Hírek

2015.10.06. 06:49

Meddig húzható a hibás termék javítása? - Válaszol a fogyasztóvédő

Olvasónk kérdezi: „A hat hónapja vásárolt porszívóm több mint egy hónapja a szervizben van. Indoklásuk szerint azért, mert a szükséges alkatrészt még nem tudták beszerezni. Mit tehetek?”

Tapasztalataink szerint is gyakran több hónapig elhúzódik egy-egy meghibásodott háztartási készülék vagy szórakoztató elektronikai termék javítása

A meghibásodott termék javítása természetesen nem halogatható a végtelenségig. A vonatkozó rendelkezések értelmében a kereskedőnek törekednie kell arra, hogy a kijavítást legfeljebb 15 napon belül, a jogosultnak (fogyasztónak) okozott jelentős kényelmetlenség nélkül elvégezze.

Így például, ha másfél hónap után még mindig a szervizben áll a meghibásodott DVD-lejátszónk, joggal hivatkozhatunk jelentős kényelmetlenségre. Ilyen esetekben az üzletnek kötelessége az eredetivel mindenben azonos csereterméket biztosítania. Amennyiben ez sem megoldható, elállhatunk a szerződéstől, és visszakövetelhetjük a teljes vételárat.

Ha a vásárlás helyére (az üzletbe) visszük vissza a meghibásodott terméket, nem küldhetnek minket tovább a szervizbe, mondván: a javítással ott foglalkoznak. Mivel a fogyasztó választásán múlik, hogy a hibás árut a szervizbe vagy a vásárlás helyére viszi vissza, az üzletnek kötelessége átvenni a terméket, és intézkedni annak kijavíttatásáról, illetve ha ez nem lehetséges, a cseréről. Ráadásul, ha a termék 10 kilogrammnál nehezebb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható, és a helyszínen nem javítható, az elszállításról is a kereskedőnek, vagy  - a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén - a javítószolgálatnak kell gondoskodnia.

Ehhez a témához tartozik a jótállási időn belüli többszöri, gyakran ismétlődő hiba miatti javítás. Olyan kereskedői, vagy szervizes vélemény is elhangzik, hogy a jótállási időn belül bármennyiszer javítható a készülék, hisz a javítással töltött időig a jótállási idő meghosszabbodik. A fogyasztó ezt az érvelést nem köteles elfogadni, joga van kérni a cserét, vagy akár a vételár visszafizetését.

Ha e jogát nem teljesíti a kereskedő, a fogyasztó a békéltető testülethez (megyénkben a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testülethez) fordulhat. Az eljárás ingyenes.

Várallai Károly, Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas Megyei Szervezetének elnöke

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!