami viszont biztos: július elején mindenképpen bevezetik (Fotó: Benkő Sándor)



A kormányzati kompenzációs csomag részeként csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, az e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, továbbá az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel konstrukció kerül kialakításra. 

Krémin Imre fuvarozó vállalkozó, a vasi IPOSZ elnökségi tagja szerint az e-útdíj bevezetése ezzel együtt is nagyon sok, kevéssé tőkeerős kisebb vállalkozás végét jelentheti. Ennek oka egyrészt az, hogy az újonnan jelentkező (méghozzá tetemes) költségeket aligha tudják majd az amúgy is rendkívül nyomott áraikban (főként a futó éves szerződések esetén) érvényesíteni, másrészt az is problémát jelent, hogy az útdíjat július elsejétől előre kell megfizetni.

Márpedig ennyi pénzt a szektor nem képes előteremteni.  Krémin Imre elmondta, az EU-ban az útdíjat utólag, két héttel a fuvar után számlázzák ki, s 15 napos határidővel kell megfizetni, nagyjából akkor, amikorra a fuvardíj befolyik a vállalkozóhoz.  "Nálunk előre kell majd kifizetni az útdíjat, a leszámlázott fuvar ellenértéke viszont gyakran csak 40-90 napra érkezik meg a vállalkozóhoz, s ez komoly likviditási problémát jelent" - közölte Krémin Imre, aki fájlalja, hogy alig egy hónappal a rendszer bevezetése előtt még nem tudni pontosan, mely útszakaszokra milyen díjat kell fizetni.

A kormány által bejelentett forgóeszköz hitelnél nem tudni, hogy miként fog működni, kik, s milyen átvilágítás után juthatnak majd hozzá, véli Krémin Imre, aki szerint az előre megváltott viszonylati jegyek kiötlői aligha lehettek szakmabeliek. Ez esetben ugyanis tudhatták volna, a fuvarozó gyakran menet közben értesül a célirány megváltozásáról, például Szombathelytől már jó pár kilométerre arról, hogy mégsem Székesfehérvárra, hanem Pécsre kell mennie. Mi történik ilyenkor a megvett vonaljeggyel? 




 


Krémin Imre vállalkozó, IPOSZ-vezető szerint az útdíj bevezetése körül továbbra is nagyon sok a nyitott kérdés, reményei szerint a június 17-ére Szombathelyre, a kamarába tervezett fuvarozói fórumon az illetékesek ezekre - két héttel az e-útdíj bevezetése előtt - már érdemi választ tudnak majd adni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!