Hírek

2015.04.17. 14:31

M8-as: álom vagy valóság a Vas megyei autópálya?

Autópálya Budapest és Rábafüzes között? Régi álom válna valóra, ha egyszer megépülne valóban az M8-as néven ismert, eddig csak térképen látott útvonal. Az egyeztetések folynak, Körmenden gondok is vannak a tervezéssel, ám mi részletesen utánajártunk annak, mennyi az esélye a megvalósulásnak, mikor készülhet el.

Szendi Péter

Mostanában többet hallunk az M8-as autópálya vagy autóút fejlesztéséről, mint azelőtt. Április elején a körmendi polgármester számolt be arról nekünk, milyen nehézségeket okoz az M8-as tervezése. A kedden bejelentett Zala megyei fejlesztések is az M8-as kivitelezésének meggyorsítását eredményezhetik.

Mindent megkérdeztünk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től az épülő M8-asról. A magyar állam és a NIF Zrt. beruházásában épülő út nem lesz autópálya, legalábbis egy jó ideig biztosan nem. Az építkezés jelenleg forráshiány miatt áll. Még 2011-ben úgy nyilatkoztak az útról, hogy az országot középen, keresztben átszelő M8-as autóútként épül meg, később pedig több szakaszát is autópályává fejlesztik. A Körmendtől az országhatárig tartó 29,2 kilométeres szakasz, amely érinti majd Szentgotthárdot, 2x2 sávos autóútként valósul meg, de a hosszú távú tervekben nem szerepel a továbbfejlesztése. Most a NIF Zrt. úgy nyilatkozott, hogy a megyehatártól, vagyis Jánosházától Vasvárig főút, Vasvártól Rábafüzesig, az országhatárig autópályává fejleszthető autóút lesz az út besorolása. Ezek szerint a Körmend-Vasvár csaknem húszkilométeres szakasza is autóútként funkcionál majd a távoli jövőben. Amit egy nap, ami talán el sem jön soha, autópályává fejlesztenek majd. Kovács Jenő, aki 13 évig volt a Vas megyei közútkezelő igazgatója, elmondta, a szakemberek, a megye mindig is a kétszer két sávos megoldást támogatta, ráadásul a tervek is autópályáról szólnak, ezek szerint itt arról van szó, hogy mindezt ütemezve fogják megépíteni.

A kisajátításra váró ház tulajdonosa,Németh Péter
Fotó: Szendi Péter

Hogy mindez mennyibe fog kerülni, arra egyelőre nem kaptunk választ, mint elmondták az eredményes kivitelezési közbeszerzési eljárást követően tudják csak megadni a költségeket. A nemzeti előírások, a műszaki tartalom, az altalaj minősége és még számos tényező befolyásolja az autópályák, így az autóutak építési költségét is. Például az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszán a kivitelezési költség átlagosan 1,3 milliárd forint volt kilométerenként. Ezzel szemben a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz 3,3 milliárd forintba került fajlagosan, miután tőzeges talajon, lápvidékes területen épült.

Bizakodásra adhat okot, hogy az utóbbi időben lényegesen csökkent a fajlagos építési költség. Amíg 2005-ben egy kilométer autópálya átlagosan 3,1 milliárd forintba került az államnak, másképpen fogalmazva: egy méter útnak a költsége több mint 3 millió forint volt, addig 2006-ban 2,2 milliárd. 2007-ben 2,1 milliárd, 2008-ban 1,4 milliárd, 2010-ben 1,8 milliárd, 2011-ben 1,4 milliárd forint volt a költség. Ezek a számok nemzetközi viszonylatban átlagosnak mondhatóak. Ráadásul az autóút építési költsége valamivel alacsonyabb, mint egy autópályáé.

A gasztonyi négysávos út

Kovács Jenő kérdésünkre elmondta, a 8-as út rehabilitációja már a 90 években megkezdődött. Így épült meg többek között Rábafüzesnél az elkerülő, a kapaszkodósáv Hosszúperesztegnél és Szemenyénél, illetve a négysávos bővítés Gasztonynál. A fejlesztések azonban 2005-ben leálltak és csak 2013-ban indultak újra.

A fő kérdés, hogy mikorra készül el az út, ezt azonban a NIF Zrt.-nél nem tudták megmondani. Mint írták, jelenleg folyik a tervezés, és csak a forrás rendelkezésre állása esetén tudják tovább folytatni az előkészítést és a kivitelezést.

Persze kíváncsiak voltunk, honnan érkezik, pontosabban, honnan nem érkezik forrás, kiderült: a jelenlegi előkészítési, tervezési feladatokat a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) finanszírozza.

A munkálatok azonban még meglehetősen korai fázisban állnak. Az M9 autóút (erről később) és 86-os számú főút közötti szakaszon a környezetvédelmi engedélyezési eljárás stádiumában, míg a 86-os számú főút és az osztrák-magyar országhatár közötti szakaszon már előrehaladottabb állapotban vannak a munkálatok, itt az építés engedélyezési eljárás van folyamatban.

