Hírek

2013.11.07. 14:10

Elérhető közelségbe került a gyorsforgalmi út megépítése

Hegyfalu - Lakossági fórumon ismertették a beruházók és kivitelezők a Hegyfalut elkerülő M86-os gyorsforgalmi út építésének körülményeit. Bár már az alapkövet is letették, a falusiak kissé még mindig szkeptikusak a megvalósítást illetően.

Simon Erzsébet

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., mint beruházó, a Colas Út Zrt., mint kivitelező, és az Eco-Tech Kft., mint a beruházás műszaki ellenőre képviselői lakossági fórumon ismertették kedden az M86-os gyorsforgalmi út Hegyfalut elkerülő szakaszának paramétereit és a munkák várható menetét. A művelődési házban összegyűlteket Kálmán József polgármester köszöntötte, s mint mondta, a lakosság nagy várakozással tekint a beruházás elé, mivel talán elérhető közelségbe került a várva-várt elkerülő út megépítése.

Kisgyőri Rudolf (balról a harmadik) térképen mutatja az M86-os út települést elkerülő szakaszát. Fotó: Simon Erzsébet

Kisgyőri Rudolf, a kivitelező Colas Út Zrt. képviseletében tájékoztatta a jelenlévőket a megépítendő pályaszakasz hosszáról, a kialakítandó műtárgyak számáról, a tervezett vasúti kereszteződésekről. Jelezte, hogy az idei évben várhatóan a terület előkészítését tudják elvégezni, úgymint a lőszermentesítés, bontási és irtási munkák. Az időjárás függvényében kora tavasszal kezdődhet a beruházás látványosabb része. A munkát várhatóan 2015. szeptemberében fejezik be, a jelenlegi megbízásuk a 84-es főút (Sopron-Sárvár) keresztezéséig szól, melynek átépítése szintén ennek a munkaszakasznak a részét képezi. Tájékoztatta a helyi gazdákat, hogy mintegy tíz kilométeres mezei út épül, amely garantálja a földterületek megközelíthetőségét.

Rudolf Tamás, a beruházás műszaki ellenőre az esetlegesen felmerülő problémákkal kapcsolatban kifejtette: reményei szerint pozitív munkakapcsolat alakul ki az útépítésen dolgozók és az itt élő emberek közt. Kérte a jelenlévőket, hogy a problémáikkal azonnal keressék meg a munkatársait, vagy a volt önkormányzati hivatalban helyet kapott kivitelezőket, akik folyamatosan jelen lesznek a beruházáson. Megnyugtatta a környező ingatlanok tulajdonosait, hogy a munkák során birtokháborításra nem kerül sor, hiszen a kisajátított terület méretében nagyobb, mint az útpálya. Ha műszaki okok miatt mégis szükségessé válik idegen terület igénybevétele, az a jogszabályokban rögzített bérleti és kártalanítási szabályok mellett, a tulajdonossal kötött szerződés alapján lesz lehetséges.

A NIF képviseletében Németh Kornél arról tájékoztatott, hogy a beruházáshoz szükséges engedélyek rendelkezésre állnak, a munkaterület átadása és az alapkőletétel megtörtént. Az anyagi fedezet is megvan, így nincs akadálya a projekt megvalósításának.

Természetesen a helyiek is szót kaptak

Balogh József a gazdák képviseletében a Kőris patak hídjaira hívta fel a figyelmet, melyek valószínűleg nem bírják majd a szállítással kapcsolatos terhelést. Problémát látott az igénybe veendő mezei utak ügyében is: jelezte, hogy az utak szélessége miatt valószínűleg taposási kár keletkezik. Gondot lát az osztatlan közös tulajdonú, vasútvonalon túl fekvő területek megközelíthetőségében: azokat nem csak egy vállalkozás használja, így óhatatlanul igénybe kell venni valakinek a parcelláját.

Kisgyőri Rudolf válasza: a hidak állapotát megvizsgálták, szó lehet azok megjavításáról, vagy ideiglenes áteresz elhelyezéséről. A szállításkor használandó utak esetében természetesen megkérik az út tulajdonosának engedélyét, és ezeket az utakat használatba vétel előtt és a projekt befejezésekor is rendbehozzák. Egy másik hozzászóló, Magyar József üdvözölte, hogy a projekt csaknem 20 év után eljutott idáig, de szkeptikus, mert a szombathelyi szakasszal is voltak gondok, csúszott is a beruházás pár évet. Hozzátette: hallani olyan híreket, hogy az M86-os a befejezés után fizetőssé válhat, és akkor a forgalom majd visszaterelődik a falvakba. Németh Kornél erre azt mondta, az útdíj bevezetésével fizetőssé vált a szállítás, de nem hiszi, hogy a kétszer két sáv helyett egy ugyanúgy fizetős szakaszon a falvakon átvezető utat választanák a kamionosok.

SZERINTEM

Sokan még most sem hiszik el, hogy talán nincs túl messze az idő, amikor újra élhetővé válik a falu. Mert nem zúgnak majd monstrumok a község főutcáján, s nem kell fertályórát várni arra, hogy a szemközti szomszédhoz sóért, hírekért átszaladjon valaki. Nem csoda, hogy kétkedőek a helyiek. A fórumot a polgármester azzal zárta: a kilencvenes évek első önkormányzati választása után a hivatalban egy 1974-ben kelt kiviteli tervre lelt. A dokumentum a 86-os út településen belüli korrekcióját tartalmazta. Reméli, az utódja két-három évtized múlva nem a mostani térképeket lobogtatja, s a falubeli kamionáradatról csupán legendák szólnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!