Hírek

2015.03.19. 11:34

Mégis lesz vasúti közlekedés Oberwart és Szombathely között?

Szombathely, Sopron - Újjáélesszék vagy felújítsák az Oberwart-Szombathely vasútvonal hiányzó szakaszait annak érdekében, hogy vonzerővel bíró vasúti forgalom indulhasson meg Friedberg, Oberwart és Szombathely vasútállomása között? A GrenzBahn határon átnyúló ETE-projekt (Ausztria-Magyarország Program) keretében az osztrák-magyar szakértői csoport javaslata az, hogy vágjanak bele.

Némethy Mária

Nagyon régóta tudjuk: a nyugati határszél gazdasági fejlődésének alapja a jó vasúti infrastruktúra. A vasút legalább 100 évre épül, a nyugati határszélen élők mobilitásának nélkülözhetetlen eszköze. A héten egy soproni konferencián kiderült, hogy a politikai akarat és a szakmai összefogás is megvan ennek fejlesztéséhez. A résztvevők a vasútfejlesztés nemzetközi, nemzeti és lokális hatásait elemezték.  Magyar Levente gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár a magyar kormány és a burgenlandi tartomány közötti jó kapcsolatot, Hans Niessl, Burgenland tartományfőnöke pedig a fejlesztések  szakmai megalapozottságát emelte ki.

Ez itt nem hiányzik. A GrenzBahn (azaz határvasút) környezetbarát, fenntartható és komfortos vasúti közlekedést akar kialakítani a térségben.  Az Európai Területi Együttműködés  Ausztria-Magyarország Programja keretében megvalósult, határon átnyúló közlekedési projekt partnerei a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség, a Bécsi Műszaki Egyetem Közlekedéstudományi Intézete, valamint Burgenland tartomány.

Ami a Friedberg-Oberwart-Szombathely vonalat illeti, több lehetséges változat közül olyan nyomvonal részletes vizsgálata történt meg, amely a burgenlandi oldalon lényegében a jelenlegi nyomvonalra épül, Schachendorfnál pedig egy újonnan kialakítandó határátkelési pontnál kapcsolódik a magyar szakaszhoz. A megépítendő vonal északi irányból csatlakozik a GYSEV meglévő vasúti pályájára a szombathelyi vasútállomáson.

E változat nagy előnye, hogy az üzemeltetési koncepció alapján egy óránál rövidebb menetidőt jelent a két végállomás – Friedberg és Szombathely – között, ami Bécs és Bécsújhely irányába az Aspangbahn meglévő vonataival való összekapcsolás („szárnykoncepció”) révén lehetővé teszi a vonatok továbbközlekedtetését. A menetrendi koncepció megmutatta továbbá, hogy a csomóponti helyzetnek megfelelően Szombathelyről óránként induló járatok érhetőek el, és a vonatok ezáltal Szombathelyen keresztül tovább közlekedhetnek Eisenstadt és Bécs irányába.

A megépítendő vonal északi irányból csatlakozna a GYSEV meglévő vasúti pályájára a szombathelyi vasútállomáson Fotó: Mehlhoffer Tamás

A változat várható költsége az osztrák szakaszon körülbelül 89 millió euró, a magyar szakaszon pedig 30 millió euró, ami 119 millió eurós összköltséget jelent. A vasútüzem várható költségeinek és bevételeinek összehasonlítása azt mutatja, hogy a beruházás gazdaságossági szempontból vállalható lehet.

Az „Institut für Höhere Studien”(IHS) pozitív eredménnyel értékelte a teljes projekt társadalmi és gazdasági hatásait. A költség-haszon elemzés megmutatta, hogy pozitív fiskális hatásokkal (2060-ig 309 millió EUR) és kedvező (2030-tól évi 97 millió EUR nagyságrendű) gazdasági hatásokkal lehet számolni. A közgazdasági előnyök egész Ausztriára értelmezhetők, miközben az elemzők a határon átnyúló európai hatásokat is figyelembe vették.

Ilyen kedvező következmény például vállalkozások idetelepülése, 2 ezer 246 új munkahely létrejötte, a települések lakosságának növekedése és a pozitív környezeti hatások. Az elemzés eredményei az egész projektre nézve nagy jelentőségűek, mivel megfelelő döntési alapot szolgáltatnak a projektnek az Európai Beruházási Bank, illetve az Európai Bizottság általi finanszírozása tekintetében.

Az IHS véleménye  röviden és velősen így foglalható össze: „Vágjanak bele!“

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!