Hírek

2014.05.21. 16:10

Az úthálózat felülírhatja a határt

Szombathely - A határmenti közlekedésfejlesztésekről tartottak szerdán munkaértekezletet a Megyeházán.

Kozma Gábor

Egy tavaly aláírt osztrák-magyar egyezmény alapján belátható időn belül több új átkelőt nyitnak. Ezek a kishatárforgalmat bonyolíthatják majd le, összekötve a térség falvait. Kovács Ferenc megyei elnök üdvözölte a kezdeményezést és kifejtette: a határok rendjének természetes visszállítása a hidegháború igazi lezárása. A szervezők kíváncsiak voltak a szakemberek, a települési polgármesterek véleményére is.

A hallgatóság soraiban több település, közte Körmend és Kőszeg polgármesterét is felfedezhettük. De megjelenetek az útépítők, a tervező cégek képviselői is. Kovács Ferenc megyei közgyűlési elnök üdvözölte őket, fontosnak nevezve a témát. Amely a vasi és a burgenlandi egykori határátkelőhelyek, az ehhez vezető utak megújításáról szólt. Az elnök, aki egyben útügyi miniszteri biztos is, külön is kiemelte: ha visszaáll a régi, hidegháború előtti rend, újraélednek az egykori utak és átkelők, akkor a ma nagyon leterhelt főutakról a forgalom egy jelentős része áttevődhet, a leendő hálózat akár felül is írhatja a határt. Kijelentette: reális a lehetősége egy, Rohonc és Körmend közötti új nyomvonalú pálya megépítésnek, mintahogy hasonló a helyzet Szentgotthárd és Bajánsenye viszonylatában is. - Ezek a lépések már nagyon időszerűek. Az akarat adott, a tervezés elkezdődött - mondta.

Polányi Péter fejlesztési mérnök tájékoztatta a hallgatóságot a magyar-osztrák határmenti projektről, tőle jobbra Felméri Béla fővárosi útügyi szakember és Kovács Jenő megyei tanácsnok (Fotó: Ohr Ttibor)

Ezt követően Polányi Péter fejlesztési mérnök, a Közlekedésfejlesztési Kordinációs Központ munkatársa ismertette a kialakult helyzetet. Belga és holland példával kezdte, mondván: bár tudják az ott élők, hol van az államhatár, mégsincs megtorpanó topográfiai elem. Nincs sem zsákfalu, sem visszaforduló útszakasz. Ami még mindig jellemző hazánk nyugati részén is. Az említett országokban 1-4, nálunk 20-30 kilométerenként van átjárási lehetőség. Az osztrák és a vasi szakaszon rövid időn belül tovább léphetünk. Már tervezzük az új utakat és átkelőket, kikérve az adott kistérség vezetőinek véleményét is mondta. Kovács Jenő megyei tanácsnok részletesen szólt a vasi helyzetről, majd a hallgatóság kapott szót. Bebes István körmendi polgármester az iránt érdeklődött, hogy mi lesz a Pinkamindszent térségben lévő régi pálya sorsa. Ugyanis a nyomvonal eredeti visszaállítását ellenzik az osztrákok. Egy jogi elemre is felhívta a figyelmet. Kemestaródfa és az osztrák Lovatad közötti alsóbbrendű út újraépítésének adottak-e a feltételei, mivel a nyomvonal magánterületeken halad át.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!