2013.08.27. 16:00
Nyeregbe diákok, magyarok!
A kormány el szeretné érni, hogy újra lovas nemzet legyen a magyar. Milyen lehetőséget kínál a Nemzeti Lovas Program?
Kincsem - Nemzeti Lovas Program legsikeresebb magyar versenylóról elnevezett programot számos szakember dolgozta ki, köztük volt a szombathelyi születésű híres díjlovagló, Dallos Gyula is. A kormány ebben határozta meg célként a lóhasználat és a lovas tevékenység feltételeinek javítását, fejlődési pályára állítását. A program összefogja azokat az intézkedéseket, amelyek elősegítik a lovaságazat fejlesztését , a lovaskultúráét, lovasturizmusét és a lótenyésztését , valamint előre viszi a lovasterápiát, a lóversenyzést, a lovas sportokat.
Szakemberek szerint a lovaságazat fejlesztése hozzájárulhat új munkahelyek teremtéséhez, a vidékfejlesztéshez, az ország turisztikai vonzerejének növeléséhez, az ország-kép javításához. No meg a gyerekek egészségéhez is.
Bemutató a kőszegi evangélikus szakképző iskolában, ahol régiónk lovas szakembereit képezik (Fotó: Kiss Teodóra)
Miért érdemes lovagolni a gyerekeknek? Mire jó ez? A kormány el akarja élni, hogy Magyarország Európa legnagyobb lovasközpontjává váljon. Kincsem - Nemzeti Lovas Program: a kultúránkban mélyen gyökerező lovak iránti szeretet feltámasztására a program beviszi a lovaglást az iskolákba. Híradások szerint szeptembertől 180–200 általános iskola 3., 4. és 5. osztályától kezdődnek a lovas testnevelésórák, a lovaskultúra oktatása, amely történeti, élettani, tartási, takarmányozási, gondozási, ápolási ismereteket tartalmazó elméleti képzést is nyújt.
– Gyermekeink számára fontos, hogy megismerkedjenek és barátságot kössenek a lóval – ezt hangsúlyozza mindegyik szakember, akinek véleményét kikértük. – Élő kapcsolatunk van a szombathelyi lovasiskolával. Nálunk egy csoporttal már a tavalyi tanév végén elindult a program, nyertünk pénzt az innovatív iskolák pályázatán – mondja Sátory Károly, a Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola igazgatója.
Kiderül, ő maga is lovagol. Mindig vonzódott az állatokhoz, de már felnőttként, a hegyfalui iskola igazgatójaként kezdett lovagolni. – Együttműködési szerződést kötöttünk az itteni lovardát vezető Gruber Ákossal, akit nagyon szeretnek a gyerekeink, többen már régóta járnak hozzá lovagolni – mondja el dr. Barityné Házi Ottilia, a csepregi általános iskola igazgatója.
– 150 millió forintos pályázatot nyújtottunk be, ami az egész iskola lovagoltatását tenné lehetővé heti két testnevelés órán. – Sok gyerek jár hozzám lovagolni, de csak a napokban fejeződik be a fedett lovarda építése, így jövőre tudnánk beindítani az iskolával a lovaglós testnevelési órákat – közli a vasvári Káldi Zoltán. A régió képzési lovasközpontjának számító kőszegi evangélikus mezőgazdasági középiskola tanárától, dr. Mentes Katalintól sokféle érvet hallunk amellett, miért jó a lovaglás a virtuális világtól elvarázsolt gyerekek számára.
– Csodálatos sport a lovaglás. Kitartásra, állóképességre nevel, megtanulják a törődés, a gondoskodás, a rendszeresség fontosságát. A lovakkal törődni kell mínusz 14 és plusz 38 Celsius-fokban is. Mindemellett rendkívül jól megmozgat sokféle izomzatot. Ha majd odáig eljutnak, hogy önállóan tudnak lovagolni, akkor terepen a természet szépségeit is felfedezik.
Katalin azt is elmondja: aki szereti a kutyát, macskát, nem feltétlenül szereti a lovat. Arra születni kell. Megemlít még egy fontos körülményt: – Ma nagyon piacképes tudás a lovagoltatás. Az utóbbi években állandóan hívnak bennünket nyugatról azzal, ajánljunk nekik szakembereket. Másrészt, tapasztaljuk, hogy érettségizett diákok visszairatkoznak hozzánk, lovásznak tanulnak. Tudják, Europass bizonyítványt kapva biztos megélhetésre nyílik lehetőségük külföldön.