Hírek

2014.12.10. 12:15

A Bécsbe ingázó magyarok közlekedése is megoldódna

Gyanafalva / Jennersdorf – A menetrendváltozást követően sincs biztosítva a gyors eljutás Bécsbe, panaszolják a dél-burgenlandiak. A térségből Magyarországon keresztül járnak az osztrák fővárosba az ingázók.

Vadas Lucia

A vágyuk egy rövidebb menetidő lenne. A rövidebb azt jelenti, hogy a két és fél órásnak is örülnének - a jelenlegi több mint háromórás helyett.

Ausztria keleti részén december 14-én lép életbe az új vasúti menetrend, és bár évek óta terítéken van a téma, most szerepel benne a gyors összeköttetés Jennersdorfból Magyarországon át Bécs felé.

A burgenlandi közlekedési koordinátor, Peter Zinggl a kinti helyi újságnak, a BezirksBlätternek pár napja úgy nyilatkozott, hogy "a magyar felekkel az intenzív megbeszélések ellenére sem sikerült még egyezségre jutnunk".

A konkrét cél, amit szeretnének elérni, hogy Gyanafalváról Kismartonba (Eisenstadtba) két, Bécsbe két és fél órára csökkenjen a menetidő. Nem a meglevő vonatok átszervezésével, inkább újakat állítatnának üzembe.

Az osztrák szakember úgy látja, mindenképpen szükség lenne egy olyan gyorsjáratra, amely Szombathelyen keresztül halad. (A csak osztrák területen haladó, észak-dél irányú vasúti közlekedés még nehézkesebb. Ennek legfőképp történelmi okai vannak: a mai napig a monarchia idején kiépített fővonalak és csomópontok a meghatározóak.)

A rátóti megállóhelyen sem szeretnének vesztegelni, akik az osztrák fővárosba igyekeznek (Fotó: Szendi Péter)

Zinggl – és persze az ingázók – azt nehezményezik, hogy bár vannak járatok, azok sok kisebb megállóhelyen megállnak, és egyáltalán nem tekinthetők gyorsvonatnak.

Persze, ahogy mondani szokás, van az a pénz. Az, hogy a kora reggeli órákban Sopron – Bécs felé, illetve este az ellenkező irányban két-két gyorsvonatot üzembe állítsanak, logisztikai problémát nem jelent. De kellene hozzá mintegy 2,5 millió euró. A GySEV-től Zingglék azt a választ kapták, hogy amint leteszik ezt a pénzt az asztalra, mehetnek a gyorsvonatok.

Insfrastruktúra szempontjából megfelel a Szentgotthárd – Szombathely – Sopron vonal az elképzeléseknek, hiszen a magyarországi szakasz villamosított, a vonatok akár 120 km/óra sebességgel is közlekedhetnek, a kocsik újak és kényelmesek.

Hogy mikor várhatóak konkrét eredmények, az még nyitott kérdés. Az osztrák kormányzat mindenesetre 2015 júniusáig szeretne megállapodni a magyarral a határon átnyúló közlekedési koncepcióról. A probléma pedig nem csak az osztrákokat érinti, hiszen rengeteg Vas megyei is napi szinten ingázik Bécsbe.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!