A 8-as út körmendi belvárosi szakasza

Kíváncsiak voltunk, hogy az útra – ha majd egyszer elkészül – hol lesznek, le-, illetve felhajtási lehetőségek. Mivel az M9 autóút és 86 sz. főút közötti szakaszon a környezetvédelmi eljárást követően rendelkeznek csak jóváhagyott nyomvonalváltozattal, ezért ezen a szakaszon ez még nem eldöntött kérdés, viszont azt már lehet tudni, hogy a 86 sz. főút és az osztrák-magyar országhatár között hol lesz csatlakozási lehetőség. Körmenden az M8-86 sz. főúti csomópontban és az M8-8707 jelű úti csomópontban, Csákánydoroszlón az M8-7452 jelű úti csomópontban, Vasszentmihályon az M8-8 sz. főúti csomópontban és Rábafüzesen az M8-8 sz. főúti csomópontban. Erről a szakaszról mellékeltünk is egy grafikát, így már évekkel előre meg tudja tervezni útvonalát.

Azt, hogy mégis hány évre előre tervezhet, ahogyan a NIF Zrt., mi sem tudjuk megmondani, két évvel ezelőtt úgy nyilatkoztak, ha lesz rá uniós forrás, akkor 2020-ig megépülhet az M8-as Rábafüzes és Körmend közti szakasza. Egyelőre a forrás nem áll rendelkezésre, így szerintünk az ötéves terv meg fog dőlni.

Zalában viszont úgy tűnik, jobb a helyzet. Orbán Viktor miniszterelnök kedden, Zalaegerszegen arról beszélt, hogy 2018-ig a 76-os út fejlesztésével kétszer kétsávos autóúton lehet majd a zalai megyeszékhelyről elérni az M7-est. Itt elhangzott: elkezdődik az M9-es gyorsforgalmi útnak az építése is, ami Zalaegerszeget Vasvárral köti össze.

Kovács Jenő szerint éppen ez a bejelentés adhat bizakodásra okot, mivel az M9-es megépülése felértékeli az M8-as jelentőségét és ez újabb lökést adhat a fejlesztéseknek. Szerinte, ha megszületik a döntés és jövőre elkezdődhetnek a munkálatok, akkor három év múlva elkészülhet a Körmend-Rábafüzes közti szakasz. Hozzátette: a késlekedéssel nem csak a magyar félt lehet bírálni, az osztrákok sem építették meg autópályájukat Burgenlandban. Ugyanakkor fontosnak tartotta megjegyezni, hogy jelenleg sohasem látott nagyságrendű építkezés folyik a megyében, közel 70 milliárd forint értékű útépítés zajlik jelenleg is, vagy fejeződött be  2013 óta.

Bízunk benne, hogy Zalában simábban mennek majd a dolgok, mint nálunk, ugyanis az M8-as út tervezett nyomvonala Dunaújváros – Veszprém – Jánosháza – Szemenye – Vasvár – Körmend – Rábafüzes városokat érinti, és a nyomvonal már most parázs vitákat generált. Pontosabban a körmendi elkerülő kérdése, aminek tervei – tudtuk meg Kovács Jenőtől – már 2005-ben készen voltak, és szerinte nagy hiba, hogy azóta sem épült meg, hiszen Körmendnél a 8-as út forgalma a 86-os becsatlakozása miatt megkétszereződik.

Másfél héttel ezelőtt írtunk róla, hogy a tervezők, a beruházók, illetve a lakosság és az érdekeikben fellépő körmendi önkormányzat több kérdésben eltérő álláspontot képviselt. Bebes István, Körmend polgármestere akkor elmondta: az M8-as és az elkerülő út megépítése a város gazdasági és társadalmi érdeke, viszont ennek úgy kell megvalósulnia, hogy ez az emberek életkörülményeibe és egészségi állapotába a legkisebb beavatkozással és érdeksérelemmel járjon, ezért zajvédő falnak mindenképpen épülnie kell.

A probléma, hogy az M8 elkerülő út sehol máshol nem avatkozik be annyira az emberek életébe, mint Körmend esetében. Míg más településeket messze elkerül az út, addig Körmenden egy teljes utca házsorát ledarálja, és meglehetősen közel kerül Horvátnádalja városrészhez, tulajdonképpen azt, az 1872-ben megépített vasúthoz hasonlóan középen szeli át. Németh Péter horvátnádaljai háza is áldozatul esik a kisajátításnak, de mint elmondta, már megbékélt a gondolattal, mivel az útra – belátja – nagyon nagy szükség van. Az új út sokak életében hoz majd hatalmas változást, minden kérdésre egyelőre nincsen megnyugtató válasz.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!