Hírek

2015.05.21. 15:03

Felszámolás alatt a MÁV Vasjármű Kft. – A cél, hogy mielőbb eladják a céget

Szombathely – Véget ért a csődeljárás a MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft.-nél, nem sikerült megállapodni a hitelezőkkel, május 15-étől felszámolás alá került a cég, az eljárás június 24-éig tart.

Merklin Tímea

Először a szakszervezeti vezetőt kérdeztük, hogy a dolgozók, milyen feltételek mellett dolgoznak.

– Munka van, banki háttér nincs, önerőből a legfontosabb dolgokat tudja beszerezni a cég – mondta Kozma Zsolt szakszervezeti titkár.

– Hiányoznak a szerszámok, gond van a munkaruhákkal. Nem értjük, mit jelent, hogy a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette a MÁV Vasjármű Kft.-t, ha mégis ilyen nehéz feltételek között kell dolgoznunk. Miközben minden minősítésnek megfelelünk, a partnereink számára tudjuk biztosítani a jól elvégzett munkát, a VPI, ISO, AE, ECM minősítési szabályrendszerek szerint, akár a hegesztés, akár például a lakatosság területén. Csütörtökön volt a roncsolásmentességi minősítés vizsgálata. A hazai megrendelőink elég jól elmaradtak, a külföldiek inkább kitartók. A MÁV szinte teljesen elzárkózott, annak ellenére, hogy a cég 25 százalékos résztulajdonosa volt. A GYSEV az egyik legnagyobb itthoni megrendelőnk.

A szakszervezeti vezetőtől azt is megtudtuk: 2015. év elején volt egy tíz százalékos (20-22 főt érintő) létszámleépítés a Vasjárműnél – a munka értékelése alapján, vagyis a jobbakat tartották meg –, az elküldöttek bérét pedig szétosztották a maradók között, akiknek így tízszázalékos bérnövekményük keletkezett. Jelenleg 220-an dolgoznak a Vasjárműnél, ebből 44-en a celldömölki kocsijavító részlegen. A fizetésüket időben megkapják, ezzel nincs probléma. A felszámolóbiztossal eddig még csak nagyon röviden, pár percet tudtak beszélni.

A MÁV Vasjármű „stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté" minősítése tavaly nyáron történt, amint az határozat formájában a Magyar Közlönyben megjelent. A törvény szerint ugyanis a kormány így minősítheti azokat a vállalkozásokat, amelyek adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik. Illetve amelyeknél kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb legyen és egységesített eljárás szerint történjék.

Kozma Zsolt szakszervezeti titkár: „nem értjük, mit jelent, hogy a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette a céget". Fotó: Szendi Péter

A stratégiailag kiemelt jelentőségűvé nyilvánítással a felszámolás küszöbére kerülő vállalatok működőképessége az általános gazdasági szabályoktól eltérő, speciális jogszabályi keretek között tartható fenn. A céget fizetési moratórium illeti meg, beszállítói nem függeszthetik fel a folyamatos ellátását. Bármilyen kötelezettségvállalás vagy kifizetés kizárólag a kijelölt vagyonfelügyelő, az állami Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. (NRN) jóváhagyásával lehetséges.

Az NRN megbízásából a MÁV Vasjárműnél Péter Márta a felszámolóbiztos. Kérdésünkre a cég stratégiailag kiemelt voltáról elmondta: a kormány számára egyrészt fontos volt a dolgozói létszám, hogy ez a kft. több mint kétszáz embert foglalkoztat. Másrészt a cég történelmi értéket képvisel, olyan szaktudást, amit érdemes megtartani, sőt érdemes fiatalokat is betanítani ebbe a munkába.

A jelenleg zajló felszámolási eljárásról megtudtuk, hogy a munkavállalók számára a feltételek nem változtak, ugyanúgy be kell járniuk dolgozni, a munkát el kell végezniük, a fizetésüket ugyanúgy megkapják, mint normál körülmények között.

- A kérdés az, hogy van munka vagy nincs munka. A cégnek vannak megrendelései, amelyek év végéig biztonsággal kitartanak. A csődeljárás nem lett eredményes, a vagyon felmérése folyik. A vagyonra pályázati felhívást teszünk közzé, reálisan augusztusban-szeptemberben - nyilatkozta Péter Márta, aki felszámolóként jelenleg a munkáltatói jogokat is gyakorolja.

- Legnagyobb megrendelőink a környező térségben vasúti járműparkkal szállítást végző vállalatok és vasúttársaságok. A Rail Cargo Hungária Zrt. részére teherkocsi-futójavítást végzünk a celldömölki telephelyen. A svájci székhelyű Ahaus Älstetter Eisenbahn AG és a francia TOUAX Rail Limited teherkocsi-fővizsgákat rendel éves keretszerződés, illetve nagyobb darabszámú egyedi megrendelések alapján. A német Eisenbahnfreunde Treysa e.V. cég részére személykocsi-revíziót végzünk. A német tulajdonban lévő ETS GmbH vasúti kerékpárokat, forgóvázakat, alkatrészeket javíttat. A Győr-Sopron-Ebenfurti Zrt. részére motorvonatok javítását végezzük kisebb volumenben. A MÁV-csoporttól jelenleg nincs megrendelésünk, de a későbbiekben számítunk rá. A DB Schenker részére mozdonyok részegységeinek javítása, illetve teherkocsi-fővizsga a feladat. Mivel az elvárt magas minőségi követelményszintet továbbra is biztosítani tudjuk a megfelelő minősítési háttérrel, ezért partnereink jelentős része a válságos helyzet ellenére is kitart mellettünk, bízik vállalkozásunkban. Sőt 2015-ben a bizonytalan helyzet ellenére új partnerek is megjelentek a vállalkozásunknál.

Arra a kérdésre, hogy van-e kilátás arra, hogy rövid időn belül a céget valaki megvásárolja, ismeretesek-e ilyen szándékú befektetők, a felszámolóbiztos azt felelte: - Csődeljárás alatt volt érdeklődés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